728 x 90

تنش و بحران در روابط رژیم با جمهوری آذربایجان، مانور نظامی آذربایجان و ترکیه در نخجوان و دیدار وزیر خارجه رژیم با وزیر خارجه ارمنستان

تنش و بحران در روابط رژیم با جمهوری آذربایجان
تنش و بحران در روابط رژیم با جمهوری آذربایجان

تنش و بحران در روابط رژیم با جمهوری آذربایجان، مانورهای نظامی آذربایجان و ترکیه در نخجوان و دیدار وزیر خارجه رژیم با وزیر خارجه ارمنستان در تهران

سه روز پس از رزمایش رژیم در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان و یک روز پس از این‌که خامنه‌ای این کشور را به سیلی خوردن تهدید کرد، روزنامه سپاه پاسداران از بی‌اثر بودن مانور جنگی رژیم روی کشور آذربایجان خبر داد و نوشت: تصمیم دیروز آنکارا-باکو برای رزمایش مشترک و تصمیم حکومت باکو مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید بر کامیونهای ایرانی (شامل ممنوعیت عبور و مرور در شب) نشان می‌دهد که پیام‌های سیاسی ما به درستی ادراک نشده است و علی‌اف هم‌چنان به‌دنبال رودرویی است. اگر از این زاویه به مسأله بنگریم، ممکن است ترتیبات سیاسی و امنیتی دیگری نیز علیه ما اتخاذ شود که دامنه آن بسا گسترده‌تر باشد. در این صورت جمهوری اسلامی چاره‌ای جز جلب نظر و اجازه ارمنستان برای ایجاد نوعی پایگاه در استان سیونیک ندارد.

روزنامه سپاه پاسداران (جوان) ۱۲مهر یادآوری کرده است: تأسیس قرارگاه اطلاعاتی برای ترور دانشمندان هسته‌یی، پرواز پهپاد‌های اسراییل به داخل ایران، بمباران مواضع حشدالشعبی که بنا به گزارش ابومهندس از خاک باکو به پرواز درآمده بودند، و در نهایت سرقت اسناد هسته‌یی و انتقال آن به اسراییل از طریق همین کشور، تنها بخشی از فهرست بلندبالای اقدامات ضد (نظام) این رژیم است... زمزمه‌های اخیر در خصوص امضای قرارداد نظامی به ارزش ۲میلیارد دلار که شامل خرید مقادیر زیادی پهپاد و سلاحهای دیگر به همراه حضور تکنسینهای ارتش اسراییل بود به گوش رسید. در خصوص این قرارداد، باید پرسید، باکو در برابر کدام کشور در حال مسلح شدن است؟

همزمان با تهدید روزنامه سپاه پاسداران مبنی بر ایجاد نوعی پایگاه در استان سیونیک در ارمنستان که مقابله جویی آشکار با آذربایجان است، وزیر خارجه رژیم در تهران با وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت: دست‌اندازیها در شمال غرب را تحمل نمی‌کنیم. جمهوری آذربایجان نباید اجاره دهد سرزمینش مورد سوءاستفاده طرف سوم علیه جمهوری اسلامی قرار گیرد. در مورد روابط با آذربایجان ملاحظاتی وجود دارد که مهم‌ترین آن اظهارات و اقدامات اسراییل از داخل خاک آذربایجان علیه ما است. (خبرگزاری حکومتی فارس ۱۲مهر)

امیر عبداللهیان وزیر خارجهٔ رژیم هم در دیدار با علی علیزاده سفیر جدید آذربایجان در تهران، گفته بود که رژیم حضور و فعالیت اسراییل در آذربایجان علیه امنیت خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، روزنامه جهان صنعت ۱۲مهرماه نوشت: نزدیکی به ارمنستان کمکی به جایگاه‌یابی ما در قفقاز جنوبی نمی‌کند.

یک کارشناس حکومتی نیز گفت: امروز این خطر وجود دارد که تنها راه زمینی ارتباطی ایران به سمت اروپا، توسط آذربایجان مسدود شود. ما مرتکب اشتباه شده‌ایم. حواستان هست که روسیه و چین در قبال محاصره ایران موضع‌گیری نمی‌کنند. (روزنامه حکومتی آرمان ۱۱مهر)

این کارشناس رژیم در مصاحبه با تلویزیون حکومتی افق ۱۰مهر گفت: پهپاد اسراییلی از طریق آذربایجان وارد خاک ایران شده بود و سرقت اسناد هسته‌یی هم کار آنها بود. ....بعد پایگاه گرفتند. بعد پایگاهشون از همین پایگاه بارها پهپاد آمد ایران برای عملیات تروریستی، عملیات شناسایی. یک هرمس‌شون، یک هرمس فقط تا نزدیکی نطنز آمد، اعلام هم شد چند سال پیش. زدیمش. از نوع پرنده‌های کوچک هرمس هم بود.

این یکی، دو، عملیات تیم‌های تروریستی، هیت‌من‌ها یعنی کسانی که تروریستند می‌آیند کار تروریستی بکنند از این‌جا نفوذ کردند از این‌جا نفوذ کردند یعنی بهشون محل عبور داده.

سه، عملیات سرقت اسناد هسته‌یی رو از این مسیر باز دنبال کردند یعنی کم نگذاشته.

روز یکشنبه همزمان با تهدیدهای خامنه‌ای روزنامه‌ها و کارشناسان رژیم، نکات گوناگونی را خاطرنشان کردند.

روزنامه وطن امروز ۱۱مهر درباره مانور نظامی رژیم در مرز جمهوری آذربایجان، نوشت که این مانور تنها یک پیام هشدار نیست آنکارا و باکو می‌دانند در صورت اقدام عملی برای دستکاری مرزها نیروهای نظامی ایران بلافاصله وارد خاک ارمنستان شده و فتنه صهیونیستی را عقیم می‌کنند.

یک تحلیلگر مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست‌جمهوری رژیم به نام حسینی هم گفت: اگر ترکیه، اسراییل و جمهوری آذربایجان مصمم هستند که ایران را از ترتیبات امنیتی قفقاز حذف کرده و منافع حیاتی تهران را نادیده بگیرند، در این صورت باید منتظر پیامدهای آن و پاسخ جمهوری اسلامی باشند. (روزنامه کار و کارگر رژیم ۱۲مهر)

روزنامه جهان صنعت ۱۲مهر نوشت: شرکت تل‌آویو در رزمایش (دوستی سه برادر) را باید تلاشی برای قدرت‌نمایی در قبال تهدیدات ایران تفسیر کرد. با توجه به تغییر در موازنه قوا در منطقه به‌ویژه تغییر موازنه قوای بعد از بحران اخیر قره‌باغ، به‌نظر نمی‌رسد که جهت‌گیری ما بتواند تغییری در روابط راهبردی باکو- تل‌آویو ایجاد کند.

روزنامه مردم‌سالاری ۱۲مهر نوشت: سکوت این روزهای روسیه در مورد گستاخی‌های الهام علیف برای چندمین‌بار ثابت کرد دو قدرت بزرگ شرق یعنی پکن و مسکو در شرایط اضطرار خبری ازشان نیست.

در چنین وضعیتی، رژیم که در موقعیت تدافعی بغرنجی قرار گرفته و چاره‌ای جز واکنش‌های دفاعی برای حفظ امنیت خود ندارد، دست به عصا حرکت می‌کند تا از تشدید بحرانی که با آن روبه‌روست پرهیز کند. اما اغلب کارشناسان نظام بر این باور هستند که کار از کار گذشته و خامنه‌ای شخصاً باید وارد می‌شد و آذربایجان را به سیلی خوردن تهدید می‌کرد چرا که حلقه محاصره رژیم آخوندی پیرامون جغرافیای ایران پیوسته تنگ‌تر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b7e14671-26d2-4305-99a0-5e03ccc8c4b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات