728 x 90

بن‌بست رژیم ایران بر سر تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو

بحران رژیم بر سر تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو
بحران رژیم بر سر تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو

مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی در جلسه روز شنبه ۱۱ اسفند از تصمیمگیری در مورد دو لایحه سی.اف.تی و پالرمو بازماند و اعلام کرد بررسی این لوایح بعد تعطیلات نوروز ۹۸ صورت می‌گیرد.

 

گزارشی در این زمینه:

مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی روز شنبه جلسه خود برای بررسی لایحه پالرمو را بدون نتیجه به پایان رساند و تصمیم‌گیری درباره این لایحه به سال آینده موکول شد.

در این جلسه آخوند روحانی و پاسدار علی لاریجانی رؤسای دوقوه حکومت شرکت نداشتند

حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت نتایج لوایح پالرمو و سی.اف.تی با هم اعلام خواهد شد و تصویب این لوایح نیاز به دو سوم آرای اعضا دارد.

وی افزود: این جلسه به اظهارات کسانی اختصاص داشت که در جلسات پیشین فرصت اظهارنظر درباره پالرمو پیدا نکرده بودند.

 

پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی گفت: به همپوشانی و ملاحظاتی که بین دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی وجود دارد، مقرر شد بررسی لایحه پالرمو با تأخیر صورت گیرد.

وی در واکنش به ضرب‌الاجل اف.ای.تی.اف و تأکید کشورهای اروپایی بر تصویب لوایح مربوط به ارگان جهانی ضدپولشویی اظهار داشت، رفتار اف‌.ای‌.تی‌اف و رفتار اروپایی‌ها در تصمیم نهایی مجمع درباره این دو لایحه پالرمو و سی.اف.تی تأثیر خواهد داشت.

 

آخوند مصباحی مقدم عضو دیگر مجمع نیز گفت: بررسیها درباره پالرمو به پایان رسید نتایج تقریباً مشخص است.، اما قرار شد اعضا رأی نهایی خود را فعلاً اعلام نکنند و تصمیم را به جلسه بعدی مجمع در که ماه فروردین برگزار خواهد شد، موکول کنند.

پیش از این لایحه پالرمو در کمیسیونهای سیاسی و قضایی مجمع رد شده بود.

 

در هفته‌های اخیر موضوع همه‌پرسی درباره پالرمو و سی.اف.تی توسط برخی از اعضای مجلس رژیم مطرح شد.

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع روز شنبه در این‌باره گفت: از رفراندوم درباره این دو لایحه هراسی نداریم، اما نهادها باید نظر خود را اعلام کنند و این موضوع در مجمع در حال بررسی است.

وی همچنین حرف آخوند روحانی را در مورد این‌که شورای نگهبان موافق لوایح سی.اف.تی و پالرمو هست، رد کرد و گفت: دو لایحه پالرمو و CFT با ایراداتی به مجلس برگردانده شد.

 

ادعای روحانی در مورد این‌که خامنه‌ای نیز با تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف مخالفتی ندارد با واکنش شدید باند رقیب مواجه شد.

روز شنبه، احمد توکلی عضو تشخیص مصلحت رژیم گفت: روحانی با این اظهارنظر، رفتاری شبیه احمدی‌نژاد از خودش نشان داده است.

وی همچنین گفت: حدس زده می‌شود که پالرمو رأی نیاورد و من مخالف اف.ای.تی.اف هستم.

 

در همین حال، رسانه حکومتی انتخاب ۱۱ اسفند به‌ نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: برجام بهترین فرصت تاریخی برای نظام بود که از دست رفت. ماجرای عدم تصویب لوایح FATF نیز باعث ایجاد فضای نااطمینانی در بخش خصوصی شده که نمی‌توان در این فضا کار کرد.

 

 

آخوند صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی روز ۱۱ اسفند ۹۷، پس از تعویق تصمیم‌گیری در مورد لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف در جلسه روز شنبه این مجمع، به حرفهای هفته گذشته آخوند روحانی گفته بود نمی‌شود نظام را به دست ۱۰تا ۲۰نفر سپرد، واکنش نشان داد. وی گفت حرف روحانی قابل‌قبول نیست و هضم ناپذیر است.

آخوند لاریجانی که در جلسه مجمع تشخیص رژیم سخنرانی می‌کرد گفت: چرا رئیس‌جمهور که نسبت به مسائل حقوقی هم مطلع است، این‌گونه سخن می‌گوید؟ (او) که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟ مجمع ده بیست نفر نیستند و این یک سخن خلاف است.

 

 

گزارشی از بازتاب ضرب‌الاجل و شروط اف.ای.تی.اف در خبرگزاری سپاه پاسداران و بن‌بست رژیم آخوندی بر سر تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو و پیامدهایش برای نظام ولایت فقیه:

 

خبرگزاری سپاه پاسداران(فارس) ۱۰ اسفند ۹۷ می‌نویسد: دولت اعلام کرده است که هدف از تصویب لوایح مرتبط با FATF مانند لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT که الزامات مورد تأکید FATF است، بهبود وضعیت مبادلات مالی و ارزی بانک‌های ایران و بانکها خارجی و بهبود وضعیت نظام در حوزه بین‌الملل است.

این کنوانسیون‌ها و FATF برای نظام علاوه بر مشکلات متعددی که در حوزه‌های سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی به وجود می‌آورند، راه را برای تحریم نظام از سوی آمریکا تسهیل‌ می‌کند.

خبرگزاری سپاه پاسداران می‌افزاید: در حاشیه این موارد بارها مسئولان دولتی تصریح کرده‌اند که FATF نیروهای مقاومت را در منطقه مطابق با قرائت آمریکا سازمانهای تروریستی قلمداد نمی‌کنند. چنانکه سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه صراحتاً در مجلس اظهار داشت که FATF حزب‌الله را به‌عنوان گروه تروریستی معرفی نکرده است و اجرای الزامات FATF امنیت نظام را تهدید نمی‌کند.

اما اظهارات مارشال بیلینگزلی رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) درباره نظام در شهریورماه ۹۷ صراحتاً عکس ادعای عراقچی است. بیلینگزلی گفته است: «رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. آنها به تأمین مالی گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس و رژیم سوریه که مردم خود را می‌کشند ادامه می‌دهند و همزمان برنامه موشکی خود و بی‌ثبات‌سازی منطقه را پیش می‌برند.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته بود: «تلاش‌های ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم‌اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز به کنگره یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی این روزهای ایران را نشان می‌دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم‌های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده‌ایم. خبرگزاری سپاه پاسداران سپس نتیجه‌گیری می‌کند: این اظهارات نشان می‌دهد برخلاف تصور عمومی، مشکل اصلی الزامات FATF نه در بخش حمایت بلکه در دقیق‌تر کردن تحریم‌ها و افزایش فشار روی نظام از این مسیر نهفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8d1c51fd-949d-4e9a-b6f2-4eaf2d5d1bd4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات