728 x 90

بحران و رویارویی در منطقه در پی ترور هنیه در تهران

ترور هنیئه در تهران
ترور هنیئه در تهران

رویترز ۲۳ مرداد گزارش داد سه مقام ارشد رژیم ایران گفتند تنها یک توافق آتش‌بس در غزه که ناشی از مذاکرات مورد انتظار در این هفته است، می‌تواند از حمله مستقیم آن علیه اسراییل جلوگیری کند.

یکی از این منابع گفت رژیم ایران به‌همراه متحدانش، از جمله حزب‌الله در صورت شکست مذاکرات آتش‌بس یا به تعویق افتادن آن توسط اسرائیل، حمله مستقیم خود به اسراییل را انجام خواهد داد.

رویترز افزود این منابع نگفتند زمانبندی مورد نظر رژیم برای پیشبرد مذاکرات چیست.

رویترز در گزارش دیگری نوشت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پس از این موضع‌گیری مقامات رژیم ایران، در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار دارد این رژیم در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه از حمله تلافی‌جویانه به اسراییل صرفنظر کند گفت: «بله، این انتظار من است».

رویترز: ۱۴۰۳۰۵۲۳

 

در همین حال فاکس نیوز ۲۳ مرداد خبر داد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را به‌دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی در منطقه و حمله احتمالی رژیم ایران به اسراییل به تعویق انداخت.

بنا به‌گفته دو منبع رسمی آمریکایی این سفر برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل عدم اطمینان در مورد وضعیت منطقه، به تعویق افتاد.

فاکس نیوز: ۱۴۰۳۰۵۲۴

 

دستیار سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: شرکای قطری به واشنگتن اطمینان داده‌اند که برای حضور حماس در گفتگوهای آتش‌بس، که قرار است روز پنجشنبه به‌دعوت آمریکا، مصر و قطر برگزار شود، تلاش می‌کنند.

وی افزود اگر چه ممکن است حماس در این گفتگوها شرکت نکند، اما انتظار می‌رود مذاکرات به‌پیش برود.

از سوی دیگر لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در اجلاس سه‌شنبه شورای امنیت گفت: هدف کلی آمریکا در خاورمیانه، کاهش تنشها، بازدارندگی و دفاع در برابر هر گونه حمله احتمالی و اجتناب از درگیری منطقه‌یی است.

وی افزود: این نیز با نهایی کردن یک توافق برای آتش‌بس فوری و آزادی گروگانها در غزه آغاز می‌شود. ما باید جنگ بین اسراییل و حماس را از خط پایان عبور دهیم.

وزارت‌خارجه آمریکا، سایت ملل متحد: ۱۴۰۳۰۵۲۳

 

وال استریت ژورنال در گزارشی از پیشرفت گفتگوها برای توافق آتش‌بس در غزه نوشت: یحیی سنوار، رهبر حماس در پیامی که دوشنبه شب برای میانجیهای عرب ارسال شد گفت اگر اسراییل در مذاکرات جدی است و خواهان مشارکت حماس است، ابتدا باید عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کند، چیزی که بعید است اسراییل آنرا بپذیرد.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد آمریکا، مصر و قطر از طرفین خواسته‌اند تا در مذاکرات روز پنجشنبه شرکت کنند و قول دادند در صورت لزوم پیشنهاد خود را برای بستن شکافهای باقیمانده ارائه کنند. اسراییل از این دعوت استقبال کرد، در حالی‌که حماس هنوز تأیید نکرده است آیا در این گفتگوها شرکت خواهد کرد یا نه

وال استریت ژورنال: ۱۴۰۳۰۵۲۳

 

باقری سرپرست وزارت‌خارجه رژیم ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در تلویزیون رژیم مجدداً بر پاسخگویی رژیم در برابر ترور هنیه تأکید کرد:

گوینده رژیم: آقای باقری در مراسم بزرگداشت شهید اسماعیل هنیه ترور این شهید را نقض تمامیت سرزمینی و امنیت ملی ایران دانست و افزود حق ذاتی و مشروع ایران است که اقدام متقابل مقابل صهیونیستها انجام دهد.

گوینده رژیم: آقای باقری این را هم گفت که ایران قطعاً در جایگاه خود از حقوق و حق ذاتی و مشروع خود استفاده می‌کند.

باقری: حق ذاتی و مشروع جمهوری اسلامی ایران هست که اقدام متقابل در مقابل صهیونیستها انجام بدهد.

تلویزیون شبکه خبر (رژیم): ۱۴۰۳۰۵۲۳

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c4105cc3-2433-49ce-9211-d5c7d0d8d5a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات