728 x 90

بحران اقتصادی ایران، اقتصادی است یا سیاسی؟!

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

سایت حکومتی رویداد۲۴ روز سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ درباره سقوط اقتصاد و معیشت جامعه ایران نوشت: رقم چشمگیر ۱۵درصد از جمعیت ایران از طبقه متوسط به ورطه فقر غلطیدند.

ارزش بورس ایران در این دوره تقریباً نصف شد و تنها در یک سال حاشیه سود شرکت‌های بورسی از ۳۴ به زیر ۱۴درصد رفت؛ رشد همواره مثبت بخش کشاورزی از ۴درصد برای نخستین بار به منفی ۳درصد افت کرد.
و آمار بیکاری که دولت به آن استناد می‌کند نشان از افزایش چشمگیر شاغلان پاره‌وقت دارد که اقتصاددانان آن را بیکاری غیررسمی می‌نامند. همزمان روزنامه جهان صنعت هم با تأیید عدد و رقم‌های سایت رویداد۲۴ نوشت:

رشد بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ طی دوره ۱۴۰۰-۱۴۰۲ معادل منفی۳‌درصد بوده که بسیار نگران‌کننده است چرا که رشد بخش کشاورزی طی دهه‌های اخیر همواره مثبت و بالای ۴‌درصد بوده ولی طی سال‌های اخیر به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری و چالش آب، رشد این بخش منفی شده است.

مفهوم ساده این آمارها چیست؟ سقوط سطح معیشت مردم ایران!

همان جهان صنعت نوشته است: هزینه‌های خانوار که در واقع میزان مصرف آنها را نشان می‌دهد. در خانوارهای روستایی از سال ۱۳۸۶ تاکنون معادل ۴۳‌درصد کاهش داشته و برای خانوار شهری نیز تقریباً طی این بازه ثابت بوده است. گرچه که با افزایش شدید اجاره‌خانه و قیمت مسکن، خانوار شهری نیز با افت قدرت خرید مواجه بوده است.

و البته باید تأکید کرد که افت قدرت خرید در خانوار روستایی بسیار شدیدتر بوده است.

در این مدت، سطح زندگی ایرانیان نسبت به همسایگانشان به‌شدت افت کرد و در شرایطی که اقتصاد همسایگان به‌سرعت رشد می‌کرد، سطح زندگی مردم ایران و اقتصادشان به‌سرعت سقوط می‌کرد.

وضعیتی که؛ در تمامی دوران حاکمیت دیکتاتوری آخوندها جریان داشته و در دوره رئیسی جلاد تشدید شده است و به استناد کارشناس‌های حکومتی، در دولت پزشکیان هم به‌علت حاکمیت همان زیرساخت‌های نظامی ـ پلیسی بر اقتصاد ایران، هم‌چنان ادامه خواهد یافت!

بحرانی که در بطن خود، یک بحران اقتصادی نیست، یک بحران سیاسی است!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62616ed7-09bd-49be-9ae2-94e49e48d1fb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات