728 x 90

دادگاه حمید نوری ـ تقاضای مجازات براساس کیفرخواست برای دژخیم قتل عام توسط دادستانها

محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام۶۷ در سوئد ـ سه‌شنبه ۶اردیبهشت۱۴۰۱
محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام۶۷ در سوئد ـ سه‌شنبه ۶اردیبهشت۱۴۰۱

دادگاه حمید نوری ـ تقاضای مجازات بر اساس کیفرخواست برای دژخیم قتل‌عام توسط دادستانها ـ ۶ اردیبهشت۱۴۰۱

محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام۶۷ در سوئد ـ سه‌شنبه ۶اردیبهشت۱۴۰۱

آخرین مرحله جلسات دادرسی و آغاز مرحله دفاعیات نهایی و تقاضای مجازات بر اساس کیفرخواست برای دژخیم قتل‌عام توسط دادستانها

روز سه‌شنبه ۶اردیبهشت محاکمه دژخیم حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷، پس از برگزاری جلسات استماع شهادت شاکیان و شاهدان عینی، توضیحات کارشناسان حقوقی، در دادگاه سوئد وارد مرحله دفاعیات نهایی شد. در این مرحله ابتدا دادستانها و سپس وکلای شاکیان و دست آخر وکلای دژخیم به ارائه دفاعیات خود می‌پردازند.

جلسه امروز به دفاعیات دادستانهای پرونده اختصاص داشت. یکی از دادستانها با اشاره به فتوای خمینی علیه مجاهدین گفت: خمینی برداشتش این بوده که تمام کسایی که زمانی طرفدار مجاهدین بودند باید اعدام شوند او گفته که اینها دشمن اسلام هستند و باید بلافاصله از بین برده شوند. و از هر روشی هم که نیاز است باید استفاده شود تا این مجازاتهای مرگ سریعتر به اجرا گذاشته شود.

اسم خمینی و مهرش هم پای این فتوا هست.

دادستان پس از استناد به‌شهادت شاهدان، گزارشات منابع و ارگانهای بین‌المللی و هم‌چنین اسناد افشا شده در داخل ایران از جمله گفت:

دادستان کریستینا لیندهوف کارلسون

۳۵شاکی و ۲۶شاهد یه تصویر واضحی از ساختار و فجایعی که انجام شده در یک مدت کوتاه تو اون زندان برای ما از جمله مدت کوتاه تابستان۸۸ برای ما تعریف کردن و این فقط یا خودشون زندانی بودن یا این‌که خویشاوندان زندانیهای اعدام شده بودن و این ادله اثباتی که ما اینجا داریم که یه وجه مشخصی داره افرادی هستن که در محل بودن و خودشون این اعدام جمعی رو تجربه کردن هم خودشون و هم همبنداشون و هم زندانی‌شان و از طرف دادستانی برای ما مشخصه که این تجربیات چه جوری روی این افراد تأثیر گذاشته. و این اعدام دسته‌جمعی و نتایج آن مشخص شده که در این روایتهایی که خویشاوندهای شاکیها تعریف کردن. و به‌نظر ما برای ما خیلی واضح بوده که سوگواری و غم و اندوه اینها وقتی که تعریف می‌کردن کاملاً مشخص و مشهود بود و نشون میده که پدر، پسر، یا برادر در گوهردشت اعدام شدن و روایتهایی رو شنیدیم که چجوری این خویشاوندان در گورهای دسته‌جمعی اینها رو دفن کردن. منتها این هست که این آخرین توضیحی که حمید نوری داد که این زندانیها که حکم اعدام داشتن بعداً قرار بوده که مجدداً تجدید نظر بشه نمی‌تونیم قبول کنیم با چیزهایی که در مورد گوهردشت و زندانهای دیگه می‌بینیم نمی‌تونیم قبول کنیم این توجیه رو

منظور ما این هستش که این اطلاعات این‌قدر استدلال قوی وجود داره براش که بعضاً این کارشناسهای ما حرفایی که زدند بعضاً تمام زندگیشونو روی این پژوهشهای تاریخ ایران و اتفاقاتی که افتاده گذاشتن و این کارشناسها همه متفق‌القول اذعان کردن که این اعدامهای دسته‌جمعی انجام شده. هم موج اول هم موج دوم یک ادله کتبی فوق‌العاده گسترده از ایران داریم از سازمان ملل از جمله از گزارشات مختلفی هست که از سازمانهای غیردولتی عفو بین‌الملل بنیاد عبدالرحمان و تریبونال ایران ما خیلی اطلاعات واثقی داریم. ولی بغیر از این‌که این قسمت رو من بخوام بررسی کنم این ادله اثباتی رو از این سازمانها بخوام بررسی کنم و قبل از این‌که ما به مسئولیت فردی حمید نوری بپردازیم منظور ما این هستش که سؤال جامعی که اطلاعات گسترده‌یی وجود داره که ما می‌تونیم اذعان کنیم که این بخش از تاریخ ایران به هیچکس شک نداره که در خارج از ایران شکی نیست که اتفاق افتاده و ادله کتبی و ادله اثبات شفاهی که زندانیها اعدام شدن در بسیاری از زندانهای ایران ولی گوهردشت یه وضعیت خیلی خاصی داشتن در این اعدامها این دوتا زندانها فوق‌العاده تعداد بیشماری زندانی در مدت خیلی کوتاهی اعدام شدن.

 

دادستان در ادامه با ارائه ادله و شهادتهای ارائه شده در دادگاه توسط شاهدان عینی، دعاوی دژخیم حمید نوری مبنی بر دست نداشتن در جنایات و شاغل نبودن در زندان گوهردشت را مردود دانست. وی سپس ادله اثباتی در مورد اعدام شماری از زندانیان سیاسی در گوهردشت را برشمرد و از جمله در مورد مجاهدان شهید محمود میمنت و علی حاجی‌نژاد گفت

 

دادستان کریستینا لیندهوف کارلسون:

شاکی مهناز میمنت تعریف کرده در مورد برادرش محمود. اون پدرش بهش خبر میده که برادر رو بردن گوهردشت بهمن ۶۶ وقتی که با مهناز با خانواده تماس داره ۶۷ بهش خبر میدن که برادر اعدام شده ماه مرداد. برادر محمود که اعدام شده در گوهردشت تأیید میشه از تمام لیستهایی که ما دادستانها تحویل دادن رویایی تو کتاب خودش می‌نویسه که نامشخصه که کی ولی قبل از دوران پریود اعدامها رضا زند بیرون بند بوده و زندانیهای دیگه رو ملاقات کرده دیده از جمله کسایی رو که دیده محمود میمنت بوده که تعریف می‌کنه که اومدم زندان گوهردشت آوردن منو. حسین فارسی تو کتاب خودش ۴۰ستاره کهکشکان چهل ستاره گفته که این اسامی که تو هشتم مرداد تو راهرو مرگ می‌بینه تو بازجویی اینجا هم بازپرسی اینجا هم گفته که دیده محمود رو تو راهروی مرگ. حسین فارسی در ادامه می‌نویسه در مورد اتفاقی که بعد از اعدامها رخ داده اونجوری که من متوجه شدم و اونجا می‌نویسه اسامی زندانیهایی که اعدام شدن چون نمیخواد فراموش کنه اسامی اونا رو یکی از اون اسامی که نوشته محمود میمنت درست خود این شخصه. بغیر از حسین فارسی افراد دیگه‌ای هم شهادت دادن در مورد محمود میمنت تعریف کردن در مورد اون از جمله کسایی که گفتند رحمت علی کریمی که گفته ما با هم بودیم وقتیکه از گوهردشت بودند.

نصرالله مرندی که اعدام شده در گوهردشت محسن زادشیر که میگه در گوهردشت... وقتیکه آوردندش در گوهردشت

منظور من اینه که در مورد همه اینها کاملاً واضح و آشکار نشان میدن که محمود میمنت در گوهردشت بوده و در اونجا اعدام شده در اون دوران اعدامها. در مورد علی حاجی‌نژاد که خواهرش مهری تعریف کرده که برادرشو آخرین بار ماه مهر ۶۶ در گوهردشت می‌بینه مامانش پسر خودشو اوایل۶۷ می‌بینه اون موقع در گوهردشت بوده مهری بعداً خبر بهش میرسه که تو ماه آذر۶۷ که برادرش علی اعدام شده.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a35e23a0-9be2-4f20-b27a-072010081cd3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات