728 x 90

بعد از مرگ خامنه‌ای چه اتفاقی می‌افتد؟

 خامنه‌ای  ولی فقیه رژیم آخوندی
خامنه‌ای ولی فقیه رژیم آخوندی

وبسایت بولوارک روز ۲۳شهریور در مطلبی درباره مرگ خامنه‌ای و بررسی سناریوهای احتمالی بعد از مرگ او به اعتراضات گسترده مردمی که ممکن است به انقلاب بینجامد به‌عنوان یک نکته مهم در همه موارد انگشت گذاشته است.

 این مطلب به‌قلم شی خطیری (استاد دانشگاه جانز هاپکینز در مطالعات بین المللی)  آمده است: یک نکته مهم در همه این موارد؛ نارضایتی گسترده‌ای است که در چند سال گذشته کشور را با اعتراضات به هم ریخته است. مرگ خامنه‌ای، اگر قریب‌الوقوع باشد، به کشوری بسیار متفاوت از کشوری که در سال۱۹۸۹ حکومتش را برعهده گرفت، اعلام می‌شود. افکار عمومی با خشونت علیه رژیم هستند. معترضان واقعیت جدید را درک خواهند کرد و خواستار لغو نقش ولی‌فقیه در کنار سایر اصلاحات خواهند شد.

صرفنظر از این طرح‌ها و سناریوهای احتمالی، هر چه روند جانشینی طولانی‌تر شود، این احتمال وجود دارد که اعتراضات جاری به یک انقلاب تبدیل شود. مرگ خامنه‌ای بزرگترین بحران بقا برای جمهوری اسلامی خواهد بود.

سایت بولوارک درباره شایعات و خبرهای مربوط به مرگ و زندگی خامنه‌ای نوشته است: شایع شده است که خامنه‌ای مرده یا در حال مرگ است. در شبکه‌های اجتماعی فارسی، شایعات در حال گسترش است: علی خامنه‌ای، ولی‌فقیه رژیم از سال۱۹۸۹، در بستر مرگ است. یا این‌که پیشاپیش مرده است.

هفته گذشته مجلس خبرگان، شورایی که در تئوری (اما نه در واقعیت) بر ولی‌فقیه نظارت می‌کند و جانشین او را انتخاب می‌کند، کنفرانس دو بار در سال خود را برگزار کرد. اما جلسه معمول این مجلس با خامنه‌ای لغو شد و به جای آن جلسه خصوصی روز پنجشنبه برگزار شد. هیچ اطلاعاتی در مورد روند برگزاری این جلسه در دسترس قرار نگرفته است. توجیهات ضدونقیضی برای این اقدامات ارائه شده است.

یکی از نمایندگان این مجلس گفت که این مجلس نمی‌خواهد برای رهبر معظم «ناراحتی» ایجاد کند، در حالی که یک روزنامه رژیم مدعی شد هیچ جلسه‌یی لغو نشده است زیرا هیچ جلسه‌یی برای شروع برنامه‌ریزی نشده بود.

این شایعات ادامه دارد: برخی ادعا می‌کنند که در آخر هفته این مجلس برای یک کنفرانس اضطراری در تهران فراخوانده شد. هم‌چنین گزارشها حاکی از آن است که هواپیمای خامنه‌ای از مشهد قبل از رسیدن به تهران فرود اضطراری داشته و او مجبور شده است با آمبولانس به پایتخت منتقل شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/632e7684-4ff3-4b89-a590-cdb87c18271c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات