728 x 90

اقتصاد ایران، اعترافات کیهان خامنه‌ای، پیامدهای شکست برجام

شکست برجام و بن بست نظام
شکست برجام و بن بست نظام

روزنامه کیهان خامنه‌ای ۲۴خرداد۹۷، که در یادداشت روز خود با عنوان ۱۲نکته درباره بلایی که بر‌ سر اقتصاد ما آمده، تلاش می‌کرد پیامدهای نوشیدن جام‌زهر اتمی و بن‌بست نظام را به گردن باند آخوند روحانی بیاندازد از جمله نوشت:

«اردوگاه دروغ پس از آشکار شدن خسارت‌های اعتماد یکطرفه به غرب، به هر دستاویزی چنگ می‌اندازد تا واقعیت ملموس در زندگی مردم را پنهان سازد. عکس مذاکرات گروه هفت را که سران ۶کشور روبه روی ترامپ ایستاده‌اند، بزرگ‌نمایی می‌کنند و می‌گویند «دیدید! بین آمریکا و اروپا شکاف افتاد؛ این هم عایدی برجام»! و توضیح نمی‌دهند که مگر آنها قبل از برجام اختلاف نداشته‌اند یا اختلاف و دعوای آنها بر سر برجام است؟ اختلاف سیاسی و تجاری دیرپای آنها چه دخلی به ایران دارد؟ یعنی با این شکاف، تحریم‌ها لغو می‌شود؟ شرکتهای اروپایی برمی گردند؟ یا لااقل، قطعنامه‌یی علیه آمریکا به شورای امنیت می‌برند؟!». غربگرایان باید پاسخ دهند آیا ادعای آمریکا درباره دادن تضمین امنیتی به کره، مفید‌تر از «معاهده نظامی» است که تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس با قذافی امضا کرد تا در صورت وقوع هر نوع حمله‌یی از لیبی دفاع کند اما انگلیس، پیشگام حمله به لیبی بود؟!...

 

ترکیدن حباب رونق اقتصادی

در جای دیگری از این مطلب، کیهان خامنه‌ای به گوشه‌ای از بحران اقتصادی که دامنگیر رژیم ولایت شده اشاره می‌کند و می‌نویسد: « اکنون بعد از ۵سال فرصت‌سوزی و آرزو اندیشی...حباب "رونق اقتصاد از مسیر بی‌عملی و بستن با شیطان بزرگ” ترکیده است. واگذاری ۹۵درصد دستاوردهای برنامه هسته‌یی به کنار؛ دلار ۳۳۰۰تومانی سال ۹۲، ظرف چند ماه به ۷هزار تومان در اسفند ۹۶رسید؛ سکه طلا که تابستان پارسال ۲/۱میلیون تومان بود، به دو میلیون و چهار صد هزار تومان صعود کرد و قیمت مسکن ظرف یک سال، از صدقه سر برجام ۳۵درصد افزایش یافت».

 

خروج ۳۰میلیارد دلار سرمایه از ایران

کیهان خامنه‌ای در اعتراف به شکست برجام و بازگشت تحریمها نسبت به فرار سرمایه از کشور به سوزوگداز می‌پردازد و می‌نویسد: «اکنون نه تنها از ۱۵۰میلیارد دلار پولی که باید به کشور باز می‌گشت، خبری نیست.... برخی مقامات دولتی تصور یا وعده می‌کردند با برجام ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور می‌آید اما طبق گزارش اخیر روزنامه دولت (ایران) «سال گذشته ۳۰میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شد. طبق محاسبه صندوق بین‌المللی پول، رکورد خروج سرمایه سال ۸۹، در سال ۹۶شکسته شد»!. زمانی بحث بر سر این بود که آیا برجام، عایدی برای کشور دارد یا نه؟ اما امروز باید بررسی کرد خسارت‌های آن به کشور چه قدر بوده است؟ دم دستی‌ترین پاسخ، تصاعد انفجاری قیمتها در یک سالی است که قرار بود باغ برجام به ثمر بنشیند و مردم شیرینی میوه آن را بچشند. گشودن دروازه واردات برای طمطراق بخشیدن به بازار و پر کردن چشم مردم، ضربه بعدی را به اقتصاد ملی زد و میلیون‌ها شغل را از بین برد.

«اکنون که بدعهدی‌های اروپا و اعلام بازگشت برخی شرکتها علنی شده، تکلیف چیست؟ به‌راستی چرا حتی یک قرارداد که دانش فنی یا فعالیت‌های مبتنی بر ارزش افزوده را به ایران بیاورد، منعقد نشد اما آمریکا به فرانسه و دیگران اجازه داد در حوزه صادرات مصرفی به ایران، بی‌دریغ فعال باشند؟»

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c96039dc-d130-410a-be85-f26d64f16787"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات