728 x 90

در ایران، اقتصاد فرو پاشیده و انقلاب گرسنگان در راه است

تصاویری از جوانان قیامی اصفهان
تصاویری از جوانان قیامی اصفهان

ریال ایران از ابتدای سال جاری نزدیک به دو سوم قیمتش را از دست داده است.

سایت العربیه ۱۱مرداد۹۷: در ایران، اقتصاد فرو پاشیده و انقلاب گرسنگان در راه است. طی سه روز گذشته ریال ۱۸درصد از قیمتش را در مقابل ارزهای خارجی از دست داده است. این نشانه سرعت گرفتن فروپاشی اقتصاد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است که رئیس‌جمهور آمریکا در هشتم ماه مه گذشته آن را اعلام کرد.. با لغو برجام، تحریمهای اقتصادی آمریکا که در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود از سر گرفته خواهد شد.

با نزدیک‌تر شدن ۱۵مرداد یعنی شروع اولین مرحله تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران اقتصاد رژیم با بحرانی بی‌سابقه روبه‌رو خواهد شد به‌طوری‌که سخت است بتوان پایان چنین بحرانی را پیش‌بینی کرد یا این‌که نقطه اوج آن را مشخص نمود.

تنها چند روز به شروع اولین مرحله تحریمهای آمریکا مانده است. این‌که اقتصاد رژیم در انتظار چه خواهد بود را جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رژیم این‌گونه پاسخ می‌دهد:‌ اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. او از مسؤلان نظام می‌خواهد تا چشمهایشان را به قیمت دلار که به بیش از ۱۲هزار تومان رسیده باز کنند. این در حالی است که قیمت دلار در ابتدای سال میلادی ۳۷۰۰تومان بود. یعنی طی این دوره ریال نزدیک به دوسوم قیمتش را از دست داده است. او به کسانی که مدعی طرفداری از مردم هستند می‌گوید وضعیت کنونی خجالت‌آور است.

 

انقلاب گرسنگان در راه است

خبرگزاری دولتی ایلنا به هشدارهای حسین راغفر کارشناس اقتصادی و مشاور سابق وزارت علوم به فروپاشی وضعیت معیشتی و انقلاب گرسنگان در ایران اشاره می‌کند.

این کارشناس رژیم می‌گوید: چیزی که امروز می‌بینیم عبارت است از فروپاشی معیشت مردم و درصورتی‌که این وضعیت ادامه پیدا کند بی‌شک به انقلاب گرسنگان می‌انجامد.

 

بر اساس گزارشها، روز سه‌شنبه قیمت دلار به ۱۲هزار تومان رسید و باعث شد که به‌دلیل نگرانی از افت و خیز های لحظه‌ای، بازار ارز دچار رکود شود. طی سه روز گذشته ریال ۱۸درصد از قیمتش را از دست داد.

 

اقتصاد ایران در بن‌بست

میانگین حقوق در بازار کار ایران در ابتدای سال میلادی جاری نزدیک به ۲۵میلیون ریال بود. در آن زمان قیمت دلار نزدیک ۳۵۰۰تومان بود و قدرت خرید با چنین حقوقی به نزدیک ۶۰۰دلار می‌رسید ولی امروز بعد از سقوط قیمت ریال، قدرت خرید به کمتر از ۲۵۰دلار رسیده است.

از آنجا که میانگین حقوقها تغییری نکرده ولی قیمت دلار چند برابر شده این وضعیت اقتصاد رژیم را وارد بن‌بستی بی‌سابقه کرده و هیچ راه‌حلی برای آن متصور نیست.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5775e0f7-4eaa-4e63-ac96-c50c2a7032ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات