728 x 90

تظاهرات و قیام در خیابانهای ایران / گزارشی از لوپوئن فرانسه

تظاهرات مردم و جوانان در گوهردشت کرج با شعارهای ضدحکومتی
تظاهرات مردم و جوانان در گوهردشت کرج با شعارهای ضدحکومتی

درپی خیزشهای مستمری که شهرهای ایران را فراگرفته، بعضی رسانه‌های غربی که نگران منافع اقتصادی کشورهای متبوعشان هستند به وضعیت ملتهب شهرهای ایران و نقش قیام آفرینان در کانونهای شورشی انعکاس دادند.

در این رابطه روزنامه لوپوئن چاپ فرانسه به‌نقل از خبرگزاری موسوم به فارس که آن را یک خبرگزاری نزدیک به محافظه‌کاران می‌نامد نوشت: تظاهر کنندگان ایرانی شب‌هنگام به یک حوزه علمیه در کرج تهاجم کردند. آخوندی به‌نام هندیانی، مدیر این حوزه گفته است در حوالی ساعت ۲۱شب چهارشنبه به وقت محلی نزدیک به ۵۰۰تظاهر کننده به این مدرسه مذهبی در کرج که در شهرکی در نزدیکی تهران است حمله کردند، درهای آن را شکستند و وسایل داخل آن را آتش زدند. این حوزه در شهرک اشتهارد در نزدیکی کرج واقع شده است.

تظاهر کنندگان با سنگ شیشه پنجره‌های حوزه علمیه اشتهارد را شکستند و علیه رژیم شعار دادند. آنها پس از این عملیات توسط پلیس ضدشورش متفرق شدند و تعدادی نیز دستگیر شدند.

لوپوئن اضافه می‌کند: «رسانه‌های خارجی از پوشش دادن به این تظاهرات غیرمجاز منع شده بودند».

خبرگزاریهای دولتی ایران روز پنجشنبه گزارش دادند در روزهای اخیر صدها تظاهر کننده در شهرهای مختلف ایران دست به "تظاهرات پراکنده" ای در چندین شهر از جمله شیراز (در جنوب)، اهواز (جنوب غربی)، مشهد (شمال شرق) و کرج (نزدیک تهران) صورت گرفته است.».

 

لغو برجام توسط آمریکا

لوپوئن می‌افزاید:

«ایالات متحده در ماه مه از توافق اتمی با ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود خارج شد و اعلام کرد که از طریق تحریمهای جدید قصد دارد "حداکثر فشار" را بر رژیم ایران وارد کند.

در ارتباط با بحرانهای اقتصادی اجتماعی در ایران بعضی رسانه‌های عربی نوشته‌اند: در پی بحرانهای اخیر تعداد زیادی از ایرانیان کشور را ترک کرده‌اند ولی فقرا به خیابانها می‌آیند و علیه فقر و گرانی شعار می‌دهند.

این رسانه‌ها اضافه می‌کنند، در شرایط وخامت وضعیت معیشتی در ایران انتظار می‌رود دامنه تظاهرات و اعتراضات در مناطق مختلف این کشور افزایش یابد.

لوپوئن با اشاره به مخالفت مردم با سیاستهای توسعه‌طلبانه رژیم و جنگ‌افروزی‌هایی که در کشورهای منطقه دارد می‌نویسند: ابتدا این تظاهرات در اعتراض به فساد و سقوط قیمت ریال و بیکاری شروع شد و سپس مردم به هزینه کردن اموال عمومی برای عواملشان در سوریه و یمن و لبنان اعتراض کردند».

 

فرصتی طلایی برای معترضان ایرانی

ناظران عقیده دارند فشارهای داخلی و خارجی بر روی رژیم ایران زیاد است، به‌طوری‌که از سال ۱۳۵۷ یعنی به قدرت رسیدن خمینی تابه‌حال این وضعیت در ایران سابقه نداشته است. صدای مردم در داخل بلند شده و ترس آنها در تهاجم به سران رژیم ریخته به‌طوری‌که مردم حتی به حوزه‌های علمیه نیز تهاجم می‌کنند.

دکتر نبیل العتوم کارشناس امور ایران در این رابطه می‌گوید: به‌نظر من این فرصتی ویژه است. پول ایرانی سقوط کرده.. الآن با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر روحانی و نه سوریه نه لبنان جانم فدای ایران، وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است. این بیانگر آن است که رژیم ایران مشروعیتش را از دست داده است.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4781389a-8f26-4fd3-bb36-f789f2fa7997"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات