728 x 90

انعکاس خبرگزاریهای بین‌المللی از تصویب لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران در پارلمان اروپا

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۹دی ۱۴۰۱

پارلمان اتحادیه اروپا خواهان فهرست‌گذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی شد

بروکسل - پارلمان اروپا روز پنجشنبه خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد و تأکید کرد که تحریم‌ها علیه تهران به‌دنبال سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضها باید گسترش یابد.
در قطعنامه‌ای غیرالزام آور، که توسط اکثریت بزرگی از قانونگذاران تصویب شد از ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا خواسته شد در اقدامی تنبیهی برای مقابله با آنچه به‌عنوان عقب رفت سریع حقوق‌بشر در ایران است سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد.
فراتر از درخواست برای قرار دادن این سازمان در لیست سیاه تروریستی، پارلمان اروپا هم‌چنین از اتحادیه اروپا می‌خواهد که هر گونه فعالیت اقتصادی یا مالی را که ممکن است با سپاه پاسداران مرتبط باشد ممنوع کند.
ایالات متحده قبلاً این سپاه را به‌عنوان 'سازمان تروریستی خارجی' نامگذاری کرده و آن را تحت تحریمهای بی‌سابقه‌یی قرار داده است.
اقدام پارلمان اروپا قبل از نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا صورت گرفت که انتظار می‌رود تحریمهای بیشتری را علیه تهران تصویب نماید.
قطعنامه روز پنجشنبه پس از ۴ماه تظاهرات ضددولتی در ایران صادر شده است... .
اعتراضات به‌سرعت به فراخوانی برای سرنگونی رژیم آخوندی تبدیل شد و یکی از بزرگترین چالشهایی است که رژیم در بیش از ۴دهه با آن روبه‌رو بوده است...
معترضان می‌گویند که از سرکوب اجتماعی و سیاسی، فساد و اقتصاد تحت فشار تحریم‌ها و سوء‌مدیریت غرب به ستوه آمده‌اند.
اتحادیه اروپا قاطعانه خشونت استفاده شده در تظاهرات را محکوم کرد.

 

 

رویترز ۲۹دی ۱۴۰۱:

پارلمان اتحادیه اروپا خواستار تحریم‌های بیشتر علیه رژیم ایران شد

بروکسل، ۲۹دی ۱۴۰۱ (رویترز) - قانون‌گذاران اروپایی روز پنجشنبه قطعنامه‌یی را تصویب کردند که در آن خواستار تحریم‌های بیشتر علیه همه افراد و نهادهای ایرانی مسئول نقض حقوق‌بشر هستند و هم‌چنین به شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک نهاد تروریستی رأی دادند...

 

المانیتور ۲۹دی ۱۴۰۱:

پارلمان اروپا سپاه پاسداران را تحریم کرد

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌یی از اتحادیه اروپا خواست تا سپاه پاسداران را در لیست سیاه قرار دهد و رهبر رژیم ایران را تحریم کند.
این لیست سیاه شامل سپاه و نیروهای تابعه آن، شبه‌نظامیان بسیج و نیروی قدس سپاه می‌شود. این قطعنامه با حمایت حدود ۶۰ نماینده از جناح های مختلف پارلمان اروپا، با اکثریت فراحزبی بزرگ به تصویب رسید.
رأی‌گیری برای این قطعنامه با بالا بردن دست و با اکثریت قاطع از قطعنامه حمایت شد. این به‌دنبال تصویب یک اقدام در روز چهارشنبه در حمایت از این تلاش می‌باشد.
پارلمان اروپا هم‌چنین در نشستی در استراسبورگ فرانسه از اتحادیه اروپا خواست تا فهرست تحریم‌های خود را به تمامی افراد و نهادهای مسئول نقض حقوق‌بشر در این کشور از جمله علی خامنه‌ای ولی‌فقیه، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، سازمانهای خیریه ایرانی (بنیاد) مرتبط با سپاه پاسداران و ۲۲۷ نماینده مجلس ایران که از قوه قضاییه خواستند از مجازات اعدام استفاده کنند گسترش دهد.
به‌دنبال اجرای این نامگذاری، اعضای سپاه پاسداران یا افراد وابسته به آن از هر گونه فعالیت اقتصادی و مالی در خاک اروپا منع خواهند شد.
در این قطعنامه، پارلمان اروپا از آمادگی انگلستان برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی استقبال کرد و از همه کشورهای همفکر خود خواست که همین کار را انجام دهند.
تونینو پیکولا (Tonino Picula)، نماینده پارلمان کرواسی در مناظره روز سه‌شنبه گفت: «ما باید به حمایت قوی از مردم ایران ادامه دهیم.

 

گاردین ۲۹دی ۱۴۰۱:

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه شدند

وزیران تحت فشار برای ممنوعیت سپاه پاسداران در اروپا هستند اما این نگرانی وجود دارد که ممکن است به شکست مذاکرات هسته‌یی منجر شود.
پارلمان اروپا خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران ایران در لیست سیاه اروپا شده است، اقدامی که برخی از سیاستمداران غربی نگرانند که ایران را از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ خارج کند.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه برای بحث درباره تحریم‌های بیشتر تشکیل جلسه دهند و ایرانی‌های خارج از کشور ممنوعیت سپاه را خواست اصلی خود می‌دانند.
به‌عنوان پاسخ اولیه، رژیم ایران گفته است که در صورت ممنوعیت سپاه پاسداران، ارتشهای اتحادیه اروپا را به‌عنوان سازمانهای تروریستی اعلام خواهد کرد. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه رژیم در تماس با جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، گفت: سپاه پاسداران نهادی است که امنیت ایجاد می‌کند.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این هفته سرپیچی کرد و از درخواستها برای لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی، حمایت کرد. برخی از سیاستمداران ایرانی گفته‌اند این اقدام که قبلاً توسط دونالد ترامپ در ایالات متحده اجرا شده است می‌تواند منجر به شکست مذاکرات درباره احیای توافق ۲۰۱۵ برجام شود.
ممنوع کردن سپاه پاسداران، در مقابل اعمال تحریم‌های بیشتر، احتمالاً جمع‌آوری پول یا انجام فعالیت‌های تبلیغاتی را برای حامیان رژیم ایران دشوارتر می‌کند. بحث اروپا به یک بحث موازی در انگلستان تبدیل می‌شود، جایی که نمایندگان مجلس قویاً از ممنوعیت به‌عنوان یک اقدام اضافی در کنار تحریم کامل سپاه پاسداران حمایت می‌کنند.
بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا که از ممنوعیت سپاه پاسداران حمایت می‌کنند نیز از پایان مذاکرات برجام حمایت می‌کنند. هانا نویمان، نماینده آلمانی از حزب سبز در پارلمان اروپا، به پارلمان گفت: «چگونه می‌توانیم درباره احیای برجام صحبت کنیم، اگر تنها چیزی که آشکار می‌شود، به‌رسمیت شناختن بین‌المللی است که رژیم به فوریت به آن نیاز دارد؟ زمان سیاست مبهم به پایان رسیده است، تا زمانی که اعتراضات وحشیانه ادامه دارد، ما نباید مذاکره کنیم. تا زمانی که سپاه مردم خود و منطقه را به وحشت می‌اندازد، ما باید با آنها به مانند نیروهای تروریست رفتار کنیم».
نوربرت روتگن، نماینده دموکرات‌مسیحی و متخصص روابط خارجی که انتقادات از بربوک را رهبری می‌کرد، گفت که او در پشت استدلال‌های قانونی نادرست پنهان شده است.
وی گفت: وزارت‌خارجه آلمان وانمود می‌کند که موانع قانونی برای توقیف سپاه وجود دارد. وزیر امور خارجه می‌گوید برای ثبت نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، تحقیقات یا محکومیت‌هایی در اتحادیه اروپا لازم است، اما دادگاه عدالت اروپا تصریح کرده است که تحقیقات یا محکومیتها از خارج از اتحادیه اروپا برای قرار گرفتن گروهی در لیست تروریستی انجام شود.
تمام الزامات قانونی رعایت شده است. در حال حاضر دادستان کل آلمان حملات تروریستی مرتبط با سپاه به چندین کنیسه در ایالت نور در این وستفالن را تحت تعقیب قرار داده و در آمریکا نیز حکم دادگاه فدرال علیه سپاه پاسداران به‌دلیل اقدامات تروریستی وجود دارد.
روتگن گفت: رفتار ایران با جنبش اعتراضی آن‌چنان جدی و خشونت آن چنان وحشیانه و پتانسیل این انقلاب آن‌قدر زیاد است که نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای منطقه و اروپا ما باید روشن کنیم که از کدام طرف بی‌قید و شرط حمایت می‌کنیم. با عدم تصمیم‌گیری به نفع لیست‌گذاری تروریستی اتحادیه اروپا در این مورد متناقض باقی می‌ماند.
برخی از مقامات آمریکایی از فشار بر رژیم استقبال می‌کنند زیرا معتقدند جنگ قدرت در ایران وجود دارد و یکی از جناحها استدلال می‌کند که بقای درازمدت رژیم تهدید می‌شود مگر این‌که اقتصاد بهبود یابد، که مستلزم لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت به توافق اتمی است که اجازه اینکار را می‌دهد.
ایران و قدرتهای غربی از آوریل ۲۰۲۱ برای احیای توافق هسته‌یی، که به ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، لغو تحریم‌ها را می‌داد، درگیر گفت و گوهایی دائمی شده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4027310a-368f-4d64-a18c-ef5cfc0c1b9e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات