728 x 90

رئیسی جلاد در بازگشت از سوریه: یکی از نکات این سفر دیدار با گروه‌های مختلف فلسطینی و لبنانی و سوری بود

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

رئیسی جلاد در بازگشت از سوریه

یکی از نکات این سفر دیدار با گروه‌های مختلف فلسطینی و لبنانی و سوری بود که امروز اتکای آنها به جمهوری اسلامی است

شرایط دارد در سوریه و منطقه عوض می‌شود و موضوع اقتصادی و تجاری جای مسائل امنیتی در دستور کار قرار می‌گیرد

 

رئیسی جلاد ۱۵اردیبهشت ۱۴۰۲:

سفر سوریه که به دعوت آقای رئیس‌جمهور سوریه آقای بشار اسد انجام می‌شد بعد از دوازده سال مقاومت مردم سوریه در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان و ایستادگی که مردم سوریه هم دولت سوریه هم مردم سوریه داشتند و همکاریها و حمایتهایی که جمهوری اسلامی در این مدت از مقاومت و از مردم سوریه و دولت سوریه داشت این سفر اهمیت بالایی برای منطقه داشت و برای دو کشور از این جهت که یک نقطه عطفی بود و امروز به‌عنوان روزی که پیروزی برای مردم سوریه و مردم منطقه کاملاً مشهود بود که بعد از تحمل این دوازده سال شرایط داره در سوریه و منطقه عوض می‌شه و داره موضوع موضوع اقتصادی و تجاری در دستور کار قرار می‌گیرد و جای مسائل امنیتی ضمن که مسائل امنیتی مهم است.

ما چند دیدار با آقای بشار اسد داشتیم که در این دیدارها عمدتاً مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت و یکی از نکات این سفر علاوه بر سفر رسمی به سوریه دیدار با گروه‌های مختلف مقاومت بود گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی و سوری امروز اتکا شون به جمهوری اسلامی ایران است و این سخن حاج قاسم سلیمانی که در وصیت‌نامه‌اش اعلام کرد که جمهوری اسلامی حرم است امروز گروه‌های مقاومت مصمم هستند برای این‌که مقاومت کنند و ایستادگی کنند و به جمهوری اسلامی هم بسیار اعتماد دارند و اتکا دارند این نقطه مهمی است و قابل توجه برای همه ...

من در نشست‌های متعددی که امروز با گروه‌های مقاومت داشتم احساس می‌کردم که همه گروه‌های مقاومت با همه سلیقه‌های مختلفی که دارند …در این سخن همه اتحاد و وحدت نظر دارند که جمهوری اسلامی حقیقتاً از اول پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام بزرگوار مان و به رهبری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با همه وجود از مقاومت دفاع کرده و امروز جبهه مقاومت جبهه شکست‌ناپذیری است و حتماً می‌تونه معادلات را در منطقه به نفع خودش تغییر بده کما این‌که نشانه‌های این تغییر کاملاً روشن و مشخص است.

حقیقتاً امروز این‌طور هستش که قراردادها به هیچ عنوان کارساز نبوده و نیست مذاکرات تأثیرگذار نبوده چون رژیم صهیونیستی پایبند به میثاق‌ها و قراردادها نبوده و نیست و آنچه که امروز در میدان می‌تونه تعیین‌تکلیف بکنه مجاهدان فلسطینی هستند.

امیدوارم که این سفر و سفرهایی از این دست بتواند در جهت استحکام روابط ما با کشورهای دوست مون و کشورهای اسلامی کمک بکنه و حتماً این یک سفر راهبردی بود برای ارتباط با سوریه و کشورهای منطقه به‌ویژه جبهه مقاومت و امیدوارم که همکاران من در ایران و وزرا و مسئولان در سوریه تلاش کنند این توافقات اجرایی بشه و عملیاتی بشه...

(تلویزیون شبکه خبر رژیم ۱۵اردیبهشت)

 

بیانیه مشترک رژیم و سوریه در پایان دیدار رئیسی جلاد از سوریه

دو طرف از تحولات مثبت سیاسی در منطقه

به‌ویژه ارتباط سازنده میان سوریه و کشورهای عربی

و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، استقبال نموده

و این توافق را گام مهمی برشمردند

 

خبرگزاری رسمی رژیم ۱۵اردیبهشت ۱۴۰۲ بیانیه مشترک بشار اسد و رئیسی جلادان خلق‌های سوریه و ایران را در پایان سفر رسمی دو روزه رئیسی به سوریه منتشر کرد.

در این بیانیه طرفین علاوه بر تصمیم به توسعه روابط تجاری و اقتصادی از طریق کمیسیون عالی مشترک از همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم (یعنی آزادیخواهان سوریه) و بر ضرورت تداوم همکاری مشترک جهت نابودی نهایی تمامی گروه‌های تروریستی تأکید کرده‌اند.

دو طرف هم‌چنین حملات اسراییل به پایگاههای رژیم در سوریه را محکوم کرده و آنرا عامل بی‌ثباتی و شایان پاسخگویی با روش مناسب اعلام کرده‌اند.

آنها بر لزوم گسترش حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر سرزمین خود تصریح و اقدامات قهرآمیز از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه رژیمهای ایران و سوریه را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

دو طرف از تحولات مثبت سیاسی در منطقه، به‌ویژه ارتباط سازنده میان سوریه و کشورهای عربی و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، استقبال نموده و این توافق را گام مهمی به سوی تحولات مثبت که در خدمت ثبات خاورمیانه می‎باشد، توصیف کردند.

هم‌چنین رئیسی از بشار اسد برای بازدید از ایران دعوت کرده است.

 

روزنامه حکومتی جهان صنعت در ۱۴اردیبهشت در مورد سفر رئیسی به دمشق نوشت:

با توجه به مجموع شواهد و قرائن، بعید نیست انگیزه اصلی بشار اسد از دعوتی که از رئیسی به‌عمل آورده، این باشد که به‌نحوی زمینه و شرایط را برای خاتمه دادن به قدرت ایران در این کشور فراهم کند.
زیرا بشار اسد کم‌کم به این نتیجه رسیده که در ارتباط با روابط خود با نظام ایران تصمیم‌گیری کند و از بلاتکلیفی خارج شود. بنابراین به نظر می‌رسد سوریه در حال جدا شدن از نظام ایران است و البته ممکن است این جدایی به‌سرعت انجام نشود و با تأخیر انجام شود.

 

سایت حکومتی تجارت نیوز ۱۳اردیبهشت ۱۴۰۲:

فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی از کمکهای ایران در عرصه‌های مختلف به سوریه خبر می‌دهد. هزینه‌هایی که حالا دولت سوریه در بازپرداخت آن بدعهدی می‌کند... بخش اعظم مطالبات ایران داده نشده، در حالی‌که کشوری مانند روسیه، به‌راحتی مطالبات خود را از سوریه می‌گیرد.

وی افزود: ایران در حوزه‌های نظامی و سیاسی، هزینه‌های زیادی در سوریه و عراق متقبل شد، ولی اهداف اقتصادی ایران تأمین نمی‌شود.

 

سایت حکومتی بهارنیوز ۱۳اردیبهشت ۱۴۰۲:

یک کارشناس حکومتی به‌نام خوش‌چهره گفت: سفر کنونی رئیسی به سوریه، با این پیش‌بینی صورت گرفته که احتمالاً سفر آتی بشار اسد به عربستان سعودی خواهد بود و نظام ایران با این سفر، عملاً پیام‌های مهمی را به‌ویژه به بازیگران منطقه‌یی مخابره می‌کند و سعی دارد بر این نکته تأکید کند که هنوز در سوریه، کنشگری قابل توجه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09c6ec93-91d0-41aa-becd-fb981c741ec1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات