728 x 90

درگیریها بین نیرهای واگنر و ارتش روسیه - خروج نیروهای واگنر از شهر روستوف

خروج نیروهای واگنر از  شهر روستوف
خروج نیروهای واگنر از شهر روستوف

روز شنبه ۳تیر خبر درگیریهای گسترده نظامی بین نیرهای واگنر و ارتش روسیه در شهر روستوف در نزدیک مرز اوکراین که از مراکز مهم لجستیکی ارتش روسیه محسوب می‌شود، در صدر خبرهای جهان قرار گرفت.

رویترز گزارش داد: در پی شدت گرفتن اختلافات میان دولت روسیه و نیروهای واگنر که بزرگترین همکار نظامی آن در جنگ اوکراین به‌شمار می‌رود، روز شنبه وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌یی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد از نیروهای گروه واگنر خواست از فرمانده خود پریگوژین جدا شوند، تا از تأمین جانی برخوردار شوند.

رویترز نوشت: پریگوژین، فرمانده نیروهای واگنر اعلام کرد این گروه کنترل شهر روستوف Rostov در استان دونتسک را به‌عنوان بخشی از عملیات کنار زدن فرماندهی نظامی روسیه به دست گرفته‌اند. اقدامی که دولت روسیه آنرا یک شورش مسلحانه نامید.

رویترز خاطرنشان کرد این بزرگترین بحرانی است که پوتین از آغاز حمله به اوکراین تاکنون با آن مواجه شده است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: پوتین شورش مسلحانه توسط فرمانده نیرهای واگنر را خیانت و "خنجر از پشت" به روسیه توصیف کرد. پوتین در یک پیام تلویزیونی، اوضاع در روستوف را دشوار توصیف کرد و گفت: نیروهای مسلح و سایر سازمانهای دولتی روسیه دستورات لازم را دریافت کرده‌اند و همه کسانی که شورش واگنر را تدارک دیدند، با یک تنبیه اجتناب‌ناپذیر مواجه خواهند شد.

آسوشیتدپرس افزود: پریگوژین در روستوف در مقر نظامی روسیه که بر نبردها در اوکراین نظارت دارد، ویدئویی از خود منتشر کرد و مدعی شد که نیروهایش در شهر تحت کنترل خود امکانات نظامی از جمله میدان هوایی و فرودگاه در اختیار دارند. ویدیوهای دیگری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، خودروهای نظامی آنها از جمله تانکها را در خیابان‌ها نشان می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس پریگوژین که شهر روستوف را تصرف کرده، ادعا کرد نیروهای واگنر به دستور ژنرال والری گراسیموف Valery Gerasimov، رئیس ستاد کل ارتش، پس از نشستی در روستوف با وزیر دفاع سرگیی شویگ Sergei Shoigu، که در آن تصمیم به نابودی واگنر گرفته شد، مورد اصابت راکتها، هلیکوپترها و آتش توپخانه قرار گرفتند. او هم‌چنین گفت نیروهایش یک هلیکوپتر نظامی روسیه را که به یک کاروان غیرنظامی شلیک کرده بود، سرنگون کردند.

پریگوژین گفت ۲۵۰۰۰ نیرو تحت فرمان خود دارد و شویگو وزیر دفاع روسیه را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهد کرد وی از ارتش خواست مقاومت نکند.

 

آسوشیتدپرس روز ۳تیر اضافه کرد: پریگوژین در اواخر روز جمعه طی بیانیه‌یی در رابطه با اختلافش با وزارت دفاع روسیه گفت من برای مصالحه آماده بودم اما ”آنها به طرز خائنانه‌یی ما را فریب دادند“ . پریگوژین در این بیانیه گفت:“ امروز آنها به عقبه اردوگاههای ما حمله کردند و تعداد زیادی از همرزمان ما کشته شدند“ . اما وزارت دفاع روسیه حمله به اردوگاه‌های واگنر را تکذیب کرد.

آسوشیتدپرس درباره وضعیت در مسکو نوشت: کامیونهای نظامی سنگین و خودروهای زرهی بامداد روز شنبه در چندین بخش از مرکز مسکو مشاهده شدند و سربازانی که تفنگ‌های تهاجمی را در دست داشته بیرون ساختمان اصلی وزارت دفاع مستقر شده‌اند. منطقه اطراف دفتر ریاست‌جمهوری در نزدیکی میدان سرخ مسدود شد و ترافیک را با مشکل مواجه کرد.

خبرگزاریهای بین‌المللی این درگیریها را بزرگترین بحران روسیه در بحبوحه جنگ با اوکراین با پیامدهای مهم توصیف کرده‌اند

 

بر اساس آخرین خبرها یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر کمتر از ۲۴ساعت پس از اعلان «عصیان علیه ارتش روسیه» گفت در پی گفتگو و توافق با رئیس‌جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، به نیروهای خود دستور داده از ادامه مسیر به سمت مسکو خودداری کنند تا از «خون‌ریزی» جلوگیری شود.

همزمان کرملین هم اعلام کرده جنگجویان واگنر را از اتهام خیانت و سرکشی مبرا می‌کند.

در همین حال، تصاویری از خروج نیروهای واگنر از شهر روستوف-نا-دونو منتشر شده و پریگوژین هم در مسیر بلاروس مشاهده شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/498feaa8-f122-4358-9799-99027a1630fd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات