728 x 90

شب خونین بصره با ۶ کشته و دهها مجروح

درگیریهای مردم بصره با نیروهای امنیتی
درگیریهای مردم بصره با نیروهای امنیتی

روز گذشته ۱۴شهریور۹۷صدها تن از مردم عراق کشته شدگان تظاهرات استان بصره که برای بهتر شدن وضعیت معیشتی تظاهرات کرده بودند را تشییع کردند.

بنا‌به‌گفته رئیس شورای دولتی حقوق‌بشر در استانهای جنوبی روز یکشنبه در تظاهرات علیه کمبود خدمات ۶تظاهر کننده به‌قتل رسیدند.

 

مهدی التمیمی رئیس شورای دولتی حقوق‌بشر در استانهای جنوبی گفت: ” ۶نفر از تظاهر کنندگان کشته شده و بیش از۲۰نفر مجروح شدند. وی نیروهای امنیتی را متهم کرد که بر روی تظاهر کنندگان آتش مستقیم باز کرده‌اند.

روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت: نیروهای امنیتی عراقی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در بصره از گلوله استفاده کرده‌اند.

بعد از شبی خونین که بصره شاهدش بود و طی آن پنج تن از تظاهر کنندگان کشته و دهها تن مجروح شدند و همچنین یک ساختمان دولتی نیز به آتش کشیده شد، دولت عراق تلاش می‌کند وضعیت انفجاری در این استان جنوبی را به کنترل در آورد.

الحیات اضافه کرد که دولت درصدد انجام اقداماتی است که احتمالاً برکناری جمیل الشمری فرمانده عملیات شهر بصره و دادن اختیارات بیشتر به دولت محلی از جمله آنهاست.

شهر بصره طی دو روز گذشته شاهد درگیریهای شبانه بین نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان بود. درا ین درگیریها پنج غیرنظامی کشته شدند و دهها تن دیگر در شمار مجروحان هستند. در همین حال ساختمان دولت محلی بصره به آتش کشیده شد و معترضان مراکز رسمی را بعد از خروج نگهبانان آنها به کنترل خود درآوردند.

 

برکناری فرمانده عملیات بصره

برخی منابع خاطرنشان کردند، عبادی درصدد است که کار فرمانده عملیات بصره جمیل الشمری را به‌حالت تعلیق در آورد. تظاهر کنندگان او را متهم کرده‌اند که به روی مردم شلیک کرده است.

شمری روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: گروهی که تلاش می‌کنند در بصره فتنه‌انگیزی کنند با بمب به نیروهایش حمله کرده‌اند.

احمد السلیطی عضو شورای استان روز گذشته به الحیات گفت: در شامگاه سه‌شنبه تظاهر کنندگان ساختمان استانداری را به آتش کشیدند و در نتیجه بعضی قسمتهای مهم که اسناد و اطلاعات مربوط به پروژه‌ها و قراردادها و پرونده‌های تحقیق مربوط به سوء ظنهای فساد در آن بود آتش گرفته است.

بنا‌به‌گفته برخی منابع، یک کمیته دولتی ویژه که حیدرالعبادی برای کمک به دولت بصره تشکیل داده بود برای پرداخت سریع هزینه‌های معلق پروژه‌های آب و برق، تشکیل شده است.

حمایت از معترضان جنوب

دهها تن از فعالان بغداد در حمایت از بصره و خواسته‌های معترضان دست به تظاهرات زدند. همچنین بیانیه‌هایی از سوی طرفهای بین‌المللی و محلی در همبستگی با آنها صادر شد که به حفظ روند مسالمت‌آمیز تظاهرات فرامی‌خواند. این فراخوان بعد از تهدیدهایی مبنی بر قطع تجارت در بندرهای بصره و جلوگیری از صدور نفت صادر می‌شود.

از سویی مقتدی صدر اعلام کرد که در قبال مورد هدف قرار دادن تظاهر کنندگان توسط نیروهای امنیتی صبرش به سرآمده است. او خواستار اقدامات فوری برای حسابرسی از عاملان قتل تظاهر کنندگان شد.

حوادث پرشتاب بصره همزمان است با در حالی که درگیریهای سیاسی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر با هدف تشکیل دولت در جریان است، حوادث پرشتاب بصره نیز شدت پیدا می‌کند.

 

بیشتر

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89727dd2-ef24-458e-90df-5170fc353e74"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات