728 x 90

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲: رژیم ایران از مسافران غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده است

سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط شلیک دو موشک سپاه
سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط شلیک دو موشک سپاه

وبسایت سی.بی.سی روز سوم آذر گزارش تحقیقی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ که رژیم ایران را متهم می‌کند که از پروازهای مسافربری به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده است، منتشر کرد.

در گزارش تحقیقی خانواده‌های پرواز پی‌اس‌۷۵۲ آمده است: انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ روز چهارشنبه ۳آذر با انتشار یک گزارش تحلیلی درباره سرنگونی این هواپیما توسط موشکهای سپاه پاسداران جوانب گوناگون این فاجعه را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش آمده است:

روز چهارشنبه ٨ژانویه ٢٠٢٠ (١٨ دی ١٣٩٨)، سپاه پاسداران با شلیک دست‌کم دو موشک به سوی هواپیمای مسافربری اوکراینی پرواز پی‌اس‌۷۵۲ حدود شش دقیقه پس از برخاستن آن از فرودگاه بین‌المللی تهران، موجب کشته‌شدن ۱۷۶ سرنشین و خدمه و هم‌چنین یک جنین تولدنیافته شد. قربانیان این حادثه از کشورهای ایران، کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان، و بریتانیا بودند.

رژیم ایران در ابتدا هر گونه اشتباه خود در این زمینه را کاملاً رد کرد و مدعی شد دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی، نقص فنی بوده است. پس از آشکار شدن مدارک غیرقابل انکار فزاینده در تأیید شلیک موشک، حکومت ایران ادعای اولیه خود را تغییر داد و این بار اعلام کرد شلیک موشکها توسط سپاه پاسداران به‌دلیل «خطای انسانی» روی داده است.

رژیم ایران در همین راستا تلاش کرد با «شهید» نامیدن جان‌باختگان و پرداخت غرامت و نیز امکانات مالی به خانواده‌ها، آنها را از جستجوی حقیقت باز دارد.

رژیم ایران در ادامه تلاش‌هایش اقدام به انتشار چند گزارش ناقص کرد که در آنها به هیچ‌کدام از پرسش‌های اساسی پرداخته نشده است. همزمان قوه قضاییه رژیم نیز با آماده‌ساختن کیفرخواست جهت کنترل اطلاعات مربوط به حادثه، تمامی کسانی را که در پی آشکار ساختن حقایق بودند تحت پیگرد قضایی قرار داد.

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ بر اهمیت برگزاری یک تریبونال بی‌طرف بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت‌های پرشمار داخلی و فرامرزی ارتکاب‌یافته توسط رژیم ایران از بدو تأسیسش و پاسخگو کردن آن تأکید کرده است. این انجمن پس از ناکامل تشخیص دادن گزارشهای منتشر شده در رابطه با پرواز پی‌اس ۷۵۲، خود اقدام به گردآوری و انتشار گزارش پیش رو کرد.

چکیده

سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی پرواز پی‌اس۷۵۲ توسط نیروهای نظامی رژیم ایران، دقایقی پس از برخاستن آن از فرودگاه بین‌المللی تهران، حادثه‌یی بی‌سابقه است. این هواپیما توسط موشکهای زمین به هوای «تور-ام ١» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و چهار ساعت پس از حمله موشکی ایران به مواضع ایالات متحده در عراق، در پاسخ به کشتن قاسم سلیمانی، هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

هیات بررسی سوانح و حوادث هوایی جمهوری اسلامی ایران در ١٧مارس ٢٠٢١ (٢٧ اسفند ١٣٩٩) گزارش نهایی این حادثه را منتشر کرد؛ گزارشی که اوکراین، کانادا، بریتانیا، افغانستان، و سوئد، آن را ناقص و سردرگم‌کننده خواندند.

هم‌چنین در گزارشهای منتشر شده توسط رالف گودال، مشاور ویژه نخست‌وزیر کانادا درباره سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، و نیز تیم قانونی کانادا، به‌دلیل دروغ‌ها و ابهام‌سازیهای دولت جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از پرسش‌ها هم‌چنان بی‌پاسخ مانده‌اند.

گزارش انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ پاسخ تمام پرسش‌ها را ارائه نمی‌کند، اما دربرگیرنده شواهد و مدارک مهمی است که در گزارشهای دیگر مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در این گزارش بعد از برشمردن شانزده یافته حائز اهمیت نتیجه گیری می‌شود که:

با اتکا به یافته‌های این گزارش، انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ بر این باور است که هواپیمای پرواز پی‌اس ۷۵۲، برخلاف ادعای مقام‌های رژیم ایران، به‌دلیل «خطای انسانی» یک اپراتور و یا چندین خطا در سامانه دفاع موشکی سرنگون نشد. این انجمن معتقد است که حکومت ایران، در بالاترین سطوح آماده‌باش نظامی، با باز نگه‌داشتن فضای هوایی کشور به روی پروازهای مسافربری، از آنها به‌عنوان سپر انسانی علیه حملات احتمالی آمریکا استفاده کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/321f1740-2dc3-4565-8fd7-0e4c45b1fcc9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات