728 x 90

استفاده نادرست از هلوکاست و یک تبلیغات سیاسی گیج کننده

استفاده نادرست از هلوکاست و یک تبلیغات سیاسی گیج کننده
استفاده نادرست از هلوکاست و یک تبلیغات سیاسی گیج کننده

روزنامه اسراییلی هاآرتص به تاریخ ۱۹آوریل (۳۱فروردین) در مقاله‌یی به قلم یوسی ملمان (Yossi Melman) سفر پسر شاه مخلوع ایران به این کشور را استفاده نادرست از هلوکاست و یک تبلیغات سیاسی گیج کننده توصیف کرده است. به‌خصوص که وزیر اطلاعات اسراییل او را «ولیعهد ایران» خوانده است.

فرزند محمدرضا پهلوی و نوه رضاخان، افسر ارتش ایران است که در سال۱۹۲۱ با کودتای نظامی قدرت را به دست گرفت و سلسله پهلوی را پایه‌گذاری کرد. او یک سلطنت شاهنشاهی خودکامه را ایجاد کرد. در ادامه مقاله آمده است اکنون کسی که قبل از انقلاب ولیعهد و در غرب به "بچه شاه" ملقب بود، به آمریکا رفته و ۴۴سال است که در آنجا زندگی می‌کند.

درخواست او از خمینی برای خدمت در نیروی هوایی ایران در جنگ با عراق در دهه۸۰ نیز رد شد.

امروز او خیال می‌کند که روزی به قدرت بازمی‌گردد، اما این یک رویا است چون حتی برای مخالفان رژیم ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور خط قرمز است و آنها او را فردی مناسب برای رهبری خود نمی‌بینند. از این‌رو دعوت او به اسراییل به تلاشهای آشکار و پنهان اسراییل علیه رژیم ایران کمکی نمی‌کند.

بنابراین تنها توضیح این است که وزارت اطلاعات اسراییل این دیدار را یک عملیات روانی می‌داند که هدفش نه دنیای خارج، بلکه افکار عمومی اسراییل است. به عبارت دیگر، این وزارتخانه از او برای ارتباط روز یادبود هولوکاست با دشمن ایرانی استفاده می‌کند.

به نظر می‌رسد مطمئناً وزیر اطلاعات برای این سفر از نخست‌وزیر چراغ سبز دریافت کرده باشد. اما الی کوهن وزیر امور خارجه اصلاً در این دعوت شرکت نداشت.

مقاله در پایان می‌افزاید: این یک شوخی تأسف‌آور است که فرزند یک دیکتاتور را به‌عنوان یک رهبر روشن فکر بدانیم، حتی اگر آن دیکتاتور طرفدار غرب باشد. سفر پهلوی به اینجا هیچ کمکی به نبرد ما علیه ایران و روابط خارجی آن نخواهد کرد. کمتر کشوری او را الگوی خود می‌داند.

در واقع، این کار یک گل به دروازهٔ خودی است که در میان مخالفان ایرانی رژیم آیت‌الله‌ها، برای اسراییل همدردی ایجاد نمی‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee6a7e75-1e44-40f8-b2a7-eebe77f27ec1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات