728 x 90

روز جهاني زن92,

شیرین نریمان - اتحاد زنان برای تغییر در ایران خانمها و آقایان

-

شیرین نریمان
شیرین نریمان
خانم رئیس‌جمهور
از این‌که به من فرصت داده شد در این‌جا باشم، تشکر می‌کنم. من شیرین نریمان یک فعال حقوق‌بشر و مدافع حقوق زنان هستم. من همچنین بنیانگذار اتحاد زنان برای تغییر در ایران هستم. امروز ما به‌طور گسترده‌یی ضرورت حقوق زنان و برابری و همچنین قساوت سرکوب رژیم ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بنابراین اجازه بدهید بر روی جنبه‌های دیگر این مبارزه تمرکز کنیم و به نقشی که زنان در این مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم بر ایران بازی می‌کنند، اشاره کنم. شکی نیست آنچه که امروز در ایران به‌ویژه علیه زنان می‌گذرد چیزی نیست مگر قساوت بی‌رحمانه علیه آنان در تمامی جنبه‌های زندگیشان در جامعه. از این‌که به آنها دیکته کنند که چه بپوشند، چطور خودشان را بپوشانند تا شکنجه، هتک حرمت، زندانی کردن و محدود کردن و حذفشان از بقیه قسمتهای جامعه. به‌طور خاص زیرآب حضور زنان را زدن و آنها به پایین‌ترین سطح دیدگاههای مادی و جنسی هستی بردن.
این‌گونه آخوندهای ایران زنان ایرانی را تصویر می‌کنند. در مقابل، یک حضور قوی از زنان در این مبارزه و جنگ علیه دیکتاتورها در ایران وجود دارد که خود به تغییری اساسی و انقلابی که شما خانم رجوی نقش برجسته‌یی در آن داشته‌اید و سالها پیش آن را آغاز کردید، راه برده است. چیزی که معنای جنگ را تغییر داده است. زنان انتخاب می‌کنند که تمام وقت و حرفه‌یی بجنگند، به خودشان باور و اعتماد به‌نفس داشته باشند. این مهمترین عنصر در این مبارزه برای هر کس و به‌ویژه زنان است. شما در این مبارزه به زنان باور می‌توان و باید را ارائه کردید. به‌طور خاص وقتی مبارزه علیه دیکتاتورهای ایران بغزنج شده و نیاز به فداکاری ویژه دارد، شما قهرمان شیوه جدید تفکر، در انتخاب یک راه خصوصاً برای زنانی که به این مبارزه می‌پیوندند، هستید. آنها باید تبدیل به جنگجویان حرفه‌یی می‌شدند و بسیاری قوانین سنگین را درهم می‌شکستند، آنها باید انتخاب می‌کردند که تبدیل به مبارزان حرفه‌یی شوند و بر بسیاری از موانع در زندگیشان چیره شوند. به خودشان باور داشته باشند که می‌توانند هرکاری بکنند و در توانمندیشان هیچ نقص و کمبودی نیست و این‌که چه بلند می‌توانند پرواز کنند. یک موج جدید شروع شد، نسل جدیدی از زنان، یک مبارزه بغرنج را معرفی کرد. مبارزه جدی بود، و نیاز به تعهد جدید داشت، پذیرش پرداخت و فدای همه چیز. وقف همه چیز برای آرمان. این یک جنگ کلاسیک نبود، این یک شیوه مدرن مبارزه بود که زنان در آن نقش قوی و رهبری کننده دارند و این یک مسیر بسیار طولانی بود. فقط در آینده و قیام در منطقه بود که این نسل قادر به فهم این موضوع می‌شد که به یک تعهد و یک تفکر و مسیر انقلابی برای مبارزه علیه هر دیکتاتوری در سراسر جهان نیاز است. زنان از چه منبعی باید برای مبارزه ریشه‌یی علیه بنیادگرایی می‌آموختند و از آن استفاده می‌کردند. زنان در این مبارزه می‌توانند بدون دست بستگی، سخترین و بغرنج‌ترین مسئولیتها را تنها بر اساس باور به توانمندیهای خودشان پذیرا شوند. در مبارزه ما، زنان قوانین سنتی و تاریخی را در هم شکستند و به جای این‌که از قوانین موجود مردانه پیروی کنند، تماماً نقش رهبری را در دست گرفتند. این تغییر فقط زنان مجاهد را تحت تأثیر قرار نداد، بلکه هر زنی که این اپوزیسیون را شناخت، تحت‌تاثیر قرار داد. متأسفانه به این زاویه از مبارزه توجه کافی نشده است. این هم بر عهدهٴ نسل کنونی و هم بر عهدهٴ نسل آینده است، به‌طور خاص وقتی که ما بخواهیم ایران را دوباره بسازیم. به این امید که بتوانیم این موضوع را به‌طور مشروح در آینده مورد بحث و بررسی قرار بدهیم.
خانم رجوی، به‌عنوان زن جوانی که شما را از دورانی که بسیار جوان بوده، می شناخته، می‌توانم با غرور بگویم، من از شما بسیار آموخته‌ام. من از شما آموختم که هیچ محدودیتی را نپذیرم و بگویم نمی‌توانم، من آموختم که به خودم و قابلیت هایم باور داشته باشم، آموختم که به ناتوانی نه بگویم و بالاتر از همه عشق را از شما آموختم و این‌که قسمت پر لیوان را ببینم. این‌که مثبت باشم و به زندگیم و مبارزه مثبت نگاه کنم و در بدترین شرایط به‌دنبال راه‌حل باشم و به بی‌عملی نه بگویم. من در این مبارزه تنها نیستم، بسیاری از خواهران و رفقایم که از شما آموخته‌اند و از راهنماییهای شما نه فقط در این مبارزه بلکه در زندگی خصوصی و حرفه‌یی‌شان استفاده کرده‌اند، همراه من هستند. محدودیتها درهم شکسته شده‌اند، بله آنها بسیار هستند. باید کتابها دربارهٴ هر کدام از این فداکاریها نوشته شود. شما گفتید هیچ‌کس به ما آزادی و برابری را در سینی طلایی تقدیم نخواهد کرد. این چیزی است که شما باید برای آن بجنگید و به آن باور داشته باشید. شما گفتید زنان هیچ محدودیتی را برای زنان نمی‌پذیرید، هیچ چیزی در دنیا نیست که زنان نتوانند از عهده آن برآیند. شما گفتید می‌توان و باید و آن را ثابت کردید.
اگر ملاها سرکوب را در دستور کارشان قرار دادند، شما در عوض زنان را در صدر قراردادید. از آنها خواستید که مسئولیت بیشتری بپذیرند، به خودشان در این مبارزه علیه آخوندها باور داشته باشند. این، علیه مردان در مبارزه نبود، برعکس، مسئولیت‌پذیری فارغ از جنسیت بود، و تنها بر پایه توانمندی و رغبت به مسئولیت‌پذیری بود. شما راه جدیدی از تفکر و یک فرهنگ جدید برای زنان برای این‌که به خودشان باور داشته باشند و همچنین برای مردان که بپذیرند زنان با آنان برابرند، خلق کردید. برابری در مبارزه و کار روزانه علیه رژیم سرکوبگر. شما ثابت کردید فداکاری در مبارزه دموکراتیک در بدترین دوره تنها شعار یا حرف توخالی نیست.
شما خانم رجوی، مورد احترام مردم ایران و هر کس که شما را شناخت و حرف شما را شنید، هستید. این احترام، شما را به یک کارخستگی‌ناپذیر و فداکاری برای این راه دموکراتیک مبارزمان برمی‌انگیزاند. ملاها و لابی آنها تلاش کرده‌اند این را به شکل دیگری جلوه دهند، ولی به جایی نخواهند رسید. این برای ما زنان بسیار روشن است که برابری محقق نخواهد شد مگر این‌که در جامعه آزادی محقق شده باشد. و برای ما در ایران این برابری محقق نخواهد شد مگر رژیم سرنگون و با یک دولت دموکراتیک جایگزین شده باشد. این برای ما افتخاری است که همراه شما تا به آخر باشیم. در این تردیدی نیست که ایران توسط زنان آزاد خواهند شد. و همان‌طور که شما سالها پیش گفتید: زنان فاتحان فردایند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cd88825-df43-4e08-9fb6-e98372c39ce2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات