728 x 90

خلیج گرگان، بزرگترین خلیج دریای خزر در حال خشک شدن کامل

خلیج گرگان در حال خشک شدن
خلیج گرگان در حال خشک شدن

خلیج گرگان، یکی از مجموعه‌های ارزشمند زیست‌محیطی در سطح جهانی، و بزرگترین خلیج دریای خزر بر اثر بی‌توجهی، در حال خشک شدن کامل است. حدود ۲۷درصد از حساس‌ترین واحد اکولوژیکی خلیج گرگان که ارزش آن، بیش از ۸۰درصد ارزشِ زیستگاهی تمام این خلیج بوده، به کلی خشک شده است.

خبرگزاری حکومتی ایرنا روز یکشنبه ۵بهمن به‌نقل از حمید علیزاده لاهیجانی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی رژیم نوشت: که با بی‌توجهی‌های فعلی، این خلیج به‌زودی به یک تالاب مرطوب داخلی تبدیل می‌شود. شایان ذکر است که خلیج گرگان در سال۱۳۵۴ به‌عنوان «نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان»، در فهرست «تالاب‌های کنوانسیون رامسر» ثبت شد.

همایون خوشروان نیز گفت: امروز تراکم جمعیت بسیاری از پرندگانی که در محیط خلیج گرگان و تالاب میان‌کاله زندگی می‌کردند از یک میلیون و ۲۰۰هزار پرنده‌ای که شمارش شده بود به ۳۸۰هزار پرنده کاهش یافته است و این یک رقم بسیار مهمی است، کاهش میزان فراوانی پرندگان یعنی اتفاق و رویداد مهمی که در یک اکو سیستم در حال وقوع است و این زنگ خطری است برای این‌که خدمات یا کارکرد این اکو سیستم دچار چالش می‌شود که اثر مستقیم آن بر روی انسان‌ها در معیارهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی منعکس می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/175a7c60-bcec-47d4-bf9a-bc7085fb847e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات