728 x 90

تظاهرات مردمی در عراق – گزارش خبری

تظاهرات عراق - بغداد - ۱۰مهر۹۸
تظاهرات عراق - بغداد - ۱۰مهر۹۸

تظاهرات سراسری در عراق علیه فساد دولتی و با شعار اخراج رژیم ایران در بیش از ۱۰استان این کشور جریان دارد. به گزارش خبرگزاریهای بین‌المللی این، بزرگترین و خشمگین‌ترین تظاهرات طی یک‌سال گذشته است. تظاهر کنندگان تعدادی از مراکز دولتی را به آتش کشیدند و با مأموران امنیتی درگیر شدند. تاکنون حدود۲۰تن از تظاهر کنندگان کشته شدند و صدها تن مجروح گردیدند.

تظاهرات سراسری در عراق علیه فساد دولتی و با شعار اخراج رژیم ایران و به آتش کشیدن استانداریها همراه بوده است.

(بغداد آزاد بمان، ایران برو بیرون) -طنین شعار مردم عراق است که خواستار اخراج رژیم ایران از کشورشان شدند.

 

خبرگزاری رویترز از بغداد گزارش داد: اواخر روز چهارشنبه، پس از دو روز اعتراضات ضددولتی در سراسر کشور که به خشونت گرایید، نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی اعلام کرد، عراق اعلام یک حکومت نظامی در بغداد می‌کند که از اوایل روز پنجشنبه آغاز می‌شود و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

عبدالمهدی در بیانیه‌یی گفت: "اظهارات فرمانده کل نیروهای مسلح: از ۵صبح امروز، پنجشنبه، و تا اطلاع ثانوی حرکت کلیه وسایل نقلیه و افراد در بغداد کاملاً ممنوع است".

 

تظاهرات مردم عراق که از روز سه‌شنبه و از میدان تحریر بغداد شروع شد به‌سرعت به سراسر شهرها و استانهای مرکزی و جنوبی این کشور کشیده شد. کربلا، نجف، ناصریه، میسان، کرکوک، حله، بابل، بعقوبه، المثنی، دیوانیه و چندین شهر دیگر صحنه تظاهرات بودند.

 

شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به رژیم ایران به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند و تعدادی را کشته و صدها تن را مجروح ساختند. دولت عراق بلافاصله در بغداد مقررات رفت و آمد برقرار کرد و در شهرهای جنوبی ناصریه، عماره وحله حکومت نظامی اعلام شد.

روز چهارشنبه تظاهر کنندگان عراقی به فرودگاه بغداد تهاجم کردند اما با آتش نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند.

 

خبرگزاری رویترز ۱۰مهر از بغداد گزارش داد:

منابع پلیس عراق به رویترز گفتند نیروهای ویژه عراق، روز چهارشنبه برای مقابله با ورود جمعیت تظاهر کننده به فرودگاه بغداد، از مهمات واقعی و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در درگیریهای سراسری و جدید روز چهارشنبه عراق که تابه‌حال بزرگترین نمایش خشم مردمی علیه دولت یکساله عادل عبدالمهدی بوده است، تعدادی کشته و مجروح شدند

یکی از تظاهر کنندگان به رویترز گفت: ما خواستار تغییر هستیم ما خواستار سرنگونی این دولت هستیم

خبرگزاری رویترز طی گزارش دیگری از عراق گفت:‌ در بحبوحه‌ٔ تظاهرات ضددولتی سراسری که به درگیری کشیده شد دسترسی به اینترنت در اکثر نقاط عراق، از جمله پایتخت آن بغداد مسدود شد و کیفیت اتصال به زیر ۷۰% رسید.

 

از ابتدای چهارشنبه، شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک،توئیتر، اینستاگرام و همچنین نرم‌افزارهای ارسال پیام مانند واتس آپ در سراسر عراق، بجز کردستان، از کار افتاده بودند. کردستان از زیرساخت اینترنتی متفاوتی برخوردار است.

دسترسی به خدمات اینترنتی تنها از طریق VPN که عملاً محل کاربر را نشان نمی‌دهد امکانپذیر بود.

 

واشنگتن پست نوشت:‌ تظاهرات‌ صورت گرفته بزرگترین تظاهرات تا به امروز علیه حکومت لرزان و یکساله نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی بوده است. تظاهر کنندگان جمع شدند تا علیه طیفی از مشکلات که روی زندگی روزمره بسیاری عراقیان تأثیر گذاشته‌اند، از جمله علیه فساد، فقدان خدمات و بیکاری، اعتراض کنند.

در بغداد که پایتخت است، پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد و به روی حدود ۱۰۰۰تظاهر کنندهٔ با گلوله واقعی شلیک کرد...

تظاهرات مشابهی در شهرهای ناصریه و دیوانیه و بصره صورت گرفته است...

“شفافیت بین‌المللی” مؤسسات عراقی را در امر فساد دوازدهمین کشور در جهان رده‌بندی کرده است...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/548555aa-e4c7-477d-8227-56ee0612a5c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات