728 x 90

دریافت نشانه‌هایی از پرتو لیزر از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری زمین توسط ناسا

ناسا نقطه‌عطف تاریخی را ثبت کرد زیرا پیام پرتو لیزر با موفقیت از اعماق فضا مخابره شد
ناسا نقطه‌عطف تاریخی را ثبت کرد زیرا پیام پرتو لیزر با موفقیت از اعماق فضا مخابره شد

ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، روز دوشنبه ششم آذر اعلام کرد که موفق شده است با استفاده از فناوری «ارتباطات نوری فضای عمیق»، نخستین نشانه‌های پرتو لیزر مادون قرمز با پهنای باند بالا را از فاصله ۱۶میلیون کیلومتری زمین دریافت کند.
خبرگزاری سی.ان.ان در یک گزارش خبری از این واقعه گفت: «این دستاورد می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را با سرعت ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سرعت سیستم‌های امواج رادیویی کنونی که ناسا در مأموریت‌های خود استفاده می‌کند، ارسال و در آینده به مأموریت‌های ناسا کمک کند تا با انجام کاوش‌هایی در اعماق فضا، اکتشافات بیشتری در مورد منشاء کیهان انجام دهد».
بنا به‌گفته دانشمندان موفقیت این آزمایش هم‌چنین می‌تواند پایه‌گذار فناوریهایی باشد تا به‌راحتی بتوان با انسان‌هایی که در حال سفر به مریخ هستند، ارتباط برقرار کرد.
میرا سرینیواسان، سرپرست این پروژه علمی به سی.ان.ان گفت: «این آزمایش نخستین آزمایشی بود که به‌طور کامل تشکیلات زمینی و فرستنده و گیرنده پرواز را در بر‌گرفت».
جیسون میچل، مدیر بخش ارتباطات و فناوریهای ناوبری پیشرفته ناسا، هم در سخنانی با اشاره به اهمیت این دستاورد اضافه کرد: «دستیابی موفقیت‌آمیز به ارتباطات نوری و لیزری هم برای دانشمندان و محققان مأموریت‌های فضایی و هم برای کاوش انسان در اعماق فضا موهبتی بزرگ است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf2d11dd-9bf4-40f9-833b-7c565676077a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات