728 x 90

بازداشت بهزاد خسروی توسط دستگاه امنیتی اقلیم کردستان در سلیمانیه و استرداد جنایتکارانه او به رژیم ایران

بهزاد خسروی
بهزاد خسروی

درباره بازداشت بهزاد خسروی توسط دستگاه امنیتی اقلیم کردستان موسوم به ”آسایش“ در شهر سلیمانیه و استرداد جنایتکارانه او به اداره اطلاعات سنندج، مرکز تشکیلات حزب دموکرات کردستان ایران در اطلاعیه خود اعلام کرد:

اطلاعیه مرکز تشکیلات حزب دموکرات کردستان ایران

در مدت دو هفته‌ٔ گذشته بهزاد خسروی، اهل شهر سقز، عضو حزب دمکرات کوردستان ایران، ساکن شهر سلیمانیه از سوی دستگاه آسایش حکومت اقلیم در این شهر دو بار احضار و بار دوم پس از چند روز بازداشت، به اداره‌ٔ اطلاعات شهر سنندج تحویل داده شده است. در اطلاعیه‌ٔ دستگاه آسایش اقلیم در شهر سلیمانیه دلیل بازداشت و استرداد بهزاد خسروی به جهموری اسلامی چنین توجیه شده که نامبرده مجوز اقامت در اقلیم کوردستان را نداشته و عضو هیچ سازمان سیاسی ای نبوده است.

برخلاف آنچه که در اطلاعیه‌ٔ دستگاه آسایش آمده است، بهزاد خسروی بیش از ده سال است به همراه مادر و خواهرش در اقلیم کوردستان و مشخصاً در شهر سلیمانیه به‌سر می‌برد و طبق همه‌ٔ شواهد موجود، در اداره‌ٔ سکونت شهر سلیمانیه اقامت نامه‌ٔ رسمی دریافت کرده و حضورشان در سلیمانیه قانونی و طبق موازین حکومت اقلیم بوده است. وی حتی به‌عنوان پناهجوی سیاسی در کمیساریای عالی پناهندگان، نمایندگی UN در اقلیم کوردستان ثبت نام کرده است. هم‌چنین ایشان مدت هفت سال است خود و خانواده‌اش عضو حزب دمکرات کوردستان ایران بوده و در طول این مدت نیز در چارچوب قوانین و موازین حکومت اقلیم در سلیمانیه بسر برده و هیچگونه سرپیچی و تخلفی از نامبرده سرنزده است که در نهاد قانونی یا دادگاهی به اثبات رسیده باشد.

حزب دموکرات کردستان ایران استرداد بهزاد خسروی به جهموری اسلامی ایران را محکوم کرده و اعلام می‌دارد که پرونده‌ٔ بازداشت بهزاد می‌بایست طبق قانون در دستگاه قضایی اقلیم کوردستان مورد رسیدگی قرار می‌گرفت، نه این‌که نامبرده که عضو یک حزب سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و پناهجوی سیاسی ساکن اقلیم کوردستان است، توسط دستگاه آسایش سلیمانیه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شود.

(سایت کوردستان میدیا فارسی ۱۷شهریور ۱۴۰۳)

 

باسنیوز متعلق به حزب دموکرات کردستان عراق روز ۱۷شهریور ۱۴۰۳ نوشت: بر اساس اسناد بهزاد خسروی حق سکونت در سلیمانیه داشته است اما یکتی او را تحویل ایران داده است.

بعد از آنکه امنیت یکتی در سلیمانیه یک عضو حزب دمکرات کردستان ایران را تسلیم اطلاعات ایران کرد، اما در اطلاعیه‌یی اینطوری ادعا کرد که گوییا بهزاد خسروی حق سکونت در اقلیم کردستان نداشته و عضو هیچ جریان سیاسی نبوده و بر اساس درخواست خودش تحویل ایران داده شده است. این موضوع خشم فعالان سیاسی را برانگیخت و توسط این عکسها که اثبات می‌کند دو سند مهم دارد، تبلیغات امنیت سلیمانیه را تکذیب کردند.

اسناد عبارتند از:

-کارت سکونت که اثبات می‌کند حق سکونت در سلیمانیه داشته است.

کارت سکونت

کارت سکونت

-یادداشت رسمی سازمان ملل متحد که ثابت می‌کند در اقلیم کردستان پناهنده سیاسی بوده است.

یادداشت رسمی سازمان ملل متحد

 

باسنیوز خاطرنشان کرد بر اساس ماده۲۱ قانون اساسی همیشگی عراق نباید پناهنده سیاسی تحویل کشور مبدأ داده شود. این در حالی است که حزب دموکرات کردستان ایران طی اطلاعیه رسمی ادعاهای امنیت یکتی را تکذیب کرده و اعلام کرد که بهزاد خسروی عضو حزب آنها بوده و مدت ۱۰سال است که همراه مادر و خواهرش در سلیمانیه ساکن هستند و حق سکونت به‌عنوان پناهنده سیاسی به او داده شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3008fd54-5e8e-4eea-a42e-5e1b2dadd9e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات