728 x 90

جمهوری آذربایجان در مورد حمله تروریستی سازمان‌یافته به سفارت این کشور در تهران به سازمان ملل شکایت کرد

سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد

جمهوری آذربایجان در مورد حمله تروریستی سازمان‌یافته به سفارت این کشور در تهران، شکایت‌نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت.

در متن شکایت نامه جمهوری آذربایجان آمده است: در ۲۷ژانویه ۲۰۲۳ حوالی ساعت ۸: ۳۲صبح به وقت محلی، حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، صورت گرفت. این حمله به‌طور کامل توسط دوربینهای نظارتی سفارت ثبت شده است

در روز حمله، مهاجم دو بار در ساعت ۸.۰۵صبح و ۸.۲۴صبح با ماشین خود از سفارت عبور کرد تا لحظه مناسبی را برای حمله انتخاب کند. در ساعت ۸: ۳۲صبح بلافاصله پس از ورود کارکنان سفارت از در ورودی اصلی ساختمان اداری سفارت، فرد مهاجم عمداً با خودروی خود با سرعت زیاد با خودروی متعلق به نمایندگی دیپلماتیک آذربایجان که در مقابل ساختمان سفارت پارک شده بود، برخورد کرد. مهاجم با سوء‌استفاده از باز کردن درب سفارت توسط کارکنان سفارت در واکنش به سر و صدای ناشی از تصادف، یک تفنگ خودکار را از خودروی خود برداشت، به افسر پلیس دیپلماتیک رژیم ایران که در ورودی مستقر شده بود اشاره کرد و همزمان که آتش باز می‌کرد، وارد سفارت شد.

در خلال چهار دقیقه بعد، تا ساعت ۸.۳۶صبح، مهاجم شلیک‌های متعددی را در داخل سفارت به سمت کارکنان سفارت شلیک کرد. در نتیجه، اورخان عسگروف، رئیس سرویس امنیتی سفارت بر اثر اصابت گلوله در صحنه جان خود را از دست داد و یکی دیگر از کارکنان به نام ماهیر ایمانوف از ناحیه دست راست و پای چپ به‌شدت مجروح شد. یکی دیگر از کارکنان، واصف تقی اف، با مهاجم در نبرد تن به تن درگیر شد تا او را خنثی کند. اگر چه مهاجم دوبار با تفنگ و تپانچه به سمت آقای تقی‌اف شلیک کرد و او را از ناحیه کتف و چانه مجروح کرد، اما آقای تقی‌اف توانست خشاب را از تفنگ خودکار مهاجم خارج کند و او را از ساختمان سفارت بیرون کند.

ساعت ۸: ۳۴صبح، دو دقیقه پس از ورود مهاجم به سفارت، خودروی پلیس رژیم ایران وارد سفارت شد اما پس از چند ثانیه مکالمه با افسر پلیس دیپلماتیک مستقر در ورودی سفارت، منطقه را ترک کرد.

با وجود ورود مهاجم با زور به داخل سفارت، تیراندازیهای مداوم از سفارت و درخواست کمک آقای تقی اف برای خنثی کردن مهاجم، افسر پلیس دیپلماتیک رژیم ایران که در ورودی مستقر بود، هیچ مداخله‌ای در این حادثه انجام نداد و در عوض پست خود را رها کرد و منطقه را ترک کرد. پس از این‌که مهاجم برای اولین بار از ساختمان سفارت بیرون رانده شد، یک خشاب جایگزین را از ژاکت خود خارج کرد، تفنگ خود را دوباره پر کرد، دو بار به کسی اشاره کرد و شروع به تیراندازی مستمر به سمت ورودی سفارت و هم‌چنین به شیشه‌های سفارت و آپارتمانهایی در ساختمان سفارت که اعضای خانواده دیپلماتها در آن زندگی می‌کنند، شلیک کرد. وی هم‌چنین دو بار جرقه‌ای به لاستیک خودروی سفارت زد تا آن را با ماده قابل احتراق بسوزاند.

مهاجم با شکستن درب سفارت با پتک سنگینی که از صندوق عقب خودرویش برداشته شده بود، موفق شد ساعت ۸: ۴۵صبح برای دومین بار به قصد کشتن دیپلماتها و اعضای خانواده آنها وارد سفارت شود. آقای تقی اف دوباره مهاجم را مجبور به ترک ساختمان کرد. در خیابان، مهاجم دوباره به برخی از افرادی که در دوردست ایستاده بودند اشاره کرد و با سوء‌استفاده از عدم مداخله پلیس در این حادثه، سعی کرد خودروهای سفارت را که در مقابل ساختمان سفارت پارک شده بودند، با کوکتل مولوتوف که از وسیله نقلیه خود بیرون آورده بود، به آتش بکشد. تنها در ساعت ۸.۴۹صبح که مهاجم به‌طور تصادفی خود را به آتش کشید، پلیس بلافاصله وارد عمل شد. با این حال، پلیس نه دستگیر کرد و نه حتی با مهاجم مانند یک جنایتکار رفتار کرد، بلکه به او کمک کرد تا شعله را خاموش کند. مهاجم برای مدتی به سرگردانی در منطقه ادامه داد و به دیپلمات‌های سفارت توهین کرد و آنها را تهدید به کشتن کرد. او آزادانه به پتکی که برای شکستن درب سفارت از آن استفاده کرده بود، نزدیک شد، آن را بیرون آورد و در ماشین خود قرار داد.

 

خاطرنشان می‌شود وزارت‌خارجه آذربایجان روز ۱۸بهمن گفته بود: حمله به سفارت آذربایجان در تهران از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

وزارت‌خارجه آذربایجان: حمله به سفارت آذربایجان در تهران از قبل برنامه‌ریزی شده بود. با وجود این‌که جنایت به مدت ۴۰دقیقه ادامه داشت، پلیس رژیم ایران هیچ اقدام سریعی برای جلوگیری از آن انجام نداد.

آیخان حاجی زاده، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت‌خارجه آذربایجان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران از قبل برنامه‌ریزی شده بود. با وجود این‌که جنایت به مدت ۴۰دقیقه ادامه داشت، پلیس رژیم ایران هیچ اقدام سریعی برای جلوگیری از آن انجام نداد. افسر پلیس رژیم ایران که در ورودی ایستاده بود، نه تنها در این حادثه دخالتی نکرد، بلکه از محل خارج شد. در جریان اقدام تروریستی در سفارت جمهوری آذربایجان، یک خودروی پلیس رژیم ایران به سمت ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان حرکت کرد اما سپس از آنجا دور شد. تمام شواهد موجود حاکی از آن است که این حادثه از پیش طراحی شده بوده است».

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران بامداد هفتم دیماه صورت گرفت. در نتیجه این حادثه رئیس سرویس امنیتی سفارت کشته و دو نفر مجروح شدند. متعاقباً وزارت‌خارجه آذربایجان سفارت خود در تهران را تعطیل کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a98b795-f105-43c0-9294-04109f7990d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات