728 x 90

توافق عربستان و رژیم ایران - خط قرمز پخش اخبار فعالیت‌های مجاهدین

توافق عربستان و رژیم ایران
توافق عربستان و رژیم ایران

وال استریت ژورنال ۱۲مارس (۲۱ اسفند ۱۴۰۱) گزارش کرد شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در سفر دسامبر گذشته خود به عربستان پیشنهاد میانجیگری و یک ملاقات سطح بالا بین مقامات عربستان و کشورهای امارات با مقامات رژیم ایران را در سال۲۰۲۳ در پکن پیشنهاد کرد. مقامات عربستان این پیشنهاد را پذیرفتند و رژیم ایران هم چند روز بعد به آن پاسخ مثبت داد.

 

متعاقباً روز جمعه ۱۹اسفند خبر ملاقات و گفتگوهای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت خامنه‌ای در پکن با مقامات عربستان سعودی و چین منتشر شد.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: مقامات دو کشور ایران و عربستان گفتند که عربستان موافقت کرد که پوشش انتقادی خود از ایران توسط ایران اینترنشنال، یک کانال خبری ماهواره‌یی فارسی زبان که توسط تجار سعودی تأمین مالی می‌شود را کاهش دهد. بنا به گفتهٔ مقامات سعودی، ایرانی و آمریکایی، رژیم ایران نیز موافقت کرد از تشویق حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران از یمن به عربستان در آن‌سوی مرز خودداری کند...

 

مقامات آمریکایی و سعودی گفتند ایران به‌خاطر بحران ارزی گریبانگیر کشور که اقتصادی ضربه‌خورده در اثر تحریم‌های آمریکا بواسطهٔ برنامه اتمیش را دچار مشکل ساخته و بواسطهٔ ماهها اعتراضات در کشور علیه حاکمیت رژیم آخوندی، برای رسیدن به یک توافق انگیزه داشت.

روز شنبه، به‌دنبال توافق روز جمعه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، ریال ایران بیش از ۱۰% افزایش یافت و به ۴۵۰۰۰۰ریال در مقابل دلار آمریکا رسید.

مقامات سعودی امید دارند که چین بتواند از روابط اقتصادی خود برای تأثیرگذاری روی رفتار ایران استفاده کند، کاری که آمریکا از طریق تحریم‌ها، مذاکرات و یا تهدید به اقدام نظامی قادر به انجام آن نبوده است...

 

به گزارش وال استریت در اواخر ژانویه گذشته، فیصل بن فرحان وزیر خارجهٔ سعودی در اجلاس داووس در سوئیس گفت که ریاض ”با ایران وارد تعامل شده و ما دنبال راهی برای دیالوگ هستیم“ . بعد از آن، ایران علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد اتمی خود را راهی چین کرد تا جزئیات کار را مشخص کند.

بنا به گفتهٔ دیپلمات‌های ایرانی و عراقی، به‌دنبال حملات پهپادی و موشکی به سایت نفتی عربستان در سال۲۰۱۹ که ریاض و واشنگتن آنرا به ایران نسبت دادند، عربستان درخواستی از طریق نخست‌وزیر عراق عادل عبدالمهدی به ایران فرستاد تا از تنشها بکاهد.

دیپلمات‌های ایرانی و عراقی گفتند که قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی قدرتمند رژیم ایران، در ژانویه ۲۰۲۰ به بغداد رفت تا این پیام را دریافت کند اما در یک حملهٔ پهپادی آمریکا قبل از ملاقات با عبدالمهدی کشته شد.

 

کنعانی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه ۲۲اسفند درباره تلاش رژیم برای تجدید رابطه با عربستان به خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار: خدمتتان عرض کنم که جزئیاتی از توافق منتشر نشد یک جزئیاتی وال استریت ژورنال منتشر کردند مبنی بر این‌که عربستان متعهد شده شبکه خبری اینترنشنال بسته بشود یا تعطیل بشود واگذار بشود این آیا شما می‌توانید جزئیاتی از این موضوع بگویید یک سؤال هم حالا سؤال عیدانه دارم از شما مهمترین نقطه قوت و ضعف سیاست خارجه ایران در سال۱۴۰۱ چی بود

کنعانی: خب سؤال آخر را انشاءالله یک ناهار به ما بدهید بیاییم خدمت شما بشینیم و صحبت بکنیم

در ارتباط با موضوع اول شما هم ببینید توافق میان دو کشور در چارچوب گفتگوهای محرمانه و در سطح عالی صورت گرفته اما این‌که گمانه‌زنیهای رسانه‌یی بکنند خب طبیعتا حق رسانه‌هاست که گمانه‌زنی بکنند ولی این حق را به سخنگو بدهید که لزوماً در ارتباط با گمانه‌زنیهای رسانه‌یی اظهار و نظر نکند توافقات مذاکرات خوبی صورت گرفته توافق خوبی انجام شده و ما خوشبین هستیم که در پرتو وجود اراده سیاسی ما شکل گرفته روابط انشاءالله در ریل طبیعی خودش قرار بگیرد در ارتباط میان کشورها همواره وجود اختلاف و نظرها و یا مشکلات یک امر طبیعی است یک عارضه غیرعادی نیست

 

شایان یادآوری است که در ۲۷ژانویه (۷ بهمن ۱۴۰۱) فارن پالیسی در مقاله مبسوطی تحت عنوان چرا عربستان سعودی نمی‌خواهد رژیم ایران سقوط کند؟ به قلم طلال محمد از عربستان نوشت:

ریاض به‌دنبال استفاده از تظاهرات ضددولتی است تا امتیازات ژئوپلیتیکی از تهران بگیرد- اما نه تغییر رژیم زیرا سرنگونی رژیم در ایران خطر یک دومینو و سلسله تحولات زنجیره‌ای را در پی خواهد داشت که می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای مشابه بهار عربی در برخی از کشورهای عربی، به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس داشته باشد.

از این رو عربستان سعودی به جای سرنگونی، ترجیح می‌دهد به آرامی رژیم ایران را بدون درگیر شدن در رویارویی مستقیم نظامی خنثی و بی‌تأثیر کند. . چرا که سرنگونی رژیم تهران بیشتر از این‌که فایده داشته باشد، به پادشاهی آسیب می‌زند.

 

طبق برخی گزارشها از داخل رژیم، آخرین حمله پهپادی رژیم به تأسیسات عربستان در ابتدای سال۱۴۰۱ صورت گرفت و بعد از آن در داخل خاک عربستان حمله پهپادی از جانب رژیم ایران صورت نگرفته و این وقفهٔ یکساله مابه ازای خط قرمز پخش اخبار فعالیت‌های مجاهدین و مقاومت ایران به‌ویژه در اثنای قیام ۱۴۰۱ بوده است.

رژیم ایران به مناسبت‌های مختلف با صراحت هم به عراق و دیگر کشورهای عربی و هم به آمریکا و کشورهای اروپایی بارها خاطرنشان کرده است که خط قرمز و معیار سنجش آن، در روابط متقابل با کشورها، سازمان مجاهدین خلق ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/314cf0c8-93b5-4b1e-afa9-902faada47c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات