728 x 90

اکسیوس: رویاهای ایران برای بازسازی حماس از نیروهای آزاد شده فلسطینی بر اثر جنگ در غزه

جنگ غزه
جنگ غزه

سایت اکسیوس روز چهارشنبه ۱۶ خرداد با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه خاورمیانه و جنگ غزه و گسترش درگیریها که آنرا به دومینو تشبیه کرد نوشت:

جنگ اسراییل و حماس چرخه‌های جدیدی از خشونت را فراتر از مرزهای غزه به راه انداخته است و توجه جهانی را به شبکه شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران که دارای نفوذ - و تسلیحات - در سراسر خاورمیانه هستند، جلب کرده است.
عملیات اسراییل در رفح، که ایالات متحده به‌دلیل خطر آوارگان فلسطینی نسبت به آن هشدار داده است، هم از سوی نیروهای منطقه‌ای و هم از سوی جهانیان به‌دقت زیر نظر است.
اکسیوس به‌نقل از کارشناسان گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران را به نفع رژیم ایران دانست و نوشت: ایالات متحده و رژیم ایران گفتگوهای غیرمستقیم در مورد اجتناب از تشدید بیشتر در منطقه داشته‌اند که به‌گفته کارشناسان به نفع ایران است، به‌ویژه با مرگ اخیر رئیسی، رئیس‌جمهور ایران که رژیم ایران را مجبور به تمرکز بر سیاست داخلی کرد.
- بر اساس ارقام جمع‌آوری‌شده توسط مؤسسه اکلید (ACLED)، یک سازمان غیردولتی که اطلاعات مربوط به خشونت‌های سیاسی و رویدادهای اعتراضی در سراسر جهان را جمع‌آوری می‌کند گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله (لبنان)، حوثی‌ها (یمن) و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه از جنگ غزه به‌عنوان توجیهی برای بیش از ۱۷۰۰ حمله به اهداف اسراییل و آمریکا از ۷ اکتبر استفاده کرده‌اند.
به نوبه خود، ایالات متحده، اسراییل و متحدان آنها با بیش از ۵۲۰۰ حمله تلافی‌جویانه یا پیشگیرانه پاسخ داده‌اند.
- اما بسیاری از خشونتها ریشه در کشمکش سایه‌ای چندین دهه بین اسراییل و ایران دارد که از زمان به قدرت رسیدن انقلاب ۱۹۷۹ ایران، یک رژیم رادیکال ضد غربی ادامه دارد.
جمهوری اسلامی گروه‌های شبه‌نظامی مانند حماس و حزب‌الله را که مستقیماً با اسراییل می‌جنگند و هم‌چنین حوثی‌های یمن که با عربستان درگیر هستند، آموزش داده و از آنها حمایت مالی کرده است.
در همین حال، اسراییل در سال‌های اخیر حملات هوایی علیه اهداف ایرانی در سوریه انجام داده و دانشمندان هسته‌یی ایران را از طریق عملیات مخفیانه ترور کرده است.
- در این میان، کارشناسان می‌ترسند ایران به‌دنبال پر کردن خلأ و کمک به بازسازی حماس با نسل جدیدی از فلسطینیها باشد که در اثر جنگ رادیکال شده‌اند.
ایالات متحده به مشارکت عمیق خود در منطقه ادامه خواهد داد و از قدرت نظامی و دیپلماتیک خود برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر و فشار برای راه‌حل دو کشوری استفاده خواهد کرد.
اگر ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت بازگردد، ایالات متحده احتمالاً به سیاست تحریم‌های «فشار حداکثری» علیه ایران باز خواهد گشت تا توانایی این کشور برای تأمین مالی حماس و دیگر گروه‌های نیابتی این کشور را از بین ببرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2460aaec-b82c-499a-9687-b11ebc04c3bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات