728 x 90

محکومیت بین‌المللی اعدام جنایتکارانه دو شورشگر قهرمان محمد قبادلو و فرهاد سلیمی

محکومیت بین‌المللی اعدام جنایتکارانه دو شورشگر قهرمان محمد قبادلو و فرهاد سلیمی
محکومیت بین‌المللی اعدام جنایتکارانه دو شورشگر قهرمان محمد قبادلو و فرهاد سلیمی

۴تن از گزارشگران ملل متحد با صدور بیانیهٔ مشترکی اعدام جنایتکارانهٔ محمد قبادلو را به‌شدت محکوم کردند. این گزارشگران علاوه بر جاوید رحمان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران عبارتند از موریس تیدبال-بینز Morris Tidball-Binz، مارگارت ساترثویت Margaret Satterthwaite و تالنگ موفوکنگ Tlaleng Mofokeng.

در بیانیه گزارشگران ملل متحد آمده است: «قبادلو در تاریخ ۲۲سپتامبر۲۰۲۲ در ارتباط با اعتراضات سراسری در ایران به اتهام قتل یک مقام (رژیم) ایران در رباط کریم در استان تهران بازداشت و به اعدام محکوم شد. ما از این امر شوکه شدیم که مقامات (رژیم ایران) به‌رغم این‌که آقای قبادلو و وکیلش اطلاعاتی در مورد مبنای قانونی این اعدام برنامه‌ریزی شده نداشتند، آن‌را به‌اجرا گذاشتند.

کارشناسان هم‌چنین گفتند: «ما از افزایش بی‌سابقه اعدامها در ایران وحشت‌زده شده‌ایم و یادآور می‌شویم که دست‌کم ۸۳۴نفر در سال ۲۰۲۳ از جمله ۸نفر مرتبط با اعتراضات سراسری اعدام شده‌اند. ما از حکومت ایران می‌خواهیم که این موج وحشتناک اعدامها را متوقف کند (سایت کمیساریای عالی حقوق بشر: ۳بهمن ۱۴۰۲).

 

اتحادیه اروپا اعدام شهید قیام محمد قبادلو را به‌شدت محکوم کرد و نوشت: «محمد قبادلو روز سه‌شنبه پس از دستگیری و محکومیت اعدام در ارتباط با اعتراضات سال ۲۰۲۲ در ایران توسط مقامات رژیم ایران اعدام شد. اتحادیه اروپا به‌شدت این اعدام را محکوم می‌کند و بار دیگر خواستار توقف اعمال و اجرای احکام اعدام علیه معترضان است. استفاده از مجازات اعدام به‌عنوان پاسخی به مخالفتهای داخلی غیرقابل قبول است. افزایش اعدام‌های سال گذشته در ایران و سرعت فعلی اعدامها نگران‌کننده است (سایت اتحادیه اروپا: ۳بهمن ۱۴۰۲).

 

دولت فرانسه اعدام قهرمان شورشگر قیام محمد قبادلو توسط دیکتاتوری آخوندی را به‌شدت محکوم و اعلام کرد: فرانسه اعدام محمد قبادلو را... که به‌دنبال شرکت در تظاهرات در ایران به اعدام محکوم شده بود، به‌شدت محکوم می‌کند.

این اعدام به موارد متعدد نقض جدی و غیرقابل قبول حقوق و آزادی‌های بنیادین دیگر که مقامات (رژیم) ایران مرتکب شده‌اند اضافه می‌شود. اعدام تظاهر کنندگان نمی‌تواند پاسخی به آرمانهای مشروع مردم ایران برای آزادی باشد.

فرانسه با شرکای خود در اتحادیه اروپا از مقامات (رژیم) ایران می‌خواهد این اعدامها را متوقف کنند و به خواسته‌های مشروع مردم ایران گوش فرا دهند (سایت وزارت‌خارجهٔ فرانسه: ۴بهمن ۱۴۰۲).

 

لوئیزه آمتسبرگ نماینده حقوق‌بشر دولت آلمان دربارهٔ اعدام محمد قبادلو، نوشت: ما محاکمه و این اعدام ناعادلانه را با شدیدترین عبارات ممکن محکوم می‌کنیم و در کنار مردم (ایران) می‌ایستیم و برای رسیدگی به این جنایات تلاش می‌کنیم».

(ایکس لوئیزه آمتسبرگ نماینده حقوق‌بشر دولت آلمان: ۳بهمن ۱۴۰۲)

 

سایت رسمی ملل متحد در گزارشی زیر عنوان «از (رژیم) ایران خواسته شد، موج وحشتناک اعدامها را متوقف کند» نوشت: به‌دنبال اعدام یک جوان که به‌خاطر ارتباطش با اعتراضات سراسری به مرگ محکوم شده بود، سازمان ملل روز سه‌شنبه بر محکومیت مجازات اعدام تأکید کرد (سایت سازمان ملل: ۳بهمن ۱۴۰۲).

 

آبرام پیلی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در محکومیت اعدام جنایتکارانه محمد قبادلو نوشت: ما اعدام ناعادلانه محمد قبادلو و استفاده مداوم رژیم ایران از محاکمات ساختگی و مجازات اعدام را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

 

نیویورک تایمز نیز گزارش داد: محمد قبادلو که در یک سلمانی کار می‌کرد متهم به کشتن یک مأمور پلیس با زیر کردن او با ماشینش بود. اعدام او بیانگر آن است که چگونه دولت ایران به‌دنبال آن قیام چندین ماهه، به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد (نیویورک تایمز ۳بهمن ۱۴۰۲).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/44c9d8cb-0421-4ae7-aead-a180214d812a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات