728 x 90

بازداشت یک تاجر در رابطه با بسته اورانیوم کشف شده در هیترو لندن

پلیس فرودگاه لندن
پلیس فرودگاه لندن

پلیس ضدتروریستی انگلستان یک تاجر را در رابطه با محموله اورانیوم ارسالی به مقصد ایرانیان ساکن این کشور که چند روز پیش در فرودگاه بین‌المللی لندن «هیترو» ضبط شده بود، بازداشت کرد.

روزنامه «سان» در گزارشی اختصاصی در این باره گفت پلیس ضدتروریستی کلان‌شهر لندن روز یکشنبه ۲۵دی با صدور اعلامیه‌ای بازداشت یک تاجر در رابطه با این حادثه را اعلام کرد.

به گزارش این روزنامه، مأموران پلیس روز شنبه به خانه‌یی در استان «چشایر» هجوم برده و مالک شصت‌ساله آن را به ظن ارتکاب جرایم تروریستی بازداشت کردند. با این حال، پلیس گفته به باورش این فرد «خطر فوری» برای عموم ندارد، و او را به قید وثیقه آزاد کرده است.

بخش نظارت فرودگاه هیترو ۲۹دسامبر یک بسته حامل اورانیوم پیدا کرد. آژیر اسکنرهای فرودگاه پس از عبور محموله اورانیوم از زیرشان به صدا درآمد و مأموران امنیتی را به ضبط بسته واداشت.

پس از انجام تحقیقات اولیه، مأموران امنیتی دریافتند که بسته حامل اورانیوم از مبدأ پاکستان و با یک پرواز عمانی به مقصد ایرانیان ساکن بریتانیا فرستاده شده بوده است، و از آن زمان تحقیقات گسترده‌تر پلیس آغاز شده است.

یک منبع از درون فرودگاه هیترو به روزنامه سان گفته: «جستجویی گسترده برای ردیابی تمام افرادی که به طریقی با این بسته غیرقانونی مرتبط هستند، آغاز شده است. نگرانی‌های جدی درباره آنچه ایرانیان ساکن بریتانیا می‌خواستند با این ماده هسته‌یی بکنند، وجود دارد».

هِیمیش د برتون گوردون، فرمانده پیشین هنگ دفاع هسته‌یی انگلستان، ادعا کرده این اورانیوم می‌توانسته در طرح تروری مشابه ترور الکساندر لیتویننکو، مأمور امنیتی روسی پناهنده‌شده به بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی: «اورانیوم می‌تواند مقدار زیادی تشعشع مسموم‌کننده ایجاد کند. احتمال داشته بخواهند با این اورانیوم یک بمب کثیف بسازند. امروز تهدید هسته‌یی در سطح جهان بسیار بالاست، حتی بالاتر از آن چیزی که در دوران جنگ سرد وجود داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/928d7aa3-efcf-4eef-b16f-d6b91f640f36"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات