728 x 90

اعتراض هیومن رایتس واچ به تشدید سرکوب مدافعان حقوق‌بشر در ایران

اعتراض هیومن رایت واچ به سرکوب در ایران
اعتراض هیومن رایت واچ به سرکوب در ایران

هیومن رایتس واچ اعلام کرد رژیم ایران سرکوب مدافعان حقوق‌بشر و مدافعان حقوق زنان در ایران تحت حاکمیت آخوندی را تشدید کرده است. این سازمان با اشاره به بازداشت چندتن از وکلای مدافع حقوق‌بشر طی چند روز گذشته، خواستار آزادی فوری آنها شد. به‌گفته هیومن رایتس واچ، بازداشت این افراد تنها به‌خاطر بیان مسالمت‌جویانه نظرات‌شان بوده است.

هیومن رایتس واچ در بیانیه خود که روز چهارشنبه ۱۴شهریور ۹۷منتشر شد، با اشاره به بازداشت دست‌کم پنج وکیل و فعال حقوق‌بشر در ایران از "تشدید" سرکوب مدافعان حقوق‌بشر و مدافعان حقوق زنان طی روزهای گذشته خبر داده است. این سازمان رژیم ایران را به "خاموش کردن صداهای مسالمت‌آمیز مخالف" متهم کرد.

 

یادآوری می‌شود که، دو تن از وکلای پرونده‌های مدافعان حقوق‌بشر در تاریخ نهم شهریور در کرج بازداشت شدند. دو وکیل دادگستری دیگر نیز در تاریخ ۲۷مرداد مقابل مجلس رژیم بازداشت شده بودند. به‌اصطلاح دادستانی رژیم آخوندی وکلای بازداشت‌ شده را به جرم خمینی ساخته "تجمع و تبانی علیه امنیت ملی" متهم کرد.

پیشتر نیز نسرین ستوده، روز ۲۳خردادماه بازداشت شد. وی از سوم شهریورماه گذشته در اعتراض به فشارهای وارده بر خود و خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

از دیگر جلوه‌های تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران بازداشت دو وکیل و فعال حقوق زنان در تاریخ دهم شهریورماه جاری است، این دو از فعالانی بودند که کارگاههایی آموزشی را در رابطه با حقوق زنان و حق برابر در ازدواج برگزار می‌کردند.

هیومن رایتس واچ همچنین به بازداشت رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در روز ۱۳شهریور به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران اشاره می‌کند.

محمد مقیمی، وکیل رضا خندان، گفته است که موکل‌اش را پس از دستگیری به دادسرای اوین برده و پس از تفهیم اتهام‌های "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام" و "اشاعه و ترویج بی‌حجابی در جامعه" علیه او، در نهایت پس از قرار وثیقه ۷۰۰میلیون تومانی، وی را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

 

اتهامات خمینی ساخته و جعلی برای اعمال سرکوب

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز گذشته ضمن "جعلی" خواندن اتهامات دستگاههای قضایی و امنیتی رژیم ایران علیه نسرین ستوده و رضا خندان، خواستار پس گرفتن این اتهامات، متوقف کردن "آزار و اذیت" این خانواده و آزادی فوری و بدون قید و شرط این زوج شده بود.

سارا لی ویتسون، مسئول بخش خاورمیانه هیومن رایتس واچ، در رابطه با تشدید سرکوب فعالان مدنی توسط رژیم ایران گفت: «نهادهای حکومتی ایران کماکان با حبس دهها وکیل

و فعال مدنی به "جرم" دفاع از حقوق بنیادین شهروندان، چاله بی‌اعتباری خود در سطح ملی و بین‌المللی را عمیق‌تر می‌کنند».

ویتسون افزود: «زمانی که زندگی روزمره میلیون‌ها ایرانی روزبه‌روز دشوارتر می‌شود، مدافعان حقوق مدنی به جای آن که هدف اصلی سرکوب قرار گیرند، بایستی بخش مهمی از حل مشکلات اجتماعی باشند.

مسئول بخش خاورمیانه هیومن رایتس واچ گفت «مدافعان حقوق‌بشر به‌عنوان نماینده نارضایتی میلیون‌ها ایرانی اکنون در زندان هستند».

وی تأکید کرد: «نهادهای حکومتی ایران با خاموش کردن صداهای مسالمت‌آمیز مخالف، تنها به بی‌ثباتی بیشتر دامن می‌زنند».

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/829bbe83-ea4e-4da5-bcd0-8d4d58ed479e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات