728 x 90

تأکید واشنگتن بر جلوگیری از ادامه حضور رژیم ایران در سوریه ـ جلسه استماع در کنگره آمریکا

دیوید ساترفیلد، کفیل دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک
دیوید ساترفیلد، کفیل دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک

روز گذشته ۲۳خرداد ۹۷زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا مجلس نمایندگان آمریکا در ساعت ۱۰صبح به وقت واشنگتن به ریاست ایلیانا رز لهتینن جلسه استماعی برگزار کرد. در این جلسه دیوید ساترفیلد، کفیل دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به نقش شرورانه رژیم ایران و حمایت از شبه‌‌نظامیان و گروه‌های تروریستی، تکثیر موشک‌های بالستیکی و تلاشهای بی‌ثبات کننده آن در منطقه و چگونگی برخورد آمریکا با این رژیم پرداخت.

 

نقش شرورانه رژیم ایران

دیوید ساترفیلد گفت نقش شرورانه رژیم ایران، حمایت آن از شبه‌‌نظامیان و گروه‌های تروریستی، توسعه و تکثیر موشکهای بالستیکی، منطقه را بی‌ثبات و متحدان ما را تهدید می‌کند.

او اضافه کرد: به‌دنبال تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با برجام، و از طریق اجرای استراتژی جامع در قبال رژیم ایران، ما امکان مقابله با نفوذ منطقه‌یی این رژیم و تقویت امنیت آمریکا و منطقه را پیدا کرده‌ایم... ما با متحدانمان یک ارزیابی مشترک داریم که رژیم ایران تهدیدی برای امنیت مشترک و امنیت بین‌المللی است که باید مشترکاًً و سریعاً بدان پاسخ دهیم.

 

مقابله با نفوذ رژیم ایران در سوریه

دیوید ساتر فیلد کفیل دستیار وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، سربازان آمریکایی در سوریه تنها برای نابودی داعش حضور ندارند بلکه برای جلوگیری از نفوذ رژیم ایران نیز به این کشور رفته‌اند.

این اولین باری است که آمریکا با صراحت اعلام می‌کند رویارویی با رژیم ایران بخشی از سیاست‌ها و ماموریتش در سوریه است. او در پاسخ به سؤال یکی از اعضای کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان در مورد تصمیم آمریکا در مورد بیرون آوردن نیروهای آمریکایی از سوریه و اجرای سیاستهای جدید آمریکا علیه رژیم ایران این سخنان را ایراد کرد.

مسؤلان دولت آمریکا زمانی که نیروهای سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه به سوی شهر دیرالزور در حال پیشروی بودند گفته بودند که علاوه بر نابودی داعش در سوریه عوامل رژیم ایران را نیز زیر نظر خواهند داشت.

 

تلاش آمریکا برای قطع بزرگراه تهران ـ بغداد ـ دمشق

همزمان با این اظهارات منابعی در اپوزیسیون سوریه به‌نقل از مسئولان آمریکایی گفتند هدف دولت دونالد ترامپ قطع بزرگراهی است که رژیم ایران می‌خواهد از تهران به بغداد و دمشق و بیروت ایجاد کند.

چندی پیش دونالد ترامپ اعلام کرده بود که می‌خواهد سربازان آمریکایی را از سوریه بیرون بکشد و از تیم شورای امنیت ملی خواست تا در این رابطه تصمیم بگیرد ولی با رسیدن نیروهای سوری مورد حمایت آمریکا به اتوبان بغداد ـ دمشق و به‌دست گرفتن مناطق شمالی رود فرات و اطراف شهر دیرالزور، وضعیت تغییر کرد و در نتیجه آمریکا در مورد مواجهه با نفوذ رژیم ایران در سوریه موضع گرفت.

دیوید ساترفیلد با تأکید بر ضرورت اخراج عوامل رژیم ایران از سوریه گفت: هدف آمریکا این است که آنها نه تنها از مناطق جنوب سوریه   بلکه باید از کل سرزمینهای سوریه بیرون بروند. او افزود سیاست ما در سوریه مهار و عقب راندن رژیم ایران است. ایران و نیروهای ایرانی در تمامی سوریه حضور دارند و هدف ما این است که آنها از سوریه به‌طور کامل و نه فقط از جنوب‌غرب این کشور خارج شوند...

ساترفیلد در پاسخ به این سؤال که آیا تا زمانیکه رژیم اسد در قدرت باشد آمریکا می‌تواند با رژیم ایران در سوریه مقابله کند گفت:.... من نشانه‌های کمی می‌بینم که این رژیم آماده باشد اتکای خود را به ایران و حضور نیروهای ایرانی در سوریه قطع کند. اما این دقیقاً هدف ما این است که نیروهای رژیم ایران به‌طور کامل از سوریه خارج شوند.

 

لازم به ذکر است که از نظر آمریکا توافق اتمی با رژیم ایران تنها بخشی از مشکلاتی است که رژیم ایران در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او عقیده دارند که بعد از بازنگری سیاست آمریکا نسبت به رژیم ایران می‌بایست با کارکردهای مختلف این رژیم از جمله دخالت آنها در امور داخلی کشورهای عرب، حمایت مالی و تسلیحاتی آنها از شبه‌‌نظامیان و حمایت از تروریسم نیز برخورد شود. در این راستا دولت آمریکا برای جلوگیری از اینگونه رویکردهای رژیم ایران علاوه بر لغو برجام، تحریمهای جدید اقتصادی را نیز علیه آن اعمال کرده تا مانع ادامه بی‌ثبات سازی آنها در کشورهای عرب منطقه شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65bcd94f-6db5-4b1f-b380-995fc0676547"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات