728 x 90

خبرگزاری فرانسه: برخی از دیپلوماتها در اعتراض به سخنرانی آوایی جلسه شورای حقوق بشر را ترک کردند

دژخیم علیرضا آوایی
دژخیم علیرضا آوایی

روز سه‌شنبه  8اسفند 96 تظاهر کنندگان در مقابل سازمان ملل در ژنو تجمع کردند و برخی از دیپلوماتها در اعتراض به سخنرانی وزیر دادگستری رژیم ایران در شورای حقوق بشر که با تحریمهای سوئیس و اتحادیه اروپا مواجه بود، محل را ترک کردند.

صرف حضور آوایی،  موجب برانگیختن تظاهر کنندگان شد که در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل تجمع کرده و پرچم ‌هایی را که توسط گروه‌های اپوزیسیون ایرانی استفاده می‌شود را تکان می‌دادند  و علائمی داشتند که نوشته بود«آوایی را دستگیر کنید»  .

صفورا محمدی تظاهر کننده ۳۵ساله دانشجوی حقوق که نزدیک هرم بزرگی از کفش‌ها ایستاده بود که به نشانه هزاران کشته در قتل‌عام زندانیان سیاسی سال 1988بود، مصر بود که آوایی «یک قاتل» است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت« او یک قاتل است و بواقع من شوکه شدم که سازمان ملل از او برای حضور در کنفرانس  حقوق بشر دعوت کرده است».

آوایی شاید جنجالی‌ترین شخصیت در میان۱۰۰نفری باشد که در افتتاحیه جلسه اصلی سالانه شورای حقوق بشر در این هفته سخنرانی می‌کنند.

بروکسل و برن تحریم‌هایی را علیه او وضع کرده و عقیده دارند که دادستان ارشد پیشین تهران «مسئول نقض حقوق بشر و دستگیریهای خودسرانه و انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدامها می‌باشد».

بنا‌ به گفته اعضای اپوزیسیون ایران او نقشی کلیدی در قتل‌عام زندانیان سیاسی سال 1988(سال۶۷)  بازی کرده است.

خبرگزاری فرانسه  زیر تیتر «سزاوار مسخره کردن» می‌نویسد:

قبل از این‌که آوایی سخنرانی کند دسته‌ای از دیپلوماتها سالن را در اعتراض علیه حضور او ترک کردند.

زمانی که بعد از سخنرانی‌اش خبرنگاران به او  نزدیک شده و در مورد انتقادات سؤال کردند آوایی بدون پاسخگویی با چهره‌ای سرد عبور کرد.

اوایل این هفته نیکی هیلی نیز شورای حقوق بشر را به‌خاطر اجازه دادن به او برای شرکت در اجلاس شورای حقوق بشر مورد انتقاد قرار داد و «او را متهم به برخی از بدترین نقضهای حقوق بشری در ایران کرد».

او در بیانیه‌یی گفت این« شورا باید شرم کند» و هشدار داد که پذیرش این فرد« وظیفه شورای حقوق بشر آن را برای ارتقاء حقوق بشر جهانی به تمسخر گرفته است»‌.

با رسیدن آوایی روز دوشنبه به سوئیس یک وکیل سوئیس شکایتی را از طرف شورای ملی مقاومت ایران به ثبت داد و از دادستان عمومی سوئیس خواستار تعقیب وزیر رژیم ایران  به‌خاطر جنایت علیه بشریت شد.

دفتر دادستان کل سوئیس به خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که شکایت را دریافت کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/161203cf-53bd-476c-910f-6a3323894d84"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات