728 x 90

افزایش روند فقر و گرانی و تورم و بیکاری در دوران رئیسی جلاد۶۷ و افزایش پی‌درپی قیمت نان

شورای ملی مقاومت - کمیسیون کار
شورای ملی مقاومت - کمیسیون کار

کمیسیون کار شورای ملی مقاومت

رئیسی جلاد، نان خالی را هم از سفرهٔ کارگران ربود

بنا به گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران (خبرگزاری فارس) بانک مرکزی رژیم آخوندی روز ۱۳مهر اعلام کرد تورم در ماه مرداد به ۵۸درصد رسیده که بالاترین تورم در ۷۸سال گذشته یعنی از سال۱۳۲۲ و بحبوحه جنگ دوم جهانی است. البته واقعیت از این بسیار تلخ‌تر است و تورم در مورد اقلام حیاتی و خوراکی که مایحتاج اولیه و روزمره کارگران و زحمتکشان را تشکیل می‌دهد بسا بیشتر است.

یک قلم قیمت نان که قوت لایموت مردم را تشکیل می‌دهد در یک سال گذشته در چندین مقطع به‌صورت رسمی و غیررسمی چند بار افزایش یافته است. به‌عنوان مثال رئیس اتاق اصناف کرمان، یوسف جعفری دو روز پیش گفت: «توافق شده بود که قیمت نان ۵۰درصد افزایش یابد اما بعد از بررسی‌های صورت گرفته این میزان به ۴۰درصد تغییر کرد» و «برخی نانوایان استان البرز با نصب بنرهایی در ورودی نانوایی اعلام کرده‌اند که نان دونرخه عرضه می‌شود و قیمت جدید آن به نانوایان اعلام شده است» (خبرگزاری ایلنا-۱۵ مهر ۱۴۰۰). همین خبرگزاری به‌نقل از «یک زن سرپرست خانوار در کرج» نوشت: «دور نیست زمانی که به نانوایی‌ها مراجعه کنیم و شوکه شویم چون می‌بینیم پول چند قرص نان از حقوق یک روز مان بیشتر شده است».

افزایش قیمت نان در مهرماه در حالی است که در سه ماه پیش یعنی اواخر تیرماه یک بار دیگر نرخ نان را گران کرده بودند. در همان زمان روزنامهٔ کار و کارگر زیر عنوان «نان به‌طور رسمی گران شد» نوشته بود: «بر اساس اعلام اتحادیه نانوایان سنتی تهران، نان بربری ۱۸۰۰تومان، تافتون سنتی ۹۰۰تومان، تافتون ماشینی جدید ۷۰۰تومان، لواش و... . لواش اتوماتیک هر کیلو ۵۰۰۰تومان قیمت‌گذاری شد (روزنامه کار و کارگر۲۸تیر ۱۴۰۰).

همزمان قیمت هر کیلو برنج به ۵۰هزار تومان رسیده «این در حالی است که سال گذشته هر کیلو برنج ایرانی در محدوده قیمت ۲۵هزار تومان قرار داشت و این کالا نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت دو برابری مواجه شده است» (روزنامهٔ اعتماد ۳۱شهریور ۱۴۰۰) و «قیمت بسته ۲۰عددی تخم‌مرغ به ۷۰هزار تومان رسیده است» (روزنامهٔ جهان صنعت ۳۱شهریور) و... این تورم وحشتناک ادامه و تشدید تورمی است که از چند سال پیش شروع شده است. در اواخر تیرماه ۱۴۰۰ اعلام شد: «مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد برخی از اقلام خوراکی، تغییرات بیش از ۱۰۰درصد بوده است، کره پاستوریزه (۴/۱۲۱ درصد)، مرغ ماشینی (۸/۱۱۸ درصد) و روغن مایع (۰/۸۹ درصد) مشاهده می‌شود» (جهان صنعت ۲۷تیر ۱۴۰۰).

این تورم افسارگسیخته و گرانی روزمره در حالیست که رئیسی جلاد از زمان انتصابش به ریاست جمهوری، روزی نیست که وعده‌های دروغ در مورد بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم ندهد، شرایط زندگی توده‌های مردم که قبل از رئیسی طاقت‌فرسا شده بود، امروز به نقطه انفجاری رسیده است.

آمار و ارقام گرانی‌های وحشتناک نشان می‌دهد که همه چیز را از سفرهٔ کارگران و زحمتکشان به سرقت برده‌اند، روندی که در زمان رئیسی جلاد ضریب خورده و به نان خالی رسیده است.

مطابق آمار، خط فقر در شهریورماه ۹۹ «برای خانواده‌های چهار نفره ۱۰میلیون تومان اعلام» شد (اعتماد ۳۰آذر ۹۹). با توجه به گرانی‌های کمرشکن، در حال حاضر قطعاً خط فقر بالای ۱۶میلیون تومان برای یک خانوار ۴نفره می‌باشد.

فاجعهٔ غارت سفرهٔ کارگران و زحمتکشان وقتی روشن‌تر می‌شود که نگاهی به حداقل دستمزد کارگران داشته باشیم. روز ۲۴اسفند ۹۹، محمد شریعتمدار، وزیر کار روحانی، «حداقل دستمزد کارگران برای سال۱۴۰۰را مبلغ ۲میلیون و ۶۵۵هزار تومان» اعلام کرد. یعنی حداقل دستمزد کارگران؛ تازه اگر پرداخت شود، حداکثر هزینه ۶روز از زندگی آنان را تأمین می‌کند.

تا نظام ولایت فقیه بر سرکار است، غارت دسترنج زحمتکشان و غارت ثروتهای عمومی و ملی بیشتر و بیشتر می‌شود. تنها یک راه در مقابل کارگران، زحمتکشان، زنان سرپرست خانوار و لشگر بیکاران و عموم مردم ایران وجود دارد و آن قیام و سرنگونی و استقرار دمکراسی و حاکمیت مردمی است.

شورای ملی مقاومت ایران

کمیسیون کار

۱۷مهر ۱۴۰۰

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d56cfe7-0eca-4df7-8040-2ac3ff1947f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات