728 x 90

تصویب عجولانه کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ دولت رئیسی جلاد در مجلس ارتجاع

بودجه ۱۴۰۱
بودجه ۱۴۰۱

مجلس ارتجاع با حضور رئیسی جلاد به‌صورت عجولانه کلیات بودجه سال۱۴۰۱ دولت آخوند رئیسی را، با ۱۷۴ رأی موافق در مقابل ۷۶ رأی مخالف تصویب کرد. 

 

بلوفهای تو خالی و اذعان رئیسی جلاد در مجلس ارتجاع در مورد بن‌بست نظام آخوندی و استیصال در «تصمیم‌گیریهای مهم»

آخوند جلاد ابراهیم رئیسی در سخنرانی در مجلس ارتجاع در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، ضمن تکرار ادعاهای تو خالی در مورد بهبود اوضاع، اعتراف کرد که حکومت آخوند ناگزیر به اتخاذ تصمیم‌گیریهای مهمی است.

وی هم‌چنین گفت که پس از چندماه ارز ۴۲۰۰تومانی حذف خواهد شد.

 

رئیسی جلاد ۱۹دی ۱۴۰۰: سیر تورم که می‌رفت نه فقط در چند سال اخیر در تاریخ ۵۰ - ۶۰ساله کشور این میزان تورم بی‌نظیر بود امروز سیر تورم سیر صعودی تورم تبدیل شده به سیر نزولی تورم و این سیر نزولی آغاز شده روند افزایشی صادرات در کشور ۴۰درصد افزایش صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد به‌رغم برخی از سخنانی که گفته می‌شد که پول یا امکان صادرات نفت نیست یا امکان صادرات هست اما پول آن برنمی‌گردد، اما این اتفاق افتاد. هم افزایش صادرات نفتی هم بازگشت وجوه حاصل از صادرات.

من در جلسه گذشته اشاره کردم این‌که هدف گیری دولت رشد ۸درصدی اقتصادی است، بعد از رفت و برگشتهای مختلفی که داشت نهایتاً به این‌که باید برای چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد هم باید برای جبران آن حتماً تمهیدات مقدماتی بشود، بحثهایی و نظراتی مطرح شد و هم نظر شدند شورای عالی همآهنگی اقتصادی که این کار صورت بگیرد. خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند نظر مجلس در این رابطه اخذ بشود، سخنی بسیار حکیمانه ایشان فرمودند بعد از فرمایشات ایشان ما موضوع را در دولت مطرح کردیم به‌عنوان طرح به‌عنوان لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد، یک ادامه دادن ارز ترجیحی برای چند ماه آتی تا شرایط آماده بشود دوم در صورت حذف، جبران آن برای مردم در این قضیه هم ایشان لطف کردند مشکل را برای این چند ماه حل کردند که فعلاً ما وضعیت اقتصادی فعلی را بتوانیم ادامه بدهیم تا تعیین‌تکلیف قطعی بشود.

شرایط را و وضعیت را بهتر از هر زمان می‌بینم! و آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده می‌بینم! من شرایط را بسیار مناسب می‌بینم برای تصمیم‌گیریهای مهم که ما شما می‌دانید که نیازمند به تصمیم‌گیریهای و یک تصمیمات مهم داریم این تصمیمات هم با همکاری دولت و مجلس امکانپذیر است تصمیمات مهم نیازمند همکاری دولت و مجلس است

یک-ما ناگزیریم برای رفع مشکلات کشور تصمیمات مهم بگیریم (خبرگزاری مجلس رژیم ۱۹دی۱۴۰۰).

 

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در وحشت از واکنش اجتماعی حذف ارز ترجیحی را مشروع اعلام کرد و گفت: سیاست دولت درباره ارز ترجیحی شفاف نیست. این کمیسیون حذف مشروط ارز ترجیحی را تصویب کرده که معنای حذف مشروط این است که دولت تضمین دهد که اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به‌دست مردم برساند (اقتصاد آنلاین رژیم ۱۹دی۱۴۰۰).

 

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم نیز با اعتراف به اثر تحریم‌ها و ناتوانی در کسب درآمد از فروش نفت گفت که وضعیت فعلی در مورد اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی قابل ادامه‌دادن نیست. چرا که فروش نفت در سال آینده حداکثر یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز و درآمد دولت تنها ۱۶میلیارد دلار خواهد بود.

وی گفت: ما امروز در حال مذاکره هستیم و باید صدای واحدی از ما شنیده شود. شکنندگی مردم زیاد شده و آنان تحمل ندارند که دولت و مجلس رودرروی هم بایستند.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم گفت: علی‌رغم ثابت نگه‌داشتن قیمت سوخت، تورم بیش از ۵۰درصد رشد داشته که ریشه آن استقراض دولت در بانک مرکزی است (خبرگزاری حکومتی تسنیم ۱۹دی۱۴۰۰).

 

پاسدار قالیباف: دولت بعد از سه چهار ماه بررسی یک لایحه دوفوریتی به مجلس داد و توقع دولت این بود که ما در یک لایحه دوفوریتی ظرف ۴۸ساعت این را تصمیم بگیریم خب طبیعتاً هرگز مجلس برای یک امر به این مهمی تصمیم فی‌البداهه و عجولانه ۴۸ ساعته نخواهد گرفت مجلس به فوریت (احسنت نمایندگان) مجلس به فوریت رأی نداد در کمیسیون بحث داره بررسی میشه» (خبرگزاری مجلس رژیم ۱۹دی۱۴۰۰).

 

 

چگینی، عضو مجلس ارتجاع:

روندهای گذشته نشان داده هر جایی که ما دو نرخی را خواستیم به یک نرخی تبدیل کنیم شوک بزرگ بازار تبدیل شده و چند صددرصد به تورم کشور افزوده شده لذا بایستی یک جایگزین مشخص داشته باشیم در قانون لایحه بودجه ۱۴۰۱ این جایگزین دیده نشده شفاف نیست اون چیزی که دولتی ها می‌گویند می‌گویند پرداختهای نقدی متأسفانه پرداختهای نقدی نشان داده آثار خوبی بر جامعه نگذاشته رئیس‌جمهور محترم فرمودند مجلس به فوریت رأی نداد همکاران عزیز دقت کنند ببینید دولت در دو ماه گذشته هم هیچ مدلی برای پرداخت نداشت.

نکته بعدی که در بودجه هست کم کردن ردیف هاست متأسفانه کم کردن ردیفها چانه‌زنی و لابی‌گری را افزایش میده یعنی رانت در جامعه ایجاد می‌کند یعنی شفافیت را از بین می‌برد.

نکته دیگر مالیات هاست دولت یقینا این را به‌خوبی می‌داند که وقتی که شرایط اقتصادی ما در رکود هست گرفتن مالیات یعنی گرفتن پول از مردم یعنی جیب مردم را خالی کردن (خبرگزاری مجلس رژیم ۱۹دی۱۴۰۰).

 

عسگری، عضو مجلس ارتجاع

یکی از بندهای ان دولت را مکلف کرده بود که جداول ارزی و ریالی را از هم تفکیک کند که کشور بودجه‌اش اینجور متأثر از دلار نشود و بعد هم نرخ دلار را به این شکل افزایش دهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و یک شوک تورمی جدید را به جامعه وارد بکنیم این بودجه حاوی سه نوع تورم سنگین در بخش افزایش نرخ ارز است.

دوتا سؤال را مطرح می‌کنیم طبق جدولی که خدمتتون دارد پخش می‌شود یکی این‌که آیا با این فشار سنگین اقتصادی که از طریق تحریم ناجوانمردانه بر مردم وارد شده آیا مردم توان تحمل شوک تورمی جدید را دارند یا خیر؟

سؤال دوم این‌که آیا دولتی که تازه هنوز مستقر شده و ۸۰درصد مدیران ارشد میانی‌اش هنوز تغییر نکرده‌اند بخشی از این مدیران میانی اساساً اعتقادی به این تحولات ندارند کی می‌خواهد بایستد پای اجرای چنین جراحی بزرگی؟ شرایط کشور را شما ملاحظه کنید طبق این جدول سال۹۸ که هدفمندی یارانه‌ها انجام شده به چه ترتیبی بوده و الآن به چه شکل هست؟

۱۰ میلیون خانوار امروز بیش از ۱۰میلیون خانوار زیر خط فقط هستند...

ما به آقای رئیسی هشدار جدی می‌دهیم که جامعه مستعد این موضوع نیست جامعه را دچار التهاب نکنید شرایط منطقه را بسنجید توان مردم را بسنجید (خبرگزاری مجلس رژیم ۱۹دی۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1682794b-6d5e-4ba6-a6cb-e451b8a46cff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات