728 x 90

تشکیل اولین جلسه دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه برای بررسی اتهام نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسرائیل

دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند
دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند

تشکیل اولین جلسه دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه

برای بررسی اتهام نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسرائیل

 

به‌گزارش رسانه‌های بین‌المللی، دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه روز پنجشنبه در یک اقدام بی‌سابقه، اولین جلسهٔ دو روزهٔ استماع خود را در پرونده ارائه‌شده توسط آفریقای جنوبی علیه اسراییل به‌اتهام نسل‌کشی علیه فلسطینیان، برگزار کرد.

سی.ان.ان گزارش داد: «این اولین بار است که (اسرائیل) تحت کنوانسیون نسل‌کشی ملل متحد محاکمه می‌شود؛ (کنوانسیونی که) بعد از جنگ جهانی دوم به‌خاطر جنایتها علیه مردم یهود در هولوکاست ثبت شد».

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «روز پنجشنبه آفریقای جنوبی در برابر دیوان کیفری بین‌المللی اسراییل را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متهم کرد و گفت که حتی حمله ۷ اکتبر حماس نمی‌تواند چنین نقض‌هایی را در غزه توجیه کند.

آفریقای جنوبی به‌صورت اضطراری به این دادگاه در لاهه مراجعه کرده تا به اسراییل دستور دهد فوراً عملیات نظامی خود را در نوار غزه متوقف کند؛ این یک رویارویی قانونی تاریخی است که اسراییل آن‌را «پوچ» و «وحشتناک» توصیف کرده است».

خبرگزاری فرانسه، افزود: «وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در مقابل دیوان عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل گفت: «هیچ حمله مسلحانه به قلمرو یک کشور، هر چقدر هم جدی باشد (...) نمی‌تواند نقض کنوانسیون را توجیه کند».

پاسخ اسراییل به حمله ۷ اکتبر از این مرز عبور کرده و باعث نقض کنوانسیون شده است» (خبرگزاری فرانسه: ۲۱دی).

 

به‌گزارش سی.ان.ان یکی از وکلای آفریقای جنوبی در جلسهٔ دادگاه لایه گفت، «ویژگی خارق‌العاده‌ای» در این پرونده وجود دارد مبنی بر این‌که «رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی و افرادی که دارای مناصب رسمی در اسراییل هستند، به‌طور سیستماتیک و به‌صورت صریح قصد خود را برای نسل‌کشی اعلام کرده‌اند (سی.ان.ان: ۲۱دی).

 

از سوی دیگر رویترز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: در آستانه برگزاری دادگاه لاهه برای رسیدگی به اتهام اسراییل مبنی بر نسل‌کشی در غزه، نخست‌وزیر اسراییل در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد اسراییل قصدی برای اشغال دائم غزه ندارد. رویترز افزود: اگر چه اسراییل هفته گذشته تحت فشار آمریکا برای کاهش میزان عملیات نظامی گفت قصد دارد نیروهایش را حداقل از شمال غیره بیرون بکشد، اما به نظر می‌رسد زدوخوردها به‌خصوص در نواحی مرکزی و جنوب غزه، به همان شدت گذشته ادامه دارد (رویترز: ۲۱دی).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/635a0c5c-60be-4418-8374-bdffe4466e77"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات