728 x 90

جاوید رحمان: سد ترس شکسته شده و مقامات جمهوری اسلامی با سرکوب وحشیانه پاسخ می‌دهند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران

جاوید رحمان؛ گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۴آبان به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد گفت: «درگذشت این دختر ۲۲ساله کرد (مهسا امینی) در بیمارستان پس از بازداشت به دست پلیس اخلاق، با خشم مردم و امواج عظیم اعتراضات در سراسر کشور، و اقشار اجتماعی رو به رو شد که خواستار تغییر سیاسی بودند مواجه شد. سد ترس شکسته شده و جنبشی پا گرفته است و مقامات جمهوری اسلامی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با سرکوب وحشیانه تظاهرات آرام و قطع اینترنت و سرکوب آزادی بیان و تشکل‌های مردم ایران به اعتراضات پاسخ دادند».
جاوید رحمان در گزارش خود هم‌چنین اضافه می‌کند که در روز ۳۱شهریور همراه با گزارشگران ویژه و کارشناسان مستقل؛ ضمن محکوم کردن سرکوب وحشیانه و بی‌سابقه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا فوراً جلوی استفاده از نیروهای قهریه علیه اجتماعات مسالمت‌آمیز را بگیرند، اما این درخواستها نه تنها نادیده گرفته شد، بلکه بالاترین مقامات دولتی به نیروهای امنیتی دستور سرکوب بیشتر معترضان را دادند».


وی هم‌چنین در گزارش خود پیرامون سرکوب بی‌سابقه توسط مقامات جمهوری اسلامی اضافه می‌کند: «با گذشت بیش از پنج هفته از آغاز تظاهرات، واکنش خشونت‌آمیز و بی‌وقفه نیروهای امنیتی، منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۱۵نفر از جمله دهها کودک و بازداشت ۶۳۸معترض در کردستان شده است.
وی با اشاره به حمله نیروهای امنیتی به مدارس گفت: «وزیر آموزش و پرورش روز ۱۱اکتبر تأیید کرد که تعداد نامعلومی از دانش‌آموزان پس از دستگیری به اتهام شرکت در تظاهرات ضددولتی به «مراکز روانشناسی» فرستاده شده‌اند. کمیته حقوق کودک گزارش کرده که بسیاری از خانواده‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند تا با اعترافات دروغین و اعلام این‌که فرزندشان خودکشی کرده، نیروهای امنیتی را تبرئه کنند».
گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران در پایان گزارش خود؛ بار دیگر بر نقش و مسئولیت جامعه بین‌المللی در رسیدگی به معافیت از مجازات نقض حقوق‌بشر در ایران تأکید کرده و خواستار سازوکار مستقل تحقیق در مورد تمامی موارد نقض حقوق‌بشر منتهی به مرگ مهسا امینی و رویدادهای پس از آن شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12dc116a-1bd0-467d-94cb-795e8c19a58a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات