728 x 90

دونالد ترامپ:‌ وقتی تحریمهای بسیار شدید و بیرحمانه ما اعمال شود امیدوارم رژیم ایران به مذاکرات برگردد

دونالد ترامپ در سنگاپور
دونالد ترامپ در سنگاپور

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از امضای سند جامع به کره شمالی و پذیرش خلع‌سلاح هسته‌یی توسط این کشور ابراز امیدواری کرد که رژیم ایران نیز بعد از تحریمهای بسیار شدید به مذاکرات برگردد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا ۲۲خرداد۹۷ گفت:

به من وضعیت خیلی سختی تحویل داده شد (موضوع کره شمالی) به من تحویل داده شد، توافق اتمی ایران به من تحویل داده شد و بسیاری مشکلات دیگر ولی ما داریم بسیار خوب پیش می‌رویم. توافق ایران، باید صادق باشم، من اینکار را کردم به‌خاطر این‌که اتمی همیشه برای من یک است اتمی موضوع شماره یک است. ولی در مورد توافق ایران به‌نظر من ایران الآن کشور متفاوتی است نسبت به سه ماه یا چهار ماه قبل، به‌نظر من آنها زیاد در حال نگاه به مدیترانه نیستند به‌نظر من دیگر خیلی زیاد به سوریه نگاه نمی‌کنند مانند قبل که با خاطر جمعی کامل این کار را می‌کردند به‌نظر من الآن آنها خاطر جمع زیادی ندارند ولی امیدوارم که در زمان مناسب بعد از این‌که تحریمات شروع شوند که بسیار بیرحمانه هستند، چیزی که ما علیه ایران اعمال کردیم، من امیدوارم آنها برخواهند گشت و یک توافق واقعی را مذاکره خواهند کرد من علاقمند هستم که این کار را بتوانم انجام دهم ولی الآن برای اینکار خیلی زود هست...

 

تحریمهای جدید و مسابقه خروج شرکتهای خارجی از ایران

شرکتهای بزرگ خارجی یکی بعد از دیگری در حال خارج شدن از ایران هستند. بسیاری حتی صبر نکردند تا موعد اعمال تحریمهای جدید آمریکا که در ماه نوامبر است سر برسد و با سرعت تمام معاملات و قراردادهای خود با رژیم را فسخ کردند. این شتاب بیانگر جدیت این تحریمها و شدید بودن فشاری است که آمریکا می‌خواهد با اعمال تحریمهای جدید به رژیم آخوندی وارد کند. در مقابل رژیم آخوندی تا کنون هیچ اقدام عملی یا حتی موضعگیری سیاسی جدی برای رویارویی با چنین شرایطی اتخاذ نکرده است و واکنشهای رژیم از حد رجز خوانیهای پوشالی که مصارف داخلی دارند یا آویختن بی‌ثمر به کشورهای اروپایی برای جلوگیری از تأثیرات تحریمها فراتر نرفته است.

 

رجز خوانیهای توخالی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای در ۱۴خرداد۹۷در سخنرانی خود بر سر گور خمینی ـ در حالی که سعی می‌کرد دارای لحن متحکم و از موضع قدرت باشد ـ گفت:

«سازمان انرژی هسته‌یی موظف است سریعاً آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰هزار سو، فعلاً در چارچوب برجام را فراهم کند. برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور آن را داده‌اند از همین فردا آغاز کنند».

ولی‌فقیه ارتجاع با این اقدام عملاً روغن ریخته را نذر امام‌زاده کرد. تأکید او بر «البته فعلاً در چارچوب برجام» نشان می‌داد که این ناپرهیزی لفظی صرفاً برای ایجاد یک پروپاگاند جهت خروج موقت از چنبره بحرانهاست و قبل از هر چیز یک مصرف داخلی دارد. زیرا دلواپسان نظام سؤالشان شده بود که چرا در فردای خروج آمریکا از برجام ما آن را آتش نزدیم! اما این عر و تیز اتمی در کادر برجام اما برای «نظام الهی!» با هزینه‌های زیادی همراه بوده و خواهد بود.

 

تحریمهای جدید و مسابقه خروج شرکتهای خارجی از ایران

به‌رغم این‌که ابتدا حسن روحانی می‌خواست این تلقی را جا بیندازد که خروج آمریکا از برجام فقط «خروج یک مزاحم!» است و تأثیری در روند برجام اروپایی نخواهد داشت اما به فاصله کوتاهی دیدیم ورق برگشت. نخستین کسی که به این چرخش تعادل اشاره کرد علی خامنه‌ای بود. او برجام منهای آمریکا را به «برجام معیوب!» تشبیه کرد.

مجله فوربز آمریکا به تاریخ ۱۶خرداد ۹۷گزارشی از پیامدهای تحریم ایران توسط دولت آمریکا منتشر کرد و به شکست تلاش دولتهای اروپایی برای ممانعت از آن پرداخته است. فروبز تحت عنوان «۱۰شرکتی که با نزدیک‌ شدن تحریم‌های ترامپ، ایران را ترک می‌کنند»، اسامی و توضیحات مربوط به توقف فعالیت‌های این شرکتهای بزرگ در ایران را منتشر کرده است.

 

شرکت نفتی توتال فرانسه

این شرکت اعلام کرده که قرارداد چند میلیارد دلاری خود با رژیم و یک شرکت چینی را در صورت عدم دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، متوقف می‌کند.

 

شرکت کشتیرانی مولرـ مرسک

این شرکت اعلام کرد که به‌خاطر تحریمهای جدید آمریکا، دیگر نفت (رژیم) ایران را حمل‌‌ و نقل نخواهد کرد.

 

شرکت خودروسازی پژو فرانسه

این شرکت که گروه پ.اس.آ. صاحب آن است گفته است اگر موفق به دریافت معافیت از تحریم نشود، قصد دارد از ایران خارج شود.

 

شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت تابع آن بیکر هیوز

آنها از قراردادهایشان با (رژیم) ایران، درآمد مشترکی به ارزش ۲۵میلیون دلار از سال ۲۰۱۶، به‌دست آورده‌اند. این دو شرکت فعالیت‌های خود را در ایران مطابق قانون آمریکا، متوقف می‌کنند.

 

شرکت آمریکایی‌هانیول اینترنشنال Honeywell

یک شرکت تکنولوژی است که به‌گفته وال استریت ژورنال از سال ۲۰۱۶تا کنون، بیش از ۱۱۰میلیون دلار در ایران درآمد داشته است. این شرکت به‌تازگی اعلام کرده است که از ایران خارج خواهد شد.

 

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا

که قراردادی به ارزش ۲۰میلیارد دلار برای فروش هواپیما داشته اعلام کرد که به‌خاطر تحریمهای جدید، این هواپیماها را به رژیم تحویل نخواهد داد. بوئینگ می‌توانست از دولت آمریکا درخواست معافیت کند، اما روز ششم ژوئن اعلام کرد که قراردادش را لغو خواهد کرد.

 

لوک‌اویل دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه

این شرکت در پایان ماه می‌ تصمیم به توقف سرمایه‌گذاریهای مشترک خود با شرکتهای نفتی در ایران گرفت.

 

ریلاینس هند

صاحب بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان روز ۳۰می اعلام کرده است که دیگر واردات نفت خام از ایران را نخواهد پذیرفت.

 

شرکت داور Dover

سازنده پمپ و دیگر تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که در سال ۲۰۱۷شروع به انعقاد قراردادهایی در ایران کرده بود، قصد دارد همه تجارت‌هایش را با رژیم در انطباق با تحریم‌ها، به پایان ببرد.

 

شرکت زیمنس

و شرکت بزرگ زیمنس آلمان سازنده مجموعه متنوعی از مواد بهداشتی، صنعتی، انرژی و خودرو که اعلام کرده است، سفارشات جدید از سوی رژیم را دیگر نخواهد پذیرفت.

 

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d355e02-fd25-4e5f-97b3-82584c8db86d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات