728 x 90

سی.ان.ان: دولت بایدن گزینه‌های نظامی را به‌عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی بررسی کرده است

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات اتمی وین
انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات اتمی وین

سی.ان.ان روز ۲۰آذر در گزارشی درباره مذاکرات اتمی وین برای نجات برجام گفت: طبق گفته مقامهای دولت آمریکا، بایدن گزینه‌های نظامی را بررسی کرده که در صورتیکه توافق چند جانبه بین ایالات متحده، ایران و سایر کشورها بر سر برنامه هسته‌یی تهران نجات نیابد، می‌تواند بخشی از تلاش برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی باشد.
سی ان ان افزود: مقامات دولت گفتند که در اکتبر، به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یک جلسه توجیهی از سوی رهبران پنتاگون در مورد مجموعه کاملی از گزینه‌های نظامی موجود برای اطمینان از این‌که ایران قادر به تولید سلاح هسته‌یی نیست، دریافت کرد.

این نشست که اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد قبل از برگزاری دور ششم مذاکرات وین برگزار شد. اما آن دور از مذاکرات با هدف نجات توافق هسته‌یی ایران، هیچ حرکت رو به جلویی ایجاد نکرد.
مقامات ارشد گفته‌اند که دولت بایدن هم‌چنان معتقد است که راه دیپلماتیک برای اجتناب از بحران هسته‌یی بهترین گزینه است. اما همان‌طور که سی.ان.ان گزارش کرده است، مقامات نسبت به امکان نجات توافق هسته‌یی ایران بدبین شده‌اند و هشدار داده‌اند در صورت شکست دیپلماسی، به گزینه‌های دیگر روی می‌آورند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید روز پنجشنبه گفت: «بر اساس نتایج دور آخر مذاکرات و پیشرفت‌های مداوم در تأسیسات هسته‌یی ایران، ما در حال فراهم کردن مسیر برای راهی کاملاً متفاوت هستیم».

ساکی گفت: «اگر دیپلماسی نتواند به‌زودی در مسیر درست قرار گیرد و اگر برنامه هسته‌یی ایران به شتاب ادامه دهد، چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر افزوده برای محدود کردن بیشتر بخش‌های درآمدزای ایران نخواهیم داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2670d81c-9d66-4dc3-ae16-2c0b18b46ff5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات