728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - یکشنبه ۲۸فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - یکشنبه ۲۸ فروردین

روز یکشنبه ارتش روسیه پس از چند هفته بمباران سنگین شهر محاصره شده ماریوپل، به نیروهای اوکراینی باقیمانده در این شهر گفت حاضر است با برقراری یک آتش‌بس یکساعته به آنها فرصت دهد تا با بر زمین گذاشتن سلاح‌های خود بدون هیچ آسیبی از شهر خارج شوند. ارتش روسیه تا ظهر به وقت محلی به نیروهای اوکراین فرصت داده است تا این شرایط را رعایت کنند.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ضمن فراخواندن به مذاکرات برای حل مسأله ماریوپل در پیام ویدئویی شنبه‌شب خود گفت روسیه عمداً سعی می‌کند همه کسانی را که در ماریوپل هستند نابود کند. از آغاز محاصره ماریوپل حتی یک روز نبوده است که ما به‌دنبال راه‌حلی نباشیم( وال استریت ژورنال ۲۸فروردین).

 

روز شنبه زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در مصاحبه با رسانه‌های اوکراینی با اشاره به‌ وجود فاجعه انسانی در ماریوپل گفت: با وجود توپ‌بارانها شدید روسیه در این شهر، نیروهای ما هم‌چنان به دفاع از ماریوپل مشغولند. ما به آنها افتخار می‌کنیم و قدردانشان هستیم. اما این کافی نیست. بنابراین علاوه بر مذاکرات ما در حال تلاش برای کمک‌رسانی به آنها هستیم، زیرا صادقانه بگویم، ما به‌قول و قرارهای روسیه در مذاکرات اعتماد نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر ایجاد کریدور انسان‌دوستانه برای خروج مجروحان، سالمندان، زنان و کودکان هم‌چنین گفت: ما به‌طور روزانه با نیروهایمان در ماریوپل در تماس هستیم. آنها خودشان هم می‌دانند که در حال اجرای یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین عملیات هستند. دشمن آن‌قدر از آنها می‌ترسد که کمیت نیروهای خود در ماریوپل را ۶برابر کرده است، آن هم با تجهیزات و تکنولوژی‌های باز هم چند برابر.

زلنسکی در پاسخ به این سؤال که چه چیز باعث نجات ماریوپل خواهد شد گفت: سلاح‌های قدرتمندی که توسط اروپا یا آمریکا به ما داده شود.

روس‌ها از طرق مختلف به گوش ما رسانده‌اند که ماریوپل را تسلیم کنیم. این هم به تصمیم نیروهای رزمنده ما در آنجا بستگی دارد. آنها تا همین‌جا نیز خیلی عالی کار کرده‌اند. آنها هر تصمیمی بگیرند، هیچکس سرزنششان نخواهد کرد و هیچکس نمی‌تواند به آنها بگوید چکار کن و چکار نکن. آنها تحت فشار روحی و روانی زیادی قرار دارند، چرا که خانواده‌ها و فرزندانشان در آنجا گروگان هستند. این هم یک انتخاب سخت است.

 

 

مؤسسه تحقیقات جنگ مستقر در واشنگتن، روز شنبه ۲۷فروردین در تشریح آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: نیروهای روسیه برای پیشروی به‌سوی دونباس احتمالاً در ۳محور اصلی به‌ عملیات خود ادامه خواهند داد. از محور جنوب به‌سمت منطقه تسخیر شده دونتسک، از جنوب غربی و غرب به سمت شهر ایزیوم. تحرکات نظامی نیروهای روسیه حاکی از این است که هدف مقطعی آنها تسخیر شهر ایزیوم است. روز شنبه روسیه سراسر مناطق شرقی اوکراین را زیر آتشباری سنگین خود قرار داد.

 

این منبع، اصلی‌ترین تغییرات صحنه جنگ در روزهای اخیر را در این ۳موضوع خلاصه کرده است: به‌نظر می‌رسد ارتش روسیه و نیروهای نیابتی‌اش در حال آماده شدن برای اعلام پیروزی در ماریوپل هستند چرا که اقدام به افتتاح دفتر حزب جدیدی با عنوان «حزب روسیه متحد» در این شهر نموده‌اند(سایت مؤسسه تحقیقات جنگ ۲۷فروردین).

وزارت دفاع اوکراین روز یکشنبه آخرین تلفات نیروهای روسیه را چنین اعلام کرد:

  • پرسنل نظامی ۲۰۳۰۰نفر
  • ۷۷۳فروند تانک
  • ۲۰۰۲خودروی زرهی
  • ۳۷۶قبضه توپ
  • ۶۶سیستم پدافند ضدهوایی
  • ۱۶۵فروند هواپیما
  • ۱۴۶هلیکوپتر
  • ۱۴۸پهپاد جنگی
  • ۱۴۷۱تانکر سوخت
  • ۸فروند کشتی
  • ۲۷سیستم تجهیزات ویژه جنگی
  • ۴سیستم متحرک SRBM موشک‌های بالستیک بردکوتاه(وزارت دفاع اوکراین ۲۸ فروردین)

 

به‌رغم افزایش تهاجمات هوایی روسیه به شهر کی‌یف، روز شنبه ساکنان این شهر با تجمع در کلیسای کاتولیک سنت الکساندر، مراسم عید پاک را برگزار کردند. رویترز با اعلام این خبر افزود این مراسم به‌طور معمول در ساعت ۹ شب برگزار می‌شود. اما امسال با توجه به شرایط فوق‌العاده و ضوابط منع تردد که از ساعت ۸ شب به‌اجرا درمی‌آید، برگزاری مراسم عید پاک به ساعت ۴ بعدازظهر تغییر یافت(رویترز ۲۷فروردین).

مربیان ارتش آمریکا در حال حاضر با استفاده از تجربیات جنگ روسیه علیه اوکراین، مشغول انجام مانورهای نظامی و آماده کردن سربازان در صحراهای غبارآلود کالیفرنیا هستند. آسوشیتدپرس که روز شنبه این خبر را منتشر کرد نوشت هدف از این آموزش‌ها کسب آمادگی نیروهای نظامی برای مقابله با یک دشمن بزرگ می‌باشد.

کریستین وورموت، از دستیاران وزارت دفاع آمریکا، گفت: من فکر می‌کنم در حال حاضر کل ارتش با نگاه به آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد تلاش می‌کند درس‌هایی بیاموزد. وی گفت این درس‌ها از مشکلات تجهیزات و لجستیک روسیه تا ارتباطات و استفاده از اینترنت را شامل می‌شود(آسوشیتدپرس ۲۷فروردین).

 

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در پیام ویدئویی روز شنبه خود گفت طی تماس‌های تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و هم‌چنین نخست‌وزیر سوئد در مورد افزایش حمایت‌های نظامی دفاعی گفتگو کرده است. در این تماس‌ها هم‌چنین وضعیت جبهه‌ها به‌خصوص در شهر ماریوپل و چگونگی کمک به نیروهای اوکراین در این شهر مورد بحث قرار گرفته است(توئیت و سایت زلنسکی ۲۷فروردین).

 

اورسلا فوندر لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در مصاحبه با یک رسانه آلمانی ضمن اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت: تحریم‌های جدید علیه روسیه، بانک‌های این کشور به‌ویژه اسبربانک sberbank و هم‌چنین نفت روسیه را هدف قرار خواهد داد. به‌گفته وی این بانک ۳۷درصد سیستم بانکی روسیه را دربرمی‌گیرد(رویترز ۲۸ فروردین).

کاخ‌سفید آمریکا ارائه ششمین سکه یادبود لحظات تاریخی را با عنوان حمله روسیه به اوکراین و تجلیل از رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، اعلام کرد. قیمت این سکه ۱۰۰دلار است و تمامی درآمد حاصل از فروش برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین صرف خواهد شد(کاخ‌سفید آمریکا ۲۷فروردین).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9d374c7f-5f89-45d4-9392-b65cefc19460"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات