728 x 90

جان بولتون: بایدن برای مماشات با تهران به افراط می‌رود

جان بولتون
جان بولتون

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد در مطلبی به قلم جان بولتون نوشت: بایدن برای مماشات با تهران به افراط می‌رود. بنا بر گزارشها او تا آنجا نرم عمل کرده که متحدان در اروپا را از پی گرفتن پرونده خود در آژانس بازمی‌دارد.  وقتی یک رئیس‌جمهور ایالات متحده از متحدان آمریکا التماس می‌کند که آژانس سازمان ملل علیه یک تروریست اشاعه دهنده تسلیحات هسته‌یی سهل‌انگاری کند، جهان واقعاً وارونه شده است. درخواست گزارش دولت بایدن از طرف ایران صرفاً یک اشتباه تاکتیکی درباره قطعنامه بیوی تخریب‌پذیر (biodegradable) دیگر سازمان ملل نیست. این یک کوری راهبردی مداوم است که شرکای کلیدی ایالات متحده را تهدید می‌کند و صلح و امنیت ما را به خطر می‌اندازد.

تلاش موفقیت‌آمیز رژیم ایران برای پنهان کردن جنبه‌های حیاتی مجموعه تسلیحات هسته‌یی خود از زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سرویسهای اطلاعاتی غربی به اوج خود نزدیک شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش می‌دهد.
- طبق گزارشها، پرزیدنت بایدن به جای استقبال از این بیداری، با متحدان اروپایی لابی می‌کند تا از قطعنامه سخت ضدایران در نشست ۳ماهه این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجتناب کنند. دولت آن را رد می‌کند. اما سستی در قبال تهدید هسته‌یی ایران با الگوی اوباما-بایدن مطابقت دارد که تصویر بزرگ را قبل و بعد از حمله حماس به اسراییل در هفتم اکتبر از دست داد، از جمله مبادله پول نقد با گروگان با ایران در سال گذشته.
- آقای بایدن دو هدف دارد. اولین مورد این است که قیمت بنزین را پایین نگهدارید و عوامل خارجی را قبل از انتخابات نوامبر به حداقل برسانید.

دوم، وسواس اوباما و بایدن برای مماشات با آیت‌الله‌های ایران است، به این امید که اگر با آنها خوب رفتار شود، کمتر قرون‌وسطایی خواهند بود و مطیع‌تر خواهند شد. اما این هر دو هدف گمراه و حتی خطرناک هستند.
- آیت‌الله‌ها نگران انتخابات نیستند، اما وقتی ضعفهایی باشد از جمله اجرای ضعیف تحریم‌های آقای بایدن بر صادرات نفت ایران را خوب می‌بینند.
- اشتباه بزرگ‌تر آقای بایدن، امتناع از اعتراف به استراتژی «حلقه آتش» ایران برای ارعاب اسراییل و دستیابی به هژمونی منطقه‌یی بر پادشاهی‌های تولیدکننده نفت و دیگر کشورهای عربی ناخوشایند است. بازوی اساسی برای دستیابی به این آرزوهای شبه امپراتوری، برنامه هسته‌یی ایران است.
- آقای بایدن تصمیم گرفت توجه جهانی را به غزه معطوف کند تا ایران را به‌عنوان عروسک گردان. انجام این کار به این موضوع کمک کرده که غزه تنها یکی از اجزای خطر بزرگتر حلقه آتش است.
- اگر ایالات متحده و اسراییل وحشی‌گری هفتم اکتبر را با چنین اصطلاحات استراتژیک گسترده‌تری توضیح می‌دادند، لزوماً توجه خود را بر بحران جانشینی آینده ایران متمرکز می‌کردند.
- مرگ هنوز نامشخص رئیسی، تقلا برای جانشینی را استارت‌زده است که می‌تواند ایران را متحول کند. آمریکا و متحدانش باید به اپوزیسیون ایران در درهم شکستن انقلاب اسلامی در رأس آن کمک کنند.
در عوض، آقای بایدن که نمی‌تواند سرنگونی آیت‌الله‌ها را تصور کند، نمایندگانی را به ایران فرستاده تا از ایران بخواهند تا قبل از نوامبر اوضاع را تشدید نکنند.
ارسال آنچه که دیپلماتها آن را «پیام قوی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خوانند، کار چندانی نیست، اما رفتار با ایران به‌گونه‌یی که گویی ایران حرف آخر را می‌زند، بسیار بدتر است. دعا برای این‌که آقای بایدن با واقعیت بیدار شود، شاید تنها امید جهان باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed323e1b-c1f7-4b53-b853-777791774f72"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات