728 x 90

سازمان عفو بین‌الملل مجازات اعدام را «نفرت‌انگیز و ظالمانه» خواند

در آستانه «روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ»
در آستانه «روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ»

سازمان عفو بین‌الملل در آستانه «روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ» مجازات مرگ را «نفرت‌انگیز و ظالمانه» خواند و تأکید کرد که در میان قربانیان این مجازات، زنان با رنج و تبعیض بیشتری مواجهند.

در بیانیه عفو بین‌الملل ۱۶مهر۱۴۰۰ که در آستانه روز ۱۸مهر روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ نامگذاری شده است، به‌نقل از مدیر ارشد سازمان عفو بین‌الملل راجات خُسلا،، آمده است که بسیاری از زنان که به اعدام محکوم شده‌اند، پرونده‌شان در دادگاههای ناعادلانه و غیرشفاف رسیدگی شده و با تبعیض مواجه بوده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در میان پرونده اعدام زنان به اعدام زینب سکانوند در ایران اشاره کرده است. زینب سکانوند در ۱۵ سالگی ازدواج کرد و در ۱۷ سالگی «به اتهام قتل شوهرش» بازداشت شد و با وجود این‌که در نوجوانی مرتکب جرم شده بود، مهرماه سال۹۷ اعدام شد.

رژیم ایران در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان بزهکار، هم‌چنان صادر و پس از ۱۸ سالگی اجرا می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل در بخش دیگری از بیانیه خود بر لزوم تلاش برای لغو مجازات اعدام در همه کشورهای جهان و فراگیری این ایده تأکید کرده که دولتها قدرت نفی حق زندگی را ندارند.

طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، رژیم ایران نیز در سال گذشته میلادی با ۲۴۶ حکم اعدام نیمی از اعدام‌های ثبت شده در جهان را به خود اختصاص داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc87a037-dea8-479b-9ed1-1a6a255a2a26"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات