728 x 90

افزایش فشارهای بین‌المللی به رژیم ایران برای صرفنظر کردن از حمله و زهر خوردن در پی ترور هنیه

بحران و رویارویی در منطقه در پی ترور هنیه در تهران
بحران و رویارویی در منطقه در پی ترور هنیه در تهران

بحران و رویارویی در منطقه

در پی ترور هنیه در تهران

و افزایش فشارهای بین‌المللی به رژیم

برای صرفنظر کردن از حمله و زهر خوردن

 

برخی از منابع خبری مانند اکسیوس در آمریکا خبر از افزایش فشارهای آمریکا و اروپا و کشورهای عربی به رژیم می‌دهند تا از پاسخ نظامی به اسراییل و تشدید بحران که به گسترش جنگ در منطقه منتهی می‌شود صرفنظر کند. منابع دیگر می‌گویند که رژیم در پاسخ به آمریکا و کشورهای اروپایی گفته است غیرنظامیان را در اسراییل هدف قرار نخواهد داد. برخی رسانه‌ها و منابع خبری هم می‌گویند رژیم در این مرحله به جلو فرستادن حزب‌الله تحت‌امر خود در لبنان اکتفا خواهد کرد.

بنا بر گزارشهای دیگر رژیم بعد از ترور هنیه از نقطه عطفی عبور کرده است که یا باید زهر بخورد و اصلاحاتی‌ها و غربی‌ها را راضی کند که می‌خواهند حمله‌یی انجام ندهد یا به یک حمله نمایشی بسنده کند. گزینه دیگر همان خونخواهی و مجازات سخت است که خامنه‌ای در پی ترور هنیه گفت.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه از گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با پزشکیان در روز چهارشنبه ۱۷ مرداد خبر داد. در بیانیه الیزه آمده است: ماکرون نگرانی جدی خود را نسبت به افزایش تنشها در منطقه ابراز کرد. ماکرون، پزشکیان را فراخواند تا هر اقدامی را برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی جدید که برای هیچ‌کس، از جمله ایران مفید نیست و به ثبات منطقه‌یی لطمه می‌زند انجام بدهد. باید از منطق انتقام‌جویی دور شد و از جمعیت غیرنظامی حفاظت کرد.

رئیس‌جمهور بر تعهد فرانسه به تلاش برای جستجوی یک چارچوب سیاسی معتبر تأکید کرد که بتواند صلح و امنیت را در منطقه به‌ارمغان بیاورد، به‌شرط این‌که ایران تعهدات بین‌المللی خود را رعایت کند. رئیس‌جمهور در نهایت با قاطعیت بر خواست خود برای آزادی فوری هموطنان گروگانمان در ایران تأکید کرد.

 

از سوی دیگر پزشکیان در سایت ریاست‌جمهوری رژیم نوشت:

در صحبت با ماکرون بر محفوظ بودن حق پاسخ مناسب ایران به جنایت رژیم صهیونیستی کرده است و تا حمایت غربی‌ها ادامه یابد، جنایات صهیونیستها نیز تداوم دارد/ اگر غربی‌ها دنبال جلوگیری از ناامنی در منطقه هستند، فوراً حمایت از صهیونیستها را متوقف کنند.

به‌نوشته سایت پزشکیان او به ماکرون گفته است: آمریکا و کشورهای غربی با رویکردی متناقض و دوگانه از رژیمی که به هیچ‌یک از قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند نیست و از هیچ اقدامات جنایتکارانه‌ای در منطقه فرو گذار نکرده، حمایت می‌کنند و در نهایت تأسف، کشورهایی را که هدف این‌گونه اقدامات قرار گرفته‌اند، به عدم پاسخ و خویشتنداری دعوت می‌کنند.

پزشکیان می‌افزاید که حکومت ایران پرهیز از جنگ و تلاش برای استقرار صلح و امنیت جهانی را جزو اصول اساسی خود می‌داند، اما در چارچوب معاهدات و قوانین بین‌المللی هرگز در مقابل تعدی به منافع و امنیت خود سکوت نخواهد کرد.

 

اسکای نیوز انگلیسی خبر داد، با افزایش نگرانی‌ها از جنگ حزب‌الله و اسرائیل، بیش از ۱۰۰۰ پرسنل نظامی بریتانیا در آماده‌باش هستند تا به تخلیه اتباع انگلستان از لبنان کمک کنند، این در حالیست که نگرانی‌ها از تبدیل شدن جنگ اسراییل در غزه به یک درگیری منطقه‌یی گسترده‌تر در حال افزایش است.
اسکای نیوز افزود: صدها سرباز، کماندوهای نیروی دریایی ملوانان و هوانوردان قبلاً برای تقویت پایگاه کلیدی نیروی هوایی انگلستان (RAF) در قبرس، اعزام شده‌اند.
صدها نیروی نظامی دیگر در انگلستان در حالت آماده‌باش هستند تا در کوتاه مدت به منطقه اعزام شوند.
این منبع افزود: انتظارات در دولت انگلستان در حال افزایش است که رژیم ایران و حزب‌الله، به‌زودی حملات تلافی‌جویانه‌یی را علیه اسراییل انجام خواهند داد که می‌تواند باعث شود دولت اسراییل دستور حمله گسترده‌تر به همسایه خود لبنان را صادر کند...

 

به گزارش رویترز، دولت کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که به‌دلیل نگرانی از گسترش درگیریها در خاورمیانه تصمیم به خروج فرزندان دیپلماتهای خود از اسراییل گرفته است.

کانادا روز شنبه با اشاره به درگیریهای منطقه‌یی و وضعیت غیرقابل پیش‌بینی امنیتی، به شهروندان خود هشدار داد که از هر گونه سفر به اسراییل خودداری کنند. هم‌چنین از شهروندان خود می‌خواهد که به غزه و کرانه باختری سفر نکنند.

 

خبرگزاری موج رژیم گزارش داد، ایروانی، نماینده دائم نظام در سازمان ملل در پاسخ به سؤالاتی درباره این‌که حماس اعلام کرده که اگر به آتش‌بس برسند، جمهوری اسلامی از پاسخ علیه اسراییل منصرف می‌شود، اعلام کرد، ما به‌طور همزمان دو اولویت را دنبال کرده‌ایم اول برقراری آتش‌بس در غزه، دوم مجازات به‌خاطر ترور هنیه.

 

فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: نباید وارد فتنه‌ای شویم که طراح آن نتانیاهو بوده است. اجازه داده نشود دو روی سکه یعنی جریان نفوذ و نتانیاهو، نظام را در شرایط اضطرار قرار دهند. .

وی افزود: دولت چهاردهم نباید در دام فتنه‌ای که نتانیاهو و جریان نفوذ پهن کرده‌اند بیفند. سیاست‌‎مداران وقتی متوجه می‌شوند دچار جنگ شده‌اند که پازل جنگ تکمیل شده باشد و ببینند یک جهنم درست کرده‌اند.

 

به گزارش رویترز سه منبع فلسطینی، از جمله یکی از مسئولان ارشد حماس، فاش کردند خلیل الحیه تحت رهبری یحیی سینوار، مدیریت ادامه مذاکرات غیرمستقیم با اسراییل برای دستیابی به آتش‌بس در غزه را به عهده خواهد داشت.

یک مقام دیپلماتیک دست‌اندرکار مذاکرات نیز گفت انتظار می‌رود خلیل الحیه هم‌چنان مذاکرات غیرمستقیم را پیش ببرد و چهره دیپلماتیک حماس باشد.

 

موسوی سفیر سابق رژیم در جمهوری آذربایجان، گفت قطعاً نظام انتقام هنیه را خواهد گرفت... جانشینی سنوار به جای هنیه، یک پیام محکم و قوی از سوی حماس به اسراییل است که باب هر گونه گفتگو را بسته است.

خبرگزاری حکومتی انتخاب نیز نوشت: جانشینی سنوار پس از ترور هنیه در تهران، به‌معنای سرسخت‌تر شدن حماس در برابر اسرائیل، کاهش تمایل به امتیازدهی در مذاکرات آتش‌بس، کاهش جدی اختلاف دوگانه دفتر سیاسی و شاخه نظامی و نزدیک‌تر شدن حماس به نظام ایران و فاصله گرفتن از قطر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/322db11e-9fcf-4a6a-bbad-de856debc34f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات