728 x 90

ایران، رکورددار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۳

قطعی اینترنت - عکس از آرشیو
قطعی اینترنت - عکس از آرشیو

در سال جاری میلادی، ایران بیش از هر کشور دیگری برای شهروندانش، اینترنت را به روش‌های مختلف ۱۴بار قطع کرده است و به این ترتیب رکورددار قطعی اینترنت در سال۲۰۲۳ شده است. این گزارش توسط شرکت سرف‌شارک (Surfshark)، ارائه‌دهنده فیلترشکن، منتشر شده است.

بر اساس گزارش شرکت سرف‌شارک (Surfshark) ارائه‌دهنده فیلترشکن، در نیمه اول سال جاری میلادی به‌طور کلی ۴۲مورد جدید قطعی اینترنت از سوی دولتها در نقاط مختلف جهان رخ داده است و ۴۰مورد دیگر از این محدودیت‌های اینترنتی از سال گذشته تاکنون هم‌چنان ادامه دارد. اگر همه این موارد را با یکدیگر جمع کنیم می‌توان گفت ۲.۳۵میلیارد نفر در ۲۹کشور مختلف در سال۲۰۲۳ در دوره‌های زمانی مختلف قطعی اینترنت را تجربه کرده‌اند.

رژیم ایران با قیام سراسری در ۱۴۰۱ و خشونت نیروهای سرکوبگر امنیتی و اطلاعاتی که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان شد، دسترسی به اینترنت را بارها قطع و محدود کرده است.

هند نیر در پی تنش با سیک‌ها دسترسی به اینترنت را برای ۲۷میلیون نفر قطع کرد و ۱۱۲نفر را بازداشت کرد.

در این گزارش آمده است که هند با ۹بار قطع اینترنت، به‌عنوان کشور دوم در این لیست قرار گرفته است. هم‌چنین، پاکستان، اتیوپی، موریتانی، سنگال و ترکیه نیز در این لیست حضور دارند و حداقل یک بار دسترسی به اینترنت را برای شهروندانشان قطع کرده‌اند.

گابریل راکایتیت کراساو سکه، سخنگوی شرکت سرف‌شارک، اعلام کرده است که میلیاردها نفر در سراسر جهان با محدودیت‌های اینترنتی مواجه هستند و این محدودیتها با سرعت در حال افزایش است. این محدودیتها عمدتاً در زمانهای ناآرامی‌های سیاسی، اعتراضها، انتخابات بحث‌برانگیز و حتی اقدامات نظامی اتفاق می‌افتند، در حالی که در این زمانها، مردم بیشتر نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند.

علاوه بر ایران و هند، روسیه نیز از جمله کشورهایی است که محدودیت‌های اینترنتی را برای شهروندانش ایجاد کرده است. در این کشور، پس از تهاجم به اوکراین در سال۲۰۲۲، توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام ممنوع شده‌اند و این محدودیتها هنوز به قوت خود باقی است. با این حال، بسیاری از روس‌ها از فیلترشکن برای ادامه دسترسی به خدمات ممنوعه استفاده می‌کنند.

در برزیل نیز یک قاضی دستور ممنوعیت پلت‌فرم پیام رسانی تلگرام را صادر کرده است و چین نیز سال‌هاست با محدودیت‌های شدید دسترسی به اکثر خدمات غربی را در کشور مسدود و سانسور کرده است.

این محدودیتها و مسائل ارتباطی به‌وضوح نشان می‌دهند که حق دسترسی به اطلاعات و ارتباط آزاد، هنوز در برخی مناطق جهان به چالش کشیده می‌شود. (یورونیوز ۲۹تیر ۱۴۰۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5d66521a-7cc4-4fec-80ff-b7f019c77c38"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات