728 x 90

اینستکس توسط ۱۰کشور سهامدار آن منحل شد

اینس‌تکس
اینس‌تکس

سایت دولت انگلستان روز ۱۸اسفند از انحلال  اینستکس توسط ۱۰کشور سهامدار آن خبر داد.
انگلستان، فرانسه و آلمان (E۳) با صدور بیانیه‌یی مشترک انحلال اینستکس را اعلام کردند. ۱۰کشور سهامدار اینستکس تصمیم به انحلال اینستکس به‌دلیل ادامه مانع‌تراشی از سوی ایران گرفتند.
سهامداران  اینستکس – بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلستان تصمیم به انحلال اینستکس گرفته‌اند.
در بیانیه دولت انگلستان آمده است: اینستکس توسط فرانسه، آلمان و انگلستان در سال۲۰۱۹ راه‌اندازی شد تا تجارت مشروع بین اروپا و رژیم ایران، به‌ویژه در زمینه کالاهای بشردوستانه را تسهیل کند. در طول ۴سال گذشته،  اینستکس به‌طور مداوم تلاش کرده است تا مبادلات تجاری بین اروپا و ایران را تسهیل کند. تقاضای قوی و پایدار صادر کنندگان اروپایی برای استفاده از مکانیسم INSTEX، عمدتاً از طرف بخش بشردوستانه وجود داشت.
به دلایل سیاسی، رژیم ایران به‌طور سیستماتیک از انجام وظایف اینستکس جلوگیری کرده است. ایران در اوایل سال۲۰۲۰ تنها با یک معامله برای صادرات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران موافقت کرد. پس از آن، ایران به‌طور مداوم و عامدانه دیگر پیشنهادات مبادلات بین انگلستان، نروژ، اتحادیه اروپا و ایران را مسدود کرد. این از یک عزم سیاسی برای ممانعت از استفاده از اینستکس تحت هر شرایطی ناشی شد. بنابراین، سران رژیم ایران با امتناع از همکاری در زمینه صادرات دارو و سایر کالاهای نجات دهنده، اقدامی برخلاف منافع مردم خود را انتخاب کرده است.
با توجه به سنگ‌اندازی مداوم رژیم ایران از تعامل با این شرکت، سهامداران اینستکس به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر زمینه‌ای برای ادامه فعالیت اینستکس وجود ندارد. سهامداران اینستکس در مجمع عمومی فوق‌العاده ۹مارس ۲۰۲۳ به انحلال اینستکس رأی مثبت دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8fdc6ded-5037-4fc9-95d7-5527dca5988c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات