728 x 90

بروکسل - پارلمان اروپا - معرفی کتاب دیکتاتوری و انقلاب در تاریخ معاصر ایران - سخنرانی استراون استیونسون، گیر هیلمار هارده، کیمو ساسی، ماریو گالئا و جانا گانجا

استراون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران
استراون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران

معرفی کتاب دیکتاتوری و انقلاب در تاریخ معاصر ایران

استراون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران

در بروکسل - پارلمان اروپا

سه‌شنبه ۲۸فوریه -۹ اسفند ۱۴۰۱

سخنرانیهای گیر هیلمار هارده نخست‌وزیر ایسلند (۲۰۰۹-۲۰۰۶)

کیمو ساسی وزیر ترابری فنلاند (۲۰۰۳ماریو گالئا – وزیر پیشین بهداشت مالت

جانا گانجا – نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا

استرون استیونسون و پائولو کازاکا

 

گیر هیلمار هارده:

مردم ایران دو نوع دیکتاتوری هم سلطنتی و هم آخوندی را رد می‌کنند

 

کیمو ساسی:

برنامه ۱۰ماده‌ای خانم رجوی یک برنامه عالی برای یک ایران دموکراتیک است

و به‌روشنی نشان می‌دهد که مردم ایران به هیچ عنوان خواهان سلطنت یا دیکتاتوری مذهبی نیستند

 

ماریو گالئا:

گویا فردا در بروکسل یک جلسه در شرف تشکیل است

من با خانم روبرتا متسولا تماس گرفتم و گفتم

امیدوارم ملاقات چنین فردی (رضا پهلوی) با شما صورت نگیرد

 

استرون استیونسون:

مردم ایران خواستار یک حکومت دموکراتیک هستند

حکومتی مبتنی بر جدایی دین از دولت

به همین دلیل اکنون در ایران از شهر تا روستا

این شعار را فریاد می‌زنند: مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر

 

پائولو کازاکا:

وقتی آمریکا سپاه پاسداران را لیست گذاری کرد بچه شاه با آن مخالفت کرد

این نمی‌تواند یک جایگزین مناسب برای حکومت آخوندی باشد

این آخوندها هستند که این جریان را هدایت می‌کنند

اما نمی‌توانند مردم را فریب بدهد

 

مجری:

خانمها و آقایان ممنون که امروز در این کنفرانس شرکت کردید که توسط خانم گانچا برگزار میشه نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا از همه از ایشون تشکر می‌کنیم به‌خاطر برگزاری این کنفرانس در مقدمه می‌خواهم بگویم که قیام سراسری اخیر در ایران نشان داده که مردم ایران به واقع در پی پایان دادن به این رژیم هستند بعد از چند دهه سرکوب و اعدام و فقر مردم ایران در پی پایان این رژیم مذهبی هستند این خواست آنها در شعارهایشان در سراسر کشور به چشم می‌خوره یکی از شعارها یی که خیلی به گوش رسیده در بیش از صد روز از شروع قیام مرگ بر دیکتاتور بوده است با مدلهای مختلف مرگ بر خامنه‌ای و هم‌چنین مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر یک‌ماه پیش من افتخار داشتم با کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت در یک کتابی اینجا معرفی کنیم در رابطه با قیام که قیام در چه نقطه‌ای هست اکنون بار دیگر خوشحالم که یک کتاب جدید معرفی کنیم که آقای استینسون آن را نوشتند در رابطه با تغییراتی که صورت گرفته هم در ایران هم در رابطه با قیام و ضددیکتاتوری بودن این قیام و ماهیتش چرا نمی‌شه دیکتاتوریهای قبلی را جایگزین این دیکتاتوری دانست با شعارشون علیه شاه و شیخ مردم ایران به‌روشنی اعلام کردند که مخالف هر گونه دیکتاتوری هستند ۴۴ سال پیش مردم ایران با فداکاری بسیار دیکتاتوری شاه دیکتاتوری سرکوبگر شاه رو محکوم کردند ساواک رو در واقع سرنگون کردند دیکتاتوری شاه رو و ساواک را محکوم کردند که تقریباً مثل همین سپاه پاسداران کنونی بود اکنون آنها خواهان این هستند که به اینده بنگرند یک جمهوری آزاد بر پایه ارزشهای دموکراتیک جایی که هیچکس تحت هیچ بهانه‌یی چه مذهبی چه خانوادگی یا هر موضوع دیگری یا عقیده یا عقیده سیاسی نه تواند برتری داشته باشه بر بقیه یا این‌که سرکوب بشه به این بهانه ما افتخار داریم که به آقای استیونسون گوش بدهیم در این رابطه او نماینده پیشین از اسکاتلند هست و همآهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران و ا در رابطه با کتابش صحبت می‌کنه به‌نام دیکتاتوری و انقلاب ایران و تاریخ معاصر هم‌چنین می‌خواهم اینجا سایر اعضای پنل را معرفی کنم ما خوشحالیم که همراه خودمان آقای پائولو کازاکا را داریم که ایشون هم از حزب سوسیالیست و نماینده پیشین پارلمان اروپا هستند در این پارلمان و هم‌چنین به‌صورت آنلاین که قرار هست شخصیتهای دیگر به ما وصل بشوند و قرار هست آقای گیر هیلمار هارده نخست‌وزیر پیشین ایسلند سخنرانی کنند هم‌چنین آقای کیمو ساسی وزیر پیشین تجارت خارجی و هم‌چنین وزیر پیشین ترابری فنلاند و هم‌چنین سخنران دیگر آقای ماریو گالئا نماینده پارلمان مالت و وزیر پیشین بهداشت این کشور

 

جانا گانجا نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا

در رابطه با قیام ایران. من مایلم از تمام کسانی که در این سمینار و در این جلسه شرکت می‌کنند تشکر می‌کنم همین‌طور از آقای استیونسون برای نوشتن و نگارش این کتاب، کتابی که در واقع در راستای نبرد با یک رژیم دیکتاتوری مذهبی است و همین‌طور منعکس‌کننده وضعیتی است که در ایران در حال حاضر در جریان است فضایی که در ایران در جریان است و همین‌طور به موضوع مقاومت در ایران پرداخته است و این‌که مقاومتی که برای سالهاست علیه این دیکتاتوری در حال نبرد هست و هدف اون این است که ایران بالاخره آزاد بشود.

 

استراون استیونسون –همآهنگ‌کنندهٴ کارزار تغییر در ایران

ما اکنون میدونیم قیام کنونی ایران داره به ششمین ماهش نزدیک میشه شش ماه که مردم به خیابان‌ها اومدند. به‌صورت گسترده و عظیم در بسیاری از شهرها و روستاها ۷۵۰نفر به‌نحو وحشیانه کشته شدند از جمله کودکان و زنان بسیار. بیش از ۳۰هزار نفر دستگیر شدند، بازداشت شدند، بسیاریشون شکنجه شدند و بسیاریشون به اعدام محکوم شدند به بهونه اقدام علیه امنیت ملی که در قانون اساسی رژیم به‌مثابه مجازات اعدام هست، همون محاربه.

اما می‌دونید در برابر این وضعیت برای من فرصت مناسبی بود کتابی رو بنویسم به رشته تحریر در بیارم در رابطه با تاریخ معاصر ایران از شروع قرن بیستم و شوکه شدم وقتی که خوندم که پدر بزرگ همین رضا پهلوی بچه شاه که خودشو شاهزاده یا شاه دلش میخواد بدونه برخلاف این‌که خواست مردم ایران باشه بعد از اون هم که پدرش فرار کرد از ایران در سال۱۹۸۰مرد و در مصر اون رفته بود خودشو شاه نامیده بود همین پهلوی بچه شاه. پدر بزرگ اون یک سرهنگ بود برای روس‌ها کارمی کرد سرهنگ قزاق.

خیلی وحشی و بیرحم بود و به‌خاطر بیرحمیش تونست در سلسله مراتب بالا بره به سرهنگی برسه و در ادامش ازش خواسته شد که کنترل ارتش رو به دست بگیره در ایران و بعد خودشو پادشاه نامید یعنی پادشاه شد و همین اسم‌ رو روش گذاشتند.

شاه فرار کرد در اون زمان بعد بلافاصله اومدند اونو برقرار کردند به کمک سیا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بعد از این‌که دوباره شاه کردنش و بعد اومد مصدق‌رو زندانی کرد و تنها شانس دموکراسی در آنموقع که خیلی‌ هم کوچیک بود از بین رفت.

مصدق امروز هم یکی از قهرمانان تاریخ معاصر ایران هست.

شاه بعدش تلاش کرد یک اوتوکرات بشه یعنی یک نظام تک حزبی رو برقرار کنه

اونها در واقع یک ارگان بیرحم بودند قبل از این‌که سپاه پاسداران روی کار بیاد همون سرویس مخفی شاه آنقدر مورد نفرت بود که در انقلاب سال۵۷ میلیون‌ها نفر قیام کردند.

خیلی هم شفاف نبود در رابطه با ثروتهای انبوهی که پدرش جمع کرده بود و او از آن سود برد سالیان سال، ما هم‌چنان نمی‌دانیم که این پولها از کجا آمده است. این‌که حالا یکدفعه بیاید و بو بکشه که خوب یک انقلابی دارد صورت می‌گیرد و ممکن است که رژیم آخوندی سرنگون بشه، و این فرصت را می‌بیند که وارد صحنه بشود، و مدعی بشود که صدای اپوزیسیون رسمی هست، بواقع شگفت‌انگیز و باور نکردنی است. در مونیخ بواقع او آمد تعداد کمی از معترضان یا طرفداران خودش را در برابر آنجا جمع کرد، یکی از آنها بنری در دست داشت که یک عکس از پرویز ثابتی روی آن نقش بسته بود. پرویز ثابتی که رئیس ساواک بوده خودش، پلیس مخفی شاه در سال ۱۳۵۷ به آمریکا فرار کرد. همراه خود شاه از ایران فرار کرد و هم‌چنان زنده است. زیرش به فارسی نوشته شده بود کابوس تروریستهای آینده. گویی که شما می‌خواهید سلطنت را برقرار کنید و من دوباره. من را شاه کنید یعنی رضا پهلوی را و ساواک برمی‌گردد با پرویز ثابتی و کابوس به‌اصطلاح تروریستها می‌شود. برای رضا پهلوی که مجاهدین خلق را و خانم رجوی را و آنها را به‌اصطلاح تروریست می‌نامد در حالی‌که آنها صدای واقعی اپوزیسیون واقعی ایران هستند، این‌طوری می‌شود به‌خوبی فهمید که رضا پهلوی از کجا می‌آید او حتی اذعان کرد در یک مصاحبه با ایران اینترنشنال در سال ۲۰۱۸ گفت من در ارتباط هستم با سپاه پاسداران که معادل همان گشتاپوی هیتلر هست. من در ارتباط هستم با بسیجیها و آنها در طرف من هستند ما با هم صحبت می‌کنیم که وقتی آخوندها سرنگون شدند و من بیایم سلطنت را به‌دست بگیرم. می‌توانیم با هم کار کنیم با سپاه. این پیشنهاد رضا پهلوی به مردم ایران هست. که البته شگفت‌انگیز نیست و به همین دلیل در جلد کتاب این را نوشتم من شعار مردم را که در شهرها و روستاها آنرا سر می‌دهند در قیام کنونی و فریاد می‌زنند مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر. نه به شاه نه شیخ و شما این شعار را مکررا می‌شنوید. بواقع باور نکردنی است که غرب با این فریاد بیدار نشده. من شگفت‌زده شدم وقتی که دیدم رضا پهلوی را اینجا دعوت کردند به پارلمان اروپا، فردا. قرار بیاید به بروکسل. امیدوارم که مردم بیدار بشوند و به این واقعیت برسند که این فرد کسی جز یک فرصت‌طلب نیست و هیچکاری هم انجام نخواهد داد برای مردم ایران. مردم سلطنت را نمی‌خواهند از شاه متنفر بودند. از پدرش متنفر بودند، آنها خواهان برقراری مجدد سلطنت و یک دیکتاتوری سلطنتی نیستند. آنها خواهان آزادی هستند. خواهان یک جمهوری دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین از دولت هستند و ما برای این هست که سالهاست مبارزه می‌کنیم. من این کتاب را هم‌چنان که گفتم در اسلو بردم. در جلسه‌ای که همه احزاب سیاسی پارلمان نروژ حضور داشتند نمایندگانشان، و همه‌شان آنجا نمایندگانشان بودند و این نشان می‌دهد که چه حمایت گسترده‌یی وجود دارد از مقاومت واقعی، از اپوزیسیون واقعی و از مردم ایران که جانشان را به خطر می اندازند هر روز و هر روز با آمدن به خیابان‌ها جایی که ۴ مرد جوان اعدام شده‌اند، فقط به‌خاطر این‌که از حق خودشون برای اعتراض استفاده کرده‌اند در قیام بزرگی که آنجا رخ داده.

هفته گذشته من در پارلمان انگلستان بودم در لندن. باز هم این کتاب را معرفی کردم و باز هم نمایندگان احزاب مختلف، محافظه کاران، حزب کارگر حتی حزب ملی اسکاتلند بعد ای یو پی از ایرلند شمالی آنجا بود ند، نمایندگانشان را آنجا دو تایشان را آمده بودند بسیاری از نمایندگان پارلمان آنجا بودند. روز جمعه در یک جلسه زوم با تعداد بسیاری از سازمانهای حقوق‌بشری در استکهلم صحبت کردم درباره کتابم و شاید دیده باشید که چطور دهها هزار نفر از مردم حمایت کردند از سازمان مجاهدین و خانم رجوی و برنامه ده ماده‌یی ایشان. هزاران نفر بودند که به خیابان‌ها آمدند در حمایت از سازمان مجاهدین و کانونهای شورشی آنها که در سرتاسر ایران حضور دارند و آنها کسانی هستند که دارند مبارزه را پیش می‌برند و به سرنگونی رژیم فراخوان می‌دهند و جانشان را به خطر می‌اندازند و رهبری آنها توسط زنان هست و هدایت می شوند توسط زنان و همه سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت هم رهبری‌شان توسط زنان هست، زنی خارق‌العاده خانم مریم رجوی یکی از شجاع‌ترین و سمبلیک‌ترین زنان که تابه‌حال دیده‌ام. وقتی که فریاد شعارهای مردم را می‌شنویم. اینها کسانی هستند که ما باید از آنها حمایت کنیم.

 

 

‌گیر هیلمار هارده Geir Hilmar Haarde- نخست‌وزیر ایسلند (۲۰۰۹-۲۰۰۶)

بسیار متشکرم استیونسون که یک نسخه از کتاب را برایم فرستادید. یک کتاب بسیار مشروح هست، و وقایع نگار بسیار خوبی هست از مسائل ایران و همین‌طور زمینه تاریخی مسائل را بسیار خوب در آنجا درج کردید و محتوای را بسیار خوب منتقل می‌کند. این‌که در تاریخ ایران چه اتفاقی افتاد در زمان سلطنت و بعد از آن چه طوری ملاها و آخوندها آمدند و انقلاب را ربودند در دهه۷۰ و از آنموقع ما با یک فاجعه روبه‌رو شدیم. در ایران. مردم ایران با یک فاجعه روبه‌رو شدند. و الآن می‌فهمیم که مردم ایران دو نوع دیکتاتوری را هم سلطنتی و هم دیکتاتوری آخوندها را رد می‌کنند و الآن که رضا پهلوی در واقع این دارد این تلاشها را می‌کند، بایستی در نظر بگیریم که وضعیتی که وجود داره واقعاً کاملاً یک وضعیت فاجعه‌بار است. بنابراین هر گونه سیاست مماشاتی که داره پیش می‌ره با این رژیم علیه مردم هست و قابل استفاده نیست.

 

کیمو ساسی – وزیر ترابری فنلاند (۲۰۰۳)، وزیر تجارت خارجی (۲۰۰۲)

اول از همه می‌خوام تشکر کنم از آقای استیونسون به‌خاطر کتاب عالی که توضیحات عالی داده از تاریخ ایران اونچه که رخ داده و این‌که الآن داریم به چه سمتی می‌ریم و کتاب عالی است.

برنامه ۱۰ماده‌ای به‌روشنی مردم ایران به هیچ عنوان خواهان سلطنت یا دیکتاتوری مذهبی نیستند.

باید یک مسیر جدید وجود داشته باشه و برنامه ۱۰ماده‌ای خانم رجوی یک برنامه عالی است برای یک ایران دموکراتیک که به حقوق‌بشر احترام میذاره.

به نظر من همه عناصر لازم رو دربر داره برای ساختن ایران و تبدیل اون به یک کشور مدرن.

یعنی یک قانون اساسی، سیستم‌های دموکراتیک، دفاعی، انتخابات، احترام به حقوق‌بشر و حاکمیت قانون در کشور. هم‌چنین در یک کشور مبتنی بر جدایی دین و دولت، احترام به مذاهب برای یک حکومت مذهبی نیست که مردم رو این‌طور کنترل کنه. بنابراین به نظرم روشنی اگر کنوانسیونهای حقوق‌بشری رو در اروپا در نظر بگیریم یا در هر جای دیگه‌ای از جهان و اعلامیه حقوق‌بشر سازمان ملل مربوط به سال۱۹۴۸ به نظرم این مطابق هست و همه خواسته‌هایی رو که وجود داره برای کشور دموکراتیک مدرن در برمیگیره.

به نظرم ایران یک تاریخ غنی و بزرگ داره باید ایران ری استارت بشه از نو شروع کنه.

 

ماریو گالئا – وزیر پیشین بهداشت مالت

بله من مطلع شدم که فردا گویا در بروکسل یک جلسه‌یی در شرف تشکیل هست که من از اون مطلع شدم. من تماس گرفتم با رئیس پارلمان اروپا خانم روبرتا و اونجا توصیه کردم که چنین ملاقاتی با چنین فردی که میخواد بیاد نزد شما ملاقات نکنه و توصیه کردم که ملاقاتی صورت نگیره و در پارلمان اروپا چنین چیزی انجام نشه.

می‌خوام که اینجا اشاره بکنم به این‌که در تاریخ به ما نشون داده که ما در رابطه با آزادی چیزی نیست که همینطوری وجود داشته باشه و بایستی برای رسیدن به اون تلاش بشه.

باید اشاره بکنم به مردمی که تحت شکنجه بودند و سرکوب شدند و کشته شدند از زنان و مردان و کودکان.

بنابراین وقتی که رژیم در نهایت سرنگون بشه ما در یک شوک و غافلگیری دیگری خواهیم بود از این تراژدی و فاجعه‌یی که در این مدت در ایران رخ داده.

من مطمئنم که ما با چنین غافلگیری مواجه خواهیم شد که چی گذشته در اونجا در این سالها.

چه شکنجه‌هایی، چه تعداد از نفرات اعدام شدند و تحت سرکوب قرار گرفتند.

ولی اون چیزی که من رو بسیار عصبانی و عصبی و مستاصل می‌کنه اینه که کشورهای غربی بی‌توجه هستند به این مسأله و به این خودشون رو راضی کردند که نمی‌خواهند ببینند چه چیزی واقعاً در داخل ایران داره می‌گذره.

واقعیتی که در کتاب آقای استیونسون به‌خوبی منعکس شده.

بنابراین با این مثال می‌خوام بگم مردم ایران هم دارن فداکاری می‌کنند و جان خودشون رو به خطر می‌اندازن

 

پائولو کازاکا – نماینده پیشین پارلمان اروپا

در حالیکه روابط رژیم ایران با القاعده قبلاً گزارش‌شده، القاعده در عراق و اینها میان مدعی میشن که داعش اومده تو ایران و عملیات تروریستی کرده ولی هیچکس باور نمی‌کنه و میگن که خود رژیم ایران این عملیات‌های تروریستی را انجام داده و مردم ایران رو نمیشه اینجوری فریب داد. هیچکس فریب رژیم رو نمی‌خوره و هیچکس اونها رو باور نمی‌کنه در خارج از مرزها خیلی کسی نمیتونه فریب‌های رژیم آخوندی رو باور کنه و حالا اومدن بعد از این ترفندها اومدن شاه رو دوباره برقرار کنن یا بازسازی‌اش کنن. بچه شاه و دم و دستگاهی که دور و ورش هستن خیلی همکاران و همدستان ساخته شده رژیم ایران هستن. میان میگن که من مدرن هستم آزاد هستم و از اینجور حرف ها. منظور بچه شاه هست. در حالیکه اون عکسهای زیادی بوده که با مقام‌های رژیم ایران بودند دستگاه بچه شاه. یا دم و دستگاه و کسانی که با هم توی این به‌اصطلاح اپوزیسیون جمع شدند منظور اون کسانی که در کنفرانس مونیخ بودند که خودشون به‌اصطلاح اصلاح طلب‌هایی بودن در درون این رژیم. آیا ابراز پشیمونی کردن چه اتفاقی افتاده که الآن میان اینجور حرفها رو میزنن کسانی که خودشون در درون این حکومت بودن. خوب دستگاه حکومتی خیلی فریبکار هستش. حالا پنجاه سال برگردیم به عقب دوباره سلطنت را برگردونیم؟ غیرممکن هست. وقتی پهلوی بچه شاه میاد میگه که خوب من با سپاه پاسداران رابطه خوبی دارم. در واقع اونها رو وقتی که سپاه پاسداران رو دولت ترامپ لیست‌گذاری کرد، پهلوی علیه اون موضعگیری کرد. و این به ما چی میگه در رابطه با برنامه اتمی ایران چی میگه؟ آیا حاضره این برنامه رو متوقف کنه؟ هرگز. آیا حاضر شده موضعگیری کنه علیه اقدامات وحشیانه سپاه پاسداران در خارج از ایران هرگز. و اپوزیسیون او می‌دونید وقتی ما با این مأموران دوجانبه مواجه میشیم واقعاً نمیشه این آدما جایگزین مناسبی باشن. شاید برخی از افراد قدیمی رو بتونن فریب بدن در تبعید ولی بنظرم خیلی قابل‌توجه نیست بنظرم کسانی که به واقع مخالف آخوندها هستند باید فقط از پهلوی بچه شاه این سؤال را بکنند که خوب اپوزیسیون شما در برابر سپاه پاسداران موضعش چیه موضع شما در رابطه با برنامه اتمی رژیم ایران چیه؟ موضع شما در رابطه با نیروهای سرکوبگر رژیم ایران در که در سراسر منطقه هستن و جنگ‌افروزی می‌کنن چی هست و به‌روشنی این موضوعات بیان بشه.

و غرب باید متوقف کنه با این جور توهمات. باید یک کار ساده انجام بده و به‌رسمیت بشناسه خانم مریم رجوی رو به‌عنوان رهبر واقعی اپوزیسیون و با ایشون باید صحبت کنند. باید حمایت کنند از یک ایران جدید و این ایران جدید ایرانی خواهد بود که به‌روشنی توسط مردم ایران هدایت خواهد شد.

 

 

معرفی کتاب

دیکتاتوری و انقلاب: ایران – تاریخ معاصر

معرفی کتاب دیکتاتوری و انقلاب: ایران – تاریخ معاصر

کتاب دیکتاتوری و انقلاب به قلم استرون استیونسون همآهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران و نماینده پیشین پارلمان اروپا مشتمل بر ۲۳ فصل، تلاش می‌کند تا تاریخچه مختصری از پادشاهان پهلوی را که توسط انقلاب مردمی در سال۱۳۵۷ برکنار شدند و دیکتاتوری مذهبی که پس از غصب رهبری انقلاب ضدسلطنتی توسط خمینی جای آن را گرفت، شرح دهد.

در ابتدای کتاب آمده است:

در حالی که مردم ایران در تلاش برای شکست دیکتاتوری مذهبی قرون‌وسطایی آخوندها در ایران هستند، بیش از پیش ضروری است که چشم‌انداز تاریخی بزرگ‌تری را که این مبارزه در آن شکل گرفته است، از دست ندهیم. چشم‌انداز سیاسی جامعه ایران با خاطرات مبارزه ۱۲۰ساله برای دستیابی به حکومت دموکراتیک و جامعه باز یک قرن مبارزه علیه شاهان مستبد و اکنون علیه آخوندهایی که یک حکومت مطلقه استبدادی را حاکم کرده‌اند

هم نظام سلطنتی و هم دیکتاتوری مذهبی حقوق‌بشر جهانی را انکار می‌کنند، اقتدار را به‌عنوان «سایه خدا» (شاهیان) یا «نائب خدا» (آخوندهای مستبد) بر روی زمین ادعا می‌کنند، مردم را نابالغ و نیازمند به قیم می‌دانند و مشروعیت خود را از منابعی غیر از صندوق رأی و حاکمیت قانون دموکراتیک می‌گیرند. هر دو مرتکب نقض فاحش حقوق‌بشر از قبیل بازداشتهای خودسرانه، محاکمه‌های کوتاه مدت، مجازاتهای ظالمانه و غیرانسانی، شکنجه و اعدام‌های سیاسی شده‌اند. هر دو عملاً حکومت تک حزبی را ایجاد کرده‌اند، کثرت‌گرایی را انکار کرده‌اند، بسیاری از اقشار جامعه را سرکوب کرده‌اند، آزادی بیان یا تشکل را انکار کرده‌اند، مطبوعات آزاد را ممنوع کرده‌اند، و شهروندان را محروم کرده‌اند. یکی آمده است در مورد سلطنت، منافع خارجی را بالاتر از منافع ملت قرار دهد، و دیگری از ایمان و دینداری مردم برای غارت ثروت آنها، ایجاد نفرت، خشونت فرقه‌یی و ماجراجویی خارجی، تحت عنوان شعار سوء‌استفاده کرده است. جنگ و گسترش مذهبی، به ضرر ملت.

سه فصل اول کتاب دیکتاتوری و انقلاب به ظهور نامشروع پادشاهان پهلوی از طریق سرکوب وحشیانه می‌پردازد.

دیکتاتوری و انقلاب

و مداخله خارجی و سالهای قبل از انقلاب ۱۳۵۷.

دو فصل بعدی به این موضوع می‌پردازد که چگونه آخوندها، با رهبری خمینی، با تحمل و دست نخورده باقی ماندن توسط شاه، برخلاف تخریب نیروهای دموکراتیک، انقلاب را ربوده و معاملات آزادی آن را خنثی کرد.

در این کتاب وضعیت بقایای سلطنتی و موقعیت جنبش مقاومت در برابر رژیم استبداد مذهبی تشریح می‌شود.

فصل‌های ۹ تا ۱۷کتاب «دیکتاتوری و انقلاب، ایران – تاریخ معاصر» به سیاستهای مخرب داخلی و بین‌المللی رژیم اختصاص یافته است. پیامدهای جنایات رژیم و مماشات با آن توسط دولتهای غربی در فصل‌های ۱۸ و ۱۹مورد بحث قرار گرفته است. بسیج اطلاعات نادرست همآهنگ و شرورانه رژیم علیه مخالفان و استفاده از جنگ سایبری در فصل ۲۰ و ۲۱مورد بررسی قرار گرفته است.

دو فصل آخر به قیام ملی کنونی در ایران و چشم‌انداز یک نتیجه دموکراتیک می‌پردازد. انقلاب ۱۳۵۷ علیه شاه پهلوی در دیماه ۱۳۵۶ با اولین سرکوب خونین تظاهرات آغاز شد و ۱۳ماه به طول انجامید و با فرار شاه و سرنگونی رژیم او به اوج خود رسید. این انقلاب، پس از بیش از چهار دهه مقاومت سازمان یافته، اکنون در پنجمین ماه خود در زمان نگارش با معترضانی است که خواهان «مرگ بر خامنه‌ای» رهبر رژیم و تغییر کامل رژیم، بدون ترس از سطح سرکوب هستند. . این بار، رژیم که نتوانسته جنبش مقاومت ایران را از نظر فیزیکی یا سیاسی از بین ببرد یا از بین ببرد، با سقوط اجتناب‌ناپذیر خود به دست یک خیزش مردمی با الهام از این مقاومت چند دهه‌ای و چشم‌اندازی که برای آزادی و دموکراتیک ارائه می‌کند مواجه است. ایران کثرت‌گرا، عاری از سلاح هسته‌یی، با جدایی دین و دولت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbfff303-4fdc-4cfb-aedc-1750d11fc6c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات