728 x 90

دیلی میل انگلستان: رژیم ایران برای دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک می‌کند

کشتی نفتکش - عکس از آرشیو
کشتی نفتکش - عکس از آرشیو

دیلی میل انگلستان روز یکشنبه ۱۵خرداد در گزارشی نوشت: «ناوگان کشتی‌های بازار سیاه و ضدتحریم رژیم ایران» متهم به کمک به شرکت‌های نفتی روسیه برای دور زدن تحریم‌ها شده است.

دیلی‌میل نوشت: سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) اعلام کرده است، شرکت‌های مرتبط با کرملین در حال انتقال نفت خود در ناوگان کشتی‌های بازار سیاه ایران‌ هستند.

بر اساس این گزارش، روسیه برای غلبه بر ممنوعیت‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا بر صادرات نفت خود و دور زدن تحریم‌های کشورهای غربی، از این ناوگان دریایی کمک خواسته است؛ سازمانهای حقوق‌بشری در واکنش به این موضوع، از متحدان غربی خود خواسته‌اند که یک تیم «شکارچیان ارواح» تشکیل دهند و با کشتی‌هایی که گفته می‌شود به پوتین در تأمین مالی ماشین جنگی‌اش کمک می‌کنند، مقابله کنند.

همین روزنامه سال گذشته فاش کرده بود که چگونه رژیم ایران از یک ناوگان با ۱۲۳کشتی با شگرد‌هایی مانند «جعل» و «تعویض پرچم»، برای دور زدن تحریم‌های تجاری بین‌المللی علیه این کشور، استفاده می‌کند. کشتی‌ها موقعیت واقعی خود را روی سامانه‌های موقعیتیابی (جی‌پی‌اس) دستکاری و جعل می‌کنند، به‌طوری که هنگام بارگیری و تخلیه در بندرها، به‌نظر می‌رسد در دریا لنگر انداخته‌اند. آنها هم‌چنین از پرچم‌های کشورهای مختلف و اسناد جعلی برای به اشتباه انداختن دیگران استفاده می‌کنند.

پیش از این روزنامه حکومتی ایران نیز از ناوگان ارواح رژیم ایران اسم برده بود. روزنامه حکومتی ایران، روز ۲۷ فروردین‌ماه امسال نوشت که نظام برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت این کشور از «ناوگان ارواح» استفاده می‌کند. به‌نوشته این روزنامه این ناوگان شامل ۱۸۲کشتی خارجی است که «مکمل ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران» اند.

بر اساس این گزارش، کشتی‌های ذکرشده اجازه ردیابی و دسترسی دقیق را به نهادهای رسمی بین‌المللی دریانوردی نمی‌دهند و حمل «میلیون‌ها بشکه نفت ایران را در مقابله با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا برعهده دارند».

در ادامه این گزارش آمده است نفت ایران در بازار خاکستری با کمک این کشتی‌ها به سمت مقاصد صادراتی می‌روند و به‌دلیل ردیابی‌نشدنی بودن کشتی‌ها، فعالان بازار نفت و شرکت‌های ردیاب کشتی از اصطلاح «ناوگان کشتی‌های ارواح» برای این نفتکش‌ها استفاده می‌کنند.

گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اکنون ادعا می‌کند دست‌کم پنج کشتی «ناوگان ارواح» ایران را که از روسیه به چین و هند نفت منتقل می‌کنند، شناسایی کرده است.

ایور رابرتز، مشاور «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و رئیس پیشین دفتر ضدتروریسم وزارت‌خارجه بریتانیا، گفت: «روسیه با استفاده از ناوگان ارواح آیت‌الله برای انتقال نفت به سراسر جهان، از روش‌های ایران تقلید کرده است. اگر می‌خواهیم پوتین را پای میز مذاکره بیاوریم، اتحاد ضد روسیه باید این تجارت را کنترل کند».

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff9d96b8-8ca7-4867-8a96-34519be22530"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات