728 x 90

بلومبرگ: بایدن باید به رژیم ایران نشان دهد که طرح ب چگونه است

بلومبرگ: بایدن باید به رژیم ایران نشان دهد که طرح ب چگونه است
بلومبرگ: بایدن باید به رژیم ایران نشان دهد که طرح ب چگونه است

بلومبرگ روز ۲۶خرداد در مطلبی درباره بن‌بست و قطع مذاکرات اتمی با رژیم آخوندی با عنوان «بایدن باید به ایران نشان دهد که طرح ب چگونه است» نوشت: دولت جو بایدن ماه‌ها گفته است که زمانی فرا خواهد رسید که دیگر مزایای احیای توافق هسته‌یی ایران بر هزینه‌های آن برتری نخواهد داشت. اکنون ممکن است چند هفته تا این نقطه قطع مذاکرات باقی مانده باشد، چه مقامات آمریکایی به آن را اعتراف کنند یا نکنند.

در حالی که دیپلماسی را نباید رها کرد، ایالات متحده باید از این زمان استفاده کند تا به ایران و حامیانش نشان دهد که [طرح ب] جایگزین چگونه خواهد بود.

رژیم ایران این بحران را برانگیخته است. این کشور در کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که در حال تحقیق درباره مواد هسته‌یی پیدا شده در چند سایت اعلام نشده است سنگ‌اندازی می‌کند. امری که به‌دلیل آن هفته گذشته به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت: ۳۰کشور به انتقاد از ایران به‌دلیل ناسازگاری و عدم پایبندی‌اش رأی دادند و تنها روسیه و چین مخالف بودند.

ایران با برداشتن نزدیک به نیمی از دوربینهای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای‌اش مقابله به مثل کرد. این کشور در عین‌حال برنامه‌هایی برای نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌تر را اعلام کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اگر ظرف یک ماه دوربین‌ها دوباره وصل نشوند، بازرسان دیگر نمی‌توانند جزئیات کلیدی درباره تولید مواد و تجهیزات هسته‌یی ایران را تأیید کنند.

همانگونه که رئیس آژانس می‌گوید، این [اقدام] یک ضربه مهلک به توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ خواهد بود. بدون دانستن دقیق تعداد سانتریفیوژها و میزان اورانیوم غنی شده ایران، جهان خارج نمی‌تواند اطمینان حاصل کند که تهران مخفیانه موادی را برای بمب ذخیره نمی‌کند. علاوه بر این، عدم همکاری ایران سؤالاتی را در مورد ارزش هر گونه توافق احیا شده برمی انگیزد.

با توجه به این‌که دانشمندان این کشور اکنون دانش لازم برای بازسازی نسبتاً سریع ذخایر این کشور را دارند، بسیار مهم‌تر است که بازرسان بتوانند جهان را در مورد هر گونه نشانه‌ای از تحقیقات جدید تسلیحات خبردار کنند.

 

دولت بایدن باید ترس از این‌که رویکرد سخت‌گیرانه‌تر ممکن است مذاکرات را از مسیر خارج کند، کنار بگذارد. مقامات ایالات متحده پیشنهاد کرده‌اند که در صورت شکست مذاکرات، آماده تغییر و رو آوردن به طرح ب هستند. آنها باید معنی آن را مشخص کنند.

دولت باید با اجرای بسیار قوی تحریم‌های موجود شروع کند. صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست امسال ۳۰درصد افزایش یافت. این کشور ادعا می‌کند که از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال۲۰۱۸ بیش از هر زمان دیگری نفت می‌فروشد و تقریباً تمام آن به چین می‌رسد.

دولت بایدن باید محموله‌های غیرقانونی را ردیابی و منع کند و تهدیدات قبلی برای تحریم شرکت‌های چینی درگیر در تجارت را دنبال کند.

در مرحله بعد، کاخ‌سفید باید یک ائتلاف منطقه‌ای برای مقابله با ایران تشکیل دهد.

[دولت بایدن] باید با متحدان عرب و اسراییل برای یکپارچه سازی دفاع هوایی کار کند. باید از این شرکا با اطلاعات و فناوری برای مقابله با موشکها و پهپادهای رژیم ایران حمایت کند و همکاری نزدیک‌تر بین اسراییل و سایر امضاکنندگان را در زمینه تحقیقات تسلیحاتی تشویق کند. هم‌چنین باید به هر گونه حمله به نیروها یا منافع خودش در منطقه با قدرت پاسخ دهد.

در نهایت، بایدن باید بر وعده خودش که هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌یی دست یابد تأکید کند. بدون تعیین خط قرمزهای علنی، او باید برای رژیم ایران روشن کند که هر گونه تلاش برای غنی‌سازی اورانیوم تا درجه تسلیحاتی یا اخراج بازرسان آژانس می‌تواند محرکی برای اقدام نظامی باشد.

ایالات متحده باید از نزدیک با اسراییل در مورد تواناییها و برنامه‌های خودش همکاری کند و در عین‌حال به تمرینهای نظامی مشترک با جلب توجه زیاد را ادامه دهد.

نشان دادن آمادگی برای دفاع از منافع خودش در فقدان توافق ممکن است بهترین راه برای ایالات متحده باشد تا ایران را متقاعد کند که آن را امضا کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e2c9056-26fc-4139-bf55-ce4265363c57"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات