728 x 90

درگذشت مادر مریخی در قائمشهر پس از ۴۵سال پایداری و هواداری از مجاهدین

مادر مریخی (زینب قهاری)
مادر مریخی (زینب قهاری)

درگذشت مادر مریخی در قائمشهر پس از ۴۵سال پایداری و هواداری از مجاهدین و سال‌ها اذیت و آزار از جانب رژیم و مزدورانش به‌خاطر حمایت از مجاهدین.

در فاز سیاسی، خانه این مادر مجاهد در ”مجاهد محله“ در قائمشهر، به یکی از مقرهای مجاهدین علیه حکومت آخوندی تبدیل شده بود و پیوسته مورد حمله و هجوم چماقداران و پاسداران و کمیته‌چی‌ها بود.

این مادر قهرمان در سالهای رویارویی مجاهدین در برابر خمینی دجال که شهر قائم‌شهر از کانون‌های پرشور آن بود، به حمایت و طرفداری از مجاهدین و آرمانهای آنان شناخته می‌شد. وی به‌خاطر سفرهای مخفیانه به خارج و عراق، مدتی در قائمشهر دستگیر و تحت آزار و شکنجه بود.

مادر مریخی (زینب قهاری) متولد ۱۳۲۰، مادر مجاهد شهید علی مریخی آهنگر از شهیدان ارتش آزادیبخش ملی در عملیات آفتاب در فروردین ۱۳۶۷ و مادر مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران خواهر مجاهد زهرا مریخی است.

سرهنگ انقلابی و مجاهد، خداوردی پناهی از شهیدان سربدار قتل‌عام در قائمشهر در سال ۱۳۶۷ خویشاوند نزدیک مادر مریخی و همسر خواهر او بود.

پس از ۳۰خرداد ۱۳۶۰ و نبرد آزادیبخش مجاهدین مادر از هیچ حمایتی از مجاهدین و فرزندان مجاهدش فروگذار نکرد و با بی‌باکی پیام‌رسان مجاهدین در مأموریت‌های گوناگون بود. او خود پسرش علی را برای پوشیدن لباس رزم و شرف در ارتش آزادیبخش به مجاهدین وصل کرد.

مادر مریخی در زمان شاه نیز به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی همسرش بارها به ساواک احضار و تحت بازجویی قرار می‌گرفت. وی در جریان انقلاب ضدسلطنتی در تظاهرات مردم قائمشهر فعال و شناخته شده بود.

تسلیت خانم مریم رجوی به خواهر مجاهد زهرا مریخی مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران و مردم مجاهدپرور قائمشهر به‌خاطر فقدان مادر مجاهد بی‌باکی که الگویی برای زنان و دختران قائمشهر بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25489d9b-f74b-4b16-b9b7-dafb12b6588d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات