728 x 90

حمایت‌های بین‌المللی از جوانان و زنان شجاع ایرانی در اعتراضات خیابانی

سرکوب اعتراضات در ایران
سرکوب اعتراضات در ایران

در حالی‌که اعتراضات گسترده و سراسری در ایران هر روز اوج تازه‌یی می‌گیرد، شجاعت جوانان و زنان ایران هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار داده و به حمایت از اعتراضات وادار می‌کند، در پانزدهمین روز از این رویداد کم نظیر در بیش از چهار دهه که ایران تحت استیلای ارتجاع قرار دارد، شخصیتها و مقامات بین‌المللی اعتراضات را مورد حمایت قرار دادند.

 

سایت نانسی پلوسی روز جمعه ۸مهر نوشت: کنفرانس مطبوعاتی هفتگی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: اجازه بدهید فقط بگویم که همه ما شجاعت زنان ایران که برای آزادی شخصی خود بیرون آمده‌اند، را عمیقاً تحسین می‌کنیم. غم و اندوه مرگ - قتل - همان‌طور که در وصف مرگش دیدیم - این زن شجاع دلخراش است اما واکنشی را برانگیخته است. آن غم و اندوه به اقدامی تبدیل شده است که می‌تواند به آزادی برای زنان و دیگران در ایران کمک کند. فکر می‌کنم همه -- من کسی را نمی‌شناسم که در مورد حمایت از زنان ایران و شجاعت آنها صحبت نکرده باشد. اگر این منجر به تغییر حکومت در ایران شود، باید ببینیم در آنجا چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

سایت وزارت‌خارجه آمریکا نیز در همین روز نوشت: در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه آمریکا و کانادا در بخش مربوط به ایران ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا گفت: مردم در سراسر ایران در حال حاضر در خیابان‌ها به‌قتل غم‌انگیز مهسا امینی اعتراض می‌کنند. کانادا به آنها درود می‌فرستد. و ما می‌خواهیم به همه بگوییم که در گفتن این‌که حقوق زنان حقوق‌بشر است، در کنار آنها هستیم. رژیم ایران سابقه طولانی در نقض سیستماتیک حقوق مردم دارد و آنها هم‌چنان به آزار و اذیت مردم ادامه می‌دهند.

 

بلینکن نیز گفت؛ در مورد ایران، با اعتراضات شروع می‌کنم. حقیقت ساده این است که مهسا امینی باید در حال حاضر زنده می‌بود. و مرگ او به خودی خود یک توهین عمیق به حقوق‌بشر در ایران و از این جهت، در همه جا است. وقتی می‌بینیم که دولت ایران به معترضان مسالمت‌آمیز شلیک می‌کند و سپس دسترسی مردم به اینترنت جهانی را قطع می‌کند، ما فقط این را تماشا نمی‌کنیم. ما در پاسخ اقدام می‌کنیم. برخی از اقداماتی را که قبلاً انجام داده‌ایم مشاهده کردید. ما به‌اصطلاح پلیس ارشاد، نهادی که مسئول مرگ او بود، و هم‌چنین هفت مقام امنیتی ایرانی دیگر را که در نقض حقوق‌بشر دست داشتند، لیست‌گذاری کردیم... ما هم‌چنان به‌دنبال راه‌هایی برای حمایت از کسانی هستیم که در ایران دارند نظرات خود را به‌طور مسالمت‌آمیز ابراز می‌کنند، و هم‌چنین اقداماتی را علیه کسانی که مسئول سرکوب‌گرانه‌ترین نقض حقوق‌بشر هستند که می‌توان تصور کرد می‌باشیم...

 

سایت کمیسیون اروپا روز پنجشنبه ۷مهرنوشت: رئیس کمیسیون اروپا فون در لاین در دهمین مجمع سالانه دموکراسی آتن گفت:... اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای آزادی خود می‌جنگند. ما در ایران شاهد آن هستیم، جایی که زنان شجاع قیام می‌کنند و خواهان برابری و احترام به حقوق خود هستند

 

فاکس نیوز روز جمعه خبر حکم دادگاه آبان را اعلام کرد که ایران مرتکب «جنایت علیه بشریت» در سرکوب اعتراضات سال۲۰۱۹ شده است. در حالی که اعتراضات در سراسر ایران ادامه دارد، کارشناسان حقوقی روز جمعه در لندن اعلام کردند که ولی‌فقیه خامنه‌ای و رئیس‌جمهور فعلی، ابراهیم رئیسی، نقشه مرگباری را برای «ارتکاب جنایت علیه بشریت» اجرا کردند که منجر به‌قتل جمعی ۱۵۰۰ معترض شد.

 

سایت آمریکایی ویگور تایمز روز شنبه ۹مهرماه عبارت «چگونه ایران را - بدون رفتن به جنگ به عقب برانیم» را تیتر کرد.

تظاهرات بی‌باکانه مردم ایران علیه رژیم وحشیانه تهران، همزمان با وضعیت نابسامان سلامت علی خامنه‌ای، قدرت جمهوری اسلامی را بیشتر تضعیف می‌کند... اول، واشنگتن باید روند تجزیه سیاسی را که در حال حاضر در ایران در جریان است تسریع کند و کاری برای کند کردن آن انجام ندهد. بلافاصله، این به‌معنای حمایت از مخالفان رژیم از طریق حمایت شدید عمومی، کمک به سازماندهی و دسترسی به اینترنت است. دوم این‌که هیچ کاری برای تقویت رژیم انجام ندهد. این به‌معنای توقف فوری مذاکرات بیهوده به سوی توافق فاجعه‌بار هسته‌یی است. صرف از سرگیری مذاکرات، نشان‌دهنده مشروعیت آمریکا به رژیم ایران است که زنان و زندانها را سرکوب می‌کند، مردمش را شکنجه و می‌کشد و در نتیجه باعث تضعیف روحیه معترضان در خیابان‌ها می‌شود که رژیم را به چالش می‌کشند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/259e3373-3349-496e-90f6-0cbd0f674bfe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات