728 x 90

خبرگزاری فرانسه: مردم ایران در کلان تظاهراتی علیه بحران آب ناشی از خشک شدن رودخانه شرکت کردند

خیزش مردم و کشاورزان اصفهان
خیزش مردم و کشاورزان اصفهان

فرانس۲۴، روز جمعه ۲۸آبان به‌نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی از خیزش مردم و کشاورزان اصفهان نوشت: هزاران معترض روز جمعه در اصفهان در مرکز ایران گردهم آمدند تا خشم خود را پس از خشک شدن رودخانه، شاهرگ حیاتی این شهر، به‌دلیل خشکسالی و انحراف مسیر آب، ابراز کنند.
اعتراض گسترده‌ای که کشاورزان و سایر شهرها از سراسر استان اصفهان را به خود جلب کرد، بزرگترین اعتراضات از زمان آغاز تظاهرات بر سر بحران آب در ۱۸آبان بود.


خبرنگار تلویزیون حکومتی اصفهان با پخش زنده تصاویر راهپیمایی روز جمعه گفت: هزاران نفر از مردم اصفهان، کشاورزان شرق و غرب استان با یک خواسته کلیدی در بستر خشک زاینده رود تجمع کرده‌اند: «بگذارید آب رودخانه جاری شود».
این خبرنگار گفت: سالهاست اراده‌ای برای رفع مشکلات این رودخانه مهم وجود ندارد.
فیلم پخش شده در این کانال نشان می‌دهد که مردان و زنان در میان جمعیتی که در بستر رودخانه بودند به‌طور هماهنگ دست می‌زنند.
آنها شعار «۲۰سال غارت شده» و «آب باید برگردد» سر دادند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: در تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های ایران، عده‌یی دیگر نیز در حالی که بنرهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «شرق اصفهان کویر شد» و «آب ما گروگان است».


شهر اصفهان با جمعیتی حدود دو میلیون نفر سومین شهر بزرگ ایران است.
این شهر به‌دلیل مکانهای میراثی، از جمله پل تاریخی که از روی رودخانه زاینده رود می‌گذرد که از سال۲۰۰۰ جدا از دوره‌های کوتاهی خشک بوده، یکی از اماکن جذاب گردشگری است.
خشکسالی به‌عنوان یکی از دلایل بحران آب تلقی می‌شود، اما کشاورزان انحراف آب رودخانه توسط مسئولان را به استان همجوار یزد مقصر می‌دانند.
در ماه ژوئیه، پس از خشکسالی که منجر به کمبود گسترده آب شد، اعتراضات مرگباری در استان جنوب غربی خوزستان آغاز شد.
ایران یکی از تحت فشارترین کشورهای دنیا به‌لحاظ کم‌آبی است.
در گزارشی از سازمان فضایی ایران در مهرماه امسال آمده است که سطح آب دریاچه‌ها و مخازن این کشور به‌دلیل خشکسالی شدیدی که کشور و منطقه را تحت تأثیر قرار داده است، از سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12bdda8b-10cc-4535-b491-3f20f88fe016"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات