728 x 90

جلسه ویژه ۲رئیس‌جمهور و ۴نخست وزیر پیشین با رئیس‌جمهور مقاومت ایران - قسمت سوم

جلسه ویژه  رئیس‌جمهور و ۴نخست وزیر پیشین با رئیس‌جمهور مقاومت ایران
جلسه ویژه رئیس‌جمهور و ۴نخست وزیر پیشین با رئیس‌جمهور مقاومت ایران

خانم یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر اوکراین- ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰

فرناندو کویروگا رئیس‌جمهور بولیوی- ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱

ژوام بارتومو‌ئو نخست‌وزیر آندورا- ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱

 

یولیا تیموشنکو: چگونه می‌توانم کشورم را در چنین وضعیت غم‌انگیزی ترک کنم و نزد شما بیایم. من این کار را انجام دادم زیرا کاملاً می‌دانم که پیروزی مردم ایران، به‌اندازه پیروزی مردم اوکراین برای جهان مهم است. امروز شما مانند اوکراینی‌ها به‌خاطر تمام دنیا ایستاده‌اید

این بسیار نمادین است که جنبش مقاومت مردمی شما توسط یک زن مسلمان خانم مریم رجوی رهبری شود. شما یک برنامهٔ ۱۰ماده‌یی برای آینده ایران دارید که بسیار قدرتمند است و ایران را از اساس تغییر خواهد داد

خانم رئیس‌جمهور محترم رجوی، مریم عزیز، دوستان عزیز، همکاران، رهبران عزیز، امروز کار مشترک ما با شما بسیار مهم است. من از اوکراین نزد شما آمده‌ام، جایی که یک جنگ واقعی، شدید، خونین و غم‌انگیز به‌مدت ۱۷ماه در جریان است. امروز من اینجا با شما هستم و هر روز موشکهای بالستیک در اوکراین اصابت می‌کنند. هر روز بچه‌های ما زیر این موشکها کشته می‌شوند، هر روز مردم من با حمایت همهٔ دنیا می‌جنگند. و این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توانم اکنون کشورم را در چنین وضعیت غم‌انگیزی ترک کنم و نزد شما بیایم؟ چرا این کار را کردم؟ من این کار را انجام دادم زیرا کاملاً می‌دانم که پیروزی مردم ایران به‌اندازه پیروزی مردم اوکراین برای جهان و برای هر یک از ما مهم است. امروز، شما، مانند اوکراینی‌ها، به‌خاطر تمام دنیا ایستاده‌اید. من آمدم زیرا دارم تماشا می‌کنم که چگونه چنین بین‌الملل جدیدی از دیکتاتورها، امروز دارد در دنیای مدرن شکل می‌گیرد.

برخی می‌گویند جنگ در اوکراین یک جنگ محلی در حاشیه است، این یک اشتباه مطلق است.

و بنابراین، وقتی من و شما با هم، دو ملتمان، در برابر این شر بایستیم، ما برای آزادی، برای خوشبختی و برای عدالت در تمام جهان ایستاده‌ایم. و امروز می‌خواهم از شما به‌خاطر شجاعتتان تشکر کنم.

می‌خواهم از همهٔ شما که برای ایران آزاد می‌جنگید به‌خاطر مبارزهٴتان تشکر کنم. چون شخصاً می‌دانم چقدر سخت است. زیرا ما نیز مانند شما در اوکراین به‌مدت چندین دهه پس از کسب استقلال علیه رژیم‌های خودکامه جنگیدیم. ما می‌دانیم زندان چیست، می‌دانیم ترور سیاسی چیست، می‌دانیم سرکوب چیست و می‌دانیم قیام مردمی چیست. زیرا طرف ما بیش از یک‌بار رهبری چنین قیامی را برعهده داشته است. و بنابراین من می‌دانم که چقدر برای شما سخت است. اما در هیچ موردی متوقف نشوید. بله، خوب است که جهان متحد می‌شود. خوب است که بسیاری از رهبران کشورها در کنار شما هستند. اما من می‌خواهم به‌شما بگویم که بدون کار شما، بدون مبارزه شما و بدون پیروزی شما در کشور مادری خود، هیچ‌کس به‌اندازه خودتان به‌شما کمک نمی‌کند. و بنابراین متحد شوید و پیروز شوید. تمام قدرت در دستان شماست. و امکان پیروز شدن وجود دارد. این چیزی است که من می‌خواهم شما بدانید. زیرا آنها به‌ما اوکراینی‌ها گفتند که پیروز شدن غیرممکن است. من به‌شما می‌گویم که شکست رژیم‌ها ممکن است. و شما نیازی به‌مذاکره با کسی ندارید. شما فقط باید به‌پیش بروید، زیرا حقیقت با شماست. قدرت در دستان شما است و ما به‌شما ایمان داریم. ما به‌شما باور داریم. هم‌چنین می‌خواهم به‌شما بگویم که پارلمان ما یک ماه پیش با تصویب یک قطعنامه سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه رژیم ایران وضع کرد. کل پارلمان ما به‌اتفاق آرا به‌آن رأی داد. و اکنون من اینجا با شما هستم، زیرا می‌خواهم نامه‌یی که توسط رهبران کشورهای دیگر امضا شده است، امروز انگیزهٔ جدیدی به‌سایر ملتها بدهد تا همان قطعنامه، همان تصمیم‌ها را اتخاذ کنند و تحریم‌های سختی را علیه رژیم ایران وضع کنند. و من معتقدم که امروز این ممکن است. .

علاوه بر این، در جلسهٔ بعدی پارلمان در اوکراین، سند دیگری را بررسی خواهیم کرد که اتفاقاً توسط هریوری نمیریا که اکنون در این سالن نشسته، تهیه شده است. این سندی است علیه سپاه پاسداران تا در واقع تحریم‌های جدی جهانی را علیه آنها آغاز کند. من هم‌چنین فکر می‌کنم بسیار نمادین است که جنبش مقاومت مردمی شما توسط یک زن مسلمان، خانم مریم (رجوی) رهبری شود. من به‌معنای واقعی کلمه، وقتی نزد شما آمدم، او را ملاقات کردم، اما کمی از دور او را تماشا کردم، و فقط اعتماد به‌نفس، قدرت، حقیقت یک زن قوی باور نکردنی را دیدم. و من می‌خواهم برای شما خانم مریم، نه فقط پیروزی، بلکه برای تبدیل‌شدن به روح مردم خود آرزو کنم تا آنها از شما پیروی کنند و آنها به‌رهبری شما، به‌همهٔ جهان نشان بدهند که شر ضعیف است. من می‌دانم که شکست رژیم مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که شما راه رسیدن به‌آینده‌یی روشن، زیبا و شاد را به‌مردم خود نشان بدهید. و شما از آن برخوردارید. شما یک برنامهٔ ۱۰ماده‌یی برای آینده ایران دارید که بسیار قدرتمند است و ایران را از اساس تغییر خواهد داد. و این برنامه برای آینده ایران است که باید با پویایی و قدرت بخشید و آن‌را به‌تحقق رساند.

من هم‌چنین به‌خوبی می‌دانم که زنان در ایران چقدر قوی هستند. من هم‌چنین در اینجا در این سالن زنانی از ایران را می‌بینم. و اکنون روی سخنم با شما است. ما مبارزه قهرمانانهٔ شما را می‌بینیم. می‌دانیم که برای شما به‌مراتب سخت‌تر از مردان است که بجنگید و حقوق خودتان را طلب کنید. ولی ما این کار را با شما به‌خاطر خانواده‌های خودمان، به‌خاطر فرزندان خودمان انجام می‌دهیم. . من دیدم که چه‌طور قیام اخیر چهره‌هایی از زنان را در خود داشت. می‌دانم که امروز شما کشته می‌شوید و به‌زندان می‌افتید. ولی می‌خواهم به‌شما بگویم، دقیقاً به‌خاطر این‌که خودم هم از همین مسائل عبور کرده‌ام، که مردم شما، خانواده‌های شما، فرزندان شما، به‌شما قدرت خواهند داد که از همهٔ این آزمایش‌ها عبور کنید. هیچ ابتلایی نیست که شما نتوانید بر آن فائق بیایید. پس فقط به‌جلو حرکت کنید. و من معتقدم که شما و من بار دیگر بعد از پیروزی اوکراین هم‌دیگر را ملاقات خواهیم کرد و این قطعی است و بعد از پیروزی مردم ایران، چرا که آن نیز قطعی است. و ما قطعاً شما را در آغوش خواهیم گرفت و پیروزی شما و خودمان را جشن خواهیم گرفت. آینده چنین خواهد بود.

 

 

فرناندو کویروگا: یک برنامهٔ ۱۰ماده‌یی فوق‌العاده وجود دارد. یک سند کوتاه که می‌گوید انتخابات آزاد و عادلانه، نهادهای مستقل آزادی بیان، حقوق‌بشر، آزادی تشکل و تغییرپذیری در قدرت که بسیار مهم است

متشکرم، متشکرم. عصر به‌خیر. می‌خواهم با سلام به‌خانم مریم رجوی شروع کنم. بسیار متشکرم که ما را دعوت کردید و درود بر تک‌تک اعضای شورای ملی مقاومت ایران. به‌کار خوب خود ادامه بدهید. به‌زودی ایران آزاد را خواهید دید. متشکرم که از ما در اینجا استقبال کردید. درود می‌فرستم به‌نخست‌وزیر پیشین، رهبران پیشین دولت، نمایندگان پیشین پارلمان و رهبران و نمایندگان آینده ایران آزاد که نشسته‌اند و با ما هستند. همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از ما از راههای دور آمده‌ایم. نمی‌دانم بولیوی از جایی که همه به‌اینجا آمده‌اند دورتر است یا نه، اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که در بالاترین ارتفاع است. فرودگاه شهری که در آن زندگی می‌کنم، لاپاز، در ارتفاع ۴۰۰۰متری قرار دارد. از آمدن شما استقبال می‌کنیم.

خانم رجوی می‌خواستم اول به‌شما بگویم چرا اینجا هستم، دوم یک نکته در مورد هماهنگی و سوم زنان. اول این‌که چرا من اینجا هستم؟ فکر می‌کنم مارتین لو ترکینگ، باید او را تفسیر کنیم، درست می‌گفت. جمله‌اش این بود که «بی‌عدالتی در هر کجا، تهدیدی برای عدالت در همه‌جا است». شما می‌توانید آن‌را دربارهٔ خودکامگان و دموکراسی‌ها تفسیر کنید و مطابقت بدهید. خودکامگان در هر کجا که باشند تهدیدی برای دموکراسی در همه‌جا هستند. آخوندها در ایران در همه‌جا تهدیدی برای دموکراسی هستند و به‌همین دلیل ما باید با مردمی که در جریان این مبارزه هستند هماهنگی و به‌آنها کمک کنیم. من این‌را برای مدت بسیار طولانی در منطقهٔ خودم تجربه کرده‌امنکتهٔ دومی که می‌خواستم بگویم، هماهنگی است. خودکامگان و دیکتاتورها با هم هماهنگ می‌شوند. ما که خواهان آزادی و دموکراسی هستیم، متأسفانه هماهنگی نمی‌کنیم. و این اولین تلاشی است که من بخشی از آن بوده‌ام که در آن کسی از آمریکای لاتین می‌تواند برای اوکراین آرزوی پیروزی کند و می‌تواند از شورای ملی مقاومت بخواهد تا زمانی که شما یک ایران آزاد داشته باشید در مبارزه باقی بماند، زیرا خودکامگان هماهنگ می‌شوند. ما این شانس بد را داشته‌ایم، خانم رجوی، که احمدی‌نژاد دو بار در کشور من ظاهر شود. ۲۰۰۹ و ۲۰۲۱. ااو را برای تور آمریکای لاتین می‌آوردند تا در تلویزیون (رژیم) ایران وانمود کنند که دوستانی در سراسر جهان دارند. ما هیچ ارتباطی با احمدی‌نژاد نداریم. وحیدی وزیر کشور رژیم ایران آمد تا یک مدرسهٔ آموزش نظامی با بودجهٔ ونزوئلا در شرق کشور من برای سرکوب راه‌اندازی کند. او به‌طور مستقیم با بمب‌گذاری آمیا در بوئنوس‌آیرس در سال۱۹۹۴ مرتبط است و رسوایی بزرگی را ایجاد کرد. اما این به‌شما سطح همکاری ریشه‌دار بین خودکامگان را نشان می‌دهد. نکتهٔ پایانی در مورد دموکراسی‌خواهان و آنچه ما باید هماهنگ کنیم. یک برنامهٔ ۱۰ماده‌یی فوق‌العاده هست سادگی یک سند کوتاه که می‌گوید انتخابات آزاد و عادلانه، نهادهای مستقل، آزادی بیان، حقوق‌بشر، آزادی تشکل، تغییرپذیری در قدرت که بسیار مهم است... مهم است که ما از دولتهای دموکراتیک در ایالات متحده و کانادا و اتحادیهٔ اروپا، انسجام مطلق بخواهیم. ما در مبارزه خود از آنها کمک نمی‌خواهیم، اما لطفاً از کمک به‌مستبدان دست بردارید، زیرا آنها بارها به‌شکلی نادرست به مستبدین کمک کرده‌اند در آخر، من با موضوع اهمیت نقش زنان سخنانم را به‌پایان می‌برم. همهٔ مردان مستبد نیستند، اما تقریباً همهٔ مستبدان مرد هستند. پس این بدان معناست که زنان باید کارهای بیشتری برای ما انجام بدهند زنانی که در همه‌جا برای آزادی و دموکراسی می‌جنگند. و اگر این کار را انجام بدهیم، به‌کار خوب خود ادامه داده‌ایم. من سخنانم را با گفتن «افتخار برای اوکراین»، «افتخار برای قهرمانان» به‌پایان می‌برم. متشکرم.

 

ژوام بارتوموئو: من نامهٔ سرگشاده به‌رهبران جهان را امضا کردم تا حمایت خودم و افراد ترقیخواه کشور آندورا از مبارزه مردم ایران برای دموکراسی و برنامه ده ماده‌یی خانم مریم رجوی را ابراز کنم

عصر بخیر. در کتابش به‌نام «اینجا و اکنون» که گفتگوهایش با یک روزنامه‌نگار را گردآوری کرده و چند هفته پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران منتشر شد، فرانسوا میتران که رئیس‌جمهور ما در آندورا نیز بود، به‌ما گفت: «اگر صدای ناقوس مرگ را در تهران می‌شنوی، این ناقوس برای تو هم به‌صدا در می‌آید». وی گفت: «انتقاد من به‌تجربه خمینی این است که راه خروجی ندارد». باز هم از فرانسوا میتران نقل‌قول می‌کنم: «نمی‌شود خلقی را که عاشق عدالت است، ۱۴قرن به‌عقب برگرداند». این سخنان در سال۱۹۸۰ مطرح شد و متأسفانه این هنوز هم احساسی است که باید دغدغهٔ ما باشد.

آخرین خبرها را در این ویدئوی وحشتناک دیدیم؛ اعدامها هم‌چنان ادامه دارد و تعداد بیش از پیشی از جوانان ایرانی عدالت‌خواه و آزادی‌طلب، بدون عدالت و بدون کوچک‌ترین توجهی به‌حقوق‌بشر اعدام می‌شوند.

من از نسلی هستم که همواره با مجازات اعدام مبارزه کرده است. از کشوری می‌آیم که در سال۱۹۹۳ لغو مجازات اعدام را در قانون اساسی خود گنجانده است. از جمله به‌همین دلیل است که نامهٔ سرگشاده به‌رهبران جهان را امضا کردم و دعوت شما را برای حضور در جلسهٔ امشب پذیرفتم تا احترام خود را به‌شجاعت زنان ایرانی در مبارزه در راه آزادی ابراز کنم. من این نامه را امضا کردم، زیرا اعتقاد عمیقی به‌آن داشتم و هم‌چنین برای این‌که می‌خواستم حمایت خودم را ابراز کنم؛ حمایت ترقی‌خواهان کشور آندورا از مردم ایران در مبارزه برای دموکراسی. بنابراین در یک روند کاملاً منطقی، بار دیگر حمایتم را از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی ارائه‌شده توسط پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی ابراز می‌کنم که می‌خواهم در اینجا به‌ایشان درود بفرستم.

بنابراین من با شما هستم تا حمایتمان را به‌شما ابراز کنیم، چرا که دفاع از انتخابات آزاد، آزادی بیان و تجمعات، لغو مجازات اعدام، برابری زن و مرد، جدایی دین و دولت، خودمختاری برای اقوام ایرانی و یک ایران غیراتمی، نبردی است که با اصول درج شده در قانون اساسی کشور من مطابقت دارد.

من که چندین سال عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا بودم، بر این باورم که شما می‌توانید در آنجا نیز، در استراسبورگ، حمایت گسترده‌یی را در مبارزه عادلانهٔ خود برای حقوق‌بشر بیابید. از نظر من ما باید برای استقلال دستگاه قضایی و ایجاد یک سیستم حقوقی تلاش کنیم که مطابق با استانداردهای شورای اروپا باشد، از جمله اصل برائت، حق دفاع توسط وکلای مستقل، علنی‌بودن محاکم قضایی و استقلال قضات. اینها اصول اساسی است که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. در نتیجه، به‌عنوان یک وکیل باید تأکید کنم، قوانین شرعی باید ملغی شده و محاکم ویژهٔ اسلامی باید از میان برداشته شوند. دکل آزادی و دموکراسی دیده می‌شود و ما باید پایداری کنیم. ما با شما هستیم. بار دیگر از شجاعت شما سپاسگزارم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43682672-3b12-4e4f-baf7-9f6043075834"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات