728 x 90

ایران، اعتراف نمایندگان مجلس به فقر و بحران امنیت غذایی

کودک ایرانی در زباله ها بدنبال غذا
کودک ایرانی در زباله ها بدنبال غذا

دو نماینده مجلس رژیم ایران اعلام کردند که امنیت غذایی در ۴استان این کشور بحرانی است و ۷۵درصد مردم سیستان و بلوچستان دچار فقر غذایی هستند.

محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده مجلس رژیم از سیستان و بلوچستان با بیان این‌که چهار استان این کشور در آستانه بحران امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، گفت: در این چهار استان، سیستان و بلوچستان با اختلاف، رتبه اول را دارد و سپس هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان به‌لحاظ شاخصه‌های توسعه‌ای و ضریب جینی در رتبه‌های پایینی قرار دارد و متأسفانه به‌دلیل نبود ثروت و نیز خشکسالی ۱۸ساله، به موضوع امنیت غذایی در این استان صدمات جدی وارد شده است. به این دلیل مردم روستاها به حاشیه شهرهای زابل، زاهدان و چابهار کشانده شده‌اند و فاکتورهای مربوط به امنیت غذایی را به قهقرا برده‌ است.

به گفته وی، بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی به‌عمل آمده در این استان، میزان قد و وزن نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

 

۷۵درصد مردم سیستان و بلوچستان دچار فقر غذایی هستند

از سوی دیگر، علیم یارمحمدی، نماینده مجلس رژیم ایران از زاهدان نیز با بیان این‌که ۷۵درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند، گفت: مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند و به‌لحاظ معیشت از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

وی افزود: از هر بیماری که فکر کنید، در این استان هست و این غیرقابل کتمان است. من در مشاهداتم تعداد فراوانی از این مردم را دیده‌ام که دچار مشکلات استخوان بندی و گوارشی هستند و عاقبت خوبی را نمی‌توان برایشان متصور شد. حتی در خود شهر زاهدان نیز بالغ بر ۳۵۰هزار نفر آب سالم لوله‌کشی ندارند و در خیلی از نقاط خود شهر نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.

یارمحمدی تأکید کرد: وقتی مردم این استان از نظر تأمین مواد غذایی از امنیت کامل برخوردار نیستند، هیچ بعید نیست که مردم رو به خوردن گوشت حیواناتی نظیر گربه و کلاغ بیاورند. حالا باز روستاهای بخش زابل نسبت به سایر روستاهای استان از وضعیت نسبتاًً بهتری برخوردار هستند. برخی روستاهای جنوبی و حوالی چابهار و قصرقند وضعیتی به مراتب اسفبارتر از این دارند.

 

پیش‌تر مسعود دهمرده در چهاردهمین اجلاس به‌اصطلاح شورای اسلامی استان گفته بود (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۳اردیبهشت ۹۷): تنها منبع درآمد مردم سیستان کشت گندم بوده که آن هم نابود شده و منبع درآمد دیگری ندارند. وی افزود: متأسفانه خشکسالی و نبود مدیریت صحیح از مرز سبب کوچ مردم از منطقه سیستان شده که این امر تبعات بسیار منفی برای کشور به‌دنبال دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b5a2724-5c2e-42a7-83d8-85dd8b76865b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات