728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی - سه‌شنبه ۹ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

روز سه شنبه نهم فروردین شهردار شهر اشغال شده ایرپین در یک پیام ویدئویی اعلام کرد، نیروهای اوکراین موفق به بیرون راندن ارتش روسیه از این شهر و پاکسازی کامل آن از نیروهای روسی شده‌اند. وی گفت به‌خاطر وجود مهمات عمل نکرده، در حال حاضر اجازه ورود به شهروندان داده نشده است. به‌زودی ما برای آزادسازی شهر بوچا، گاستومل و وورزل Vorzel نیز اقدام خواهیم کرد.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای اوکراینی ‍شهر «تروستیانتز» Trostyanets را که در شرق اوکراین است، از روسیه باز پس گرفتند. مردم این شهر روز دوشنبه با دیدن تانکها و نفربرهای کشورشان در خیابان از آنها استقبال کردند. (آسوشیتدپرس ۹فروردین)

 

 

روز دوشنبه ۸فروردین یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا در ارائه آخرین برآورد نظامی در جبهه های مختلف جنگ اوکراین گفت: نیروهای روسیه هم‌چنان در اطراف کی‌یف متوقف هستند و طی چند روز اخیر هیچ تحرک چشمگیری نداشته‌اند.

در جبهه چرنیهیو نیز اگر چه تغییر جدی دیده نمی‌شود، اما نیروهای اوکراین موفق شده‌اند خطوط ارتباطی خود با بیرون را برقرار کنند و بدینوسیله قادر به تقویت لجستیکی خود شده‌اند.

در جبهه خارکیف نیروهای اوکراینی هم‌چنان مانع از پیشروی ارتش روسیه شده است. در محور جنوب شرقی، به‌نظر می‌رسد نیروهای روسیه تحرکات خود را با تمرکز بر شهر دونباس آغاز کرده‌اند و در حال تلاش برای قطع خطوط ارتباطی نیروهای دفاعی اوکراین که در اطراف شهر مستقر هستند با مناطق اطراف می‌باشند.

 

مقام وزارت دفاع آمریکا در ادامه افزود: سنگین‌ترین درگیریها در ماریوپل جریان دارد. با وجود بمباران و موشک‌باران سنگین و محاصره کامل این شهر، مقاومت سرسختانه نیروهای اوکراینی مانع از نفوذ ارتش روسیه به داخل شهر شده است.

درگیریها در شهرهای خرسون و میکلایف، در اطراف کی‌یف هم‌چنان ادامه دارد. اما به‌طور مسلم می‌توان گفت کنترل شهر میکلایف در دست نیروهای اوکراینی است. وقایع و تحرکات چند روز گذشته نشان می‌دهد نیروهای اوکراینی به‌طور فعال به‌دنبال آزادسازی خرسون و مناطق اطراف آن هستند. (وزارت دفاع آمریکا ۸ فروردین)

بلومبرگ روز دوشنبه به‌نقل از شهردار شهر تحت محاصره ماریوپل گفت تاکنون نزدیک به پنج هزار غیرنظامی، از جمله دویست کودک در این شهر کشته شده‌اند. (بلومبرگ۹ فروردین)

 

مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین روز سه‌شنبه  ۹فروردین در استانبول گفتگوهای رو در رو را با حضور داود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه آغاز کردند. دو طرف مورد استقبال رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه قرار گرفتند. وی از آنها خواست به این فاجعه پایان دهند.

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در افتتاحیه مذاکرات اوکراین و روسیه در استانبول گفت: ادامه جنگ به نفع کسی نیست. بازگرداندن صلح به نفع کشورهای شما و سایرین خواهد بود. شما به‌عنوان هیأتهای مذاکره کننده، امروز مسئولیت تاریخی در مورد تصمیمات خود دارید.

 

در همین حال روز دوشنبه نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: هدف دولت روسیه از عملیات ویژه در اوکراین، تغییر رژیم در این کشور نیست. رویترز که این خبر را منتشر کرد در ادامه به‌نقل از منبع مزبور گفت: برداشت کشورهای غربی که این را هدف روسیه دانسته‌اند، کاملاً اشتباه است. (رویترز۸ فروردین)

 

تهاجم روسیه به اوکراین که بیش از یک ماه است ادامه دارد، و بزرگترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است، منجر به آواره شدن بیش از ۳میلیون و ۸۰۰هزار نفر اوکراینی به خارج از کشور، و هزاران کشته و زخمی شده و اقتصاد روسیه را منزوی کرده است.

 

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیام دوشنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت: امروز خبرهای خوبی برای شما دارم. نیروهای ما در اطراف کی‌یف در حال پیشروی و آزادسازی مناطق بیشتری هستند. ایرپین آزاد شد. از همه آنهایی که این پیروزی را به‌دست آوردند سپاسگزارم. اشغالگران از اطراف کی‌یف پس رانده شدند. اما هنوز زود است که از امنیت این مناطق صحبت کنیم. . زلنسکی گفت تاکنون ۱۴۳ کودک در اثر بمبارانها کشته شده‌اند و افزود: ما هم‌چنان به سلاح نیاز داریم و هم‌چنان باید بجنگیم و صبور باشیم.

 

وی گفت: چرا باید مردم اوکراین کشته شوند چون شجاعت دادن تسلیحات لازم به اوکراینی‌ها وجود ندارد؟ ترس همواره شما را شریک جرم می‌کند. اگر کسانی به‌خاطر ترس از روسیه قدرت تصمیم‌گیری ندارند، برای ما مهم است، چون به‌طور خاص به سلاح هواپیما، تانک، تسلیحات سنگین و توپخانه نیاز داریم... . مردم اروپا و همه مردم جهان از ما حمایت می‌کنند. پس این دیگر بر سیاستمداران است که ببینند آیا مطابق میل مردم خود عمل می‌کنند یا نه. (سایت زلنسکی۸ فروردین)

 

روز یکشنبه ۸فروردین آنتونیو گوترز، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد از مدیر نهاد جهانی خدمات سازمان ملل خواسته است در تماس با طرفهای درگیر در جنگ اوکراین، برقراری یک آتش‌بس انسان‌دوستانه برای ارسال کمک به مناطق جنگ‌زده را بررسی کند. وی به برقراری فوری چنین آتش‌بسی فراخوان داد و افزود این تنها راه برای برگزاری یک مذاکرات جدی برای دستیابی به توافق صلح است. (رویترز۸ فروردین)

 

 

روز یکشنبه لیز تراس، وزیر خارجه انگلستان، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات میان اوکراین و روسیه در سخنانی در پارلمان انگلستان گفت: ما باید تضمین کنیم هر گونه مذاکره‌ای در آینده منجر به فروختن اوکراین به روسیه نخواهد شد و اشتباهات گذشته تکرار نمی‌شوند (رویترز۸ فروردین).

 

خارکف نمونه ای از یک خانواده بزرگ، قوی و شکست ناپذیر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14e21cdd-88e7-45b2-9ded-0040051ea32a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات