728 x 90

ادامه اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر پرونده اتمی رژیم ایران

درخواست اروپا از آمریکا برای معافیت از تحریم‌های رژیم ایران
درخواست اروپا از آمریکا برای معافیت از تحریم‌های رژیم ایران

کشورهای امضا کننده توافق اتمی با رژیم ایران از آمریکا خواسته‌اند تا شرکتهای اروپایی که در ایران مشغول بکار هستند را از تحریمهای اقتصادی آمریکا معاف کنند. این در حالی است که ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه می‌گوید هر اقدام رژیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم خط سرخ است.

در حالی که آمریکا در پی تشدید تحریمهای اقتصادی علیه رژیم ایران است، کشورهای اروپایی از این ترس دارند که شرکت هایشان که علاقه دارند در ایران باقی بمانند دچار خسارتهای شدید شوند.

کشورهای امضا کننده توافق اتمی با رژیم ایران در تلاش برای حمایت از این شرکتها نامه‌یی به واشینگتن فرستادند و از آمریکا خواستند تا شرکتهای اروپایی که هم‌اکنون در ایران مشغول بکار هستند را از تحریمها معاف کند. وزرای خارجه و دارایی کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان بخش‌هایی که خواهان معافیت تحریم هستند را مشخص کردند. در میان این بخشها، صنعت دارو سازی، بهداشت، انرژی و خودروسازی، هواپیمایی غیرنظامی و زیرساختها و بانکهای آنها علاقه دارند که مورد تحریم آمریکا قرار نگیرند.

 

موضع فرانسه

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه هشدار داد:

که افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم ایران خط سرخ است. او گفت به عقیده من اعلام آمادگی رژیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم مطلقاً نا موجه است و این دلیل خشم ماست. بازی با خطوط سرخ ممنوع است. ایرانیها باید بفهمند که در این حالت توافق اتمی را نقض کرده و با تحریمهای جدیدی روبه‌رو خواهند شد. اروپاییها هم دست بسته باقی نخواهند ماند. ما می‌خواهیم که توافق اتمی ادامه داشته باشد.

 

موضع بینابینی ناتو

در این میان ناتو نیز فاصله خود را با اروپا و آمریکا حفظ می‌کند. دبیرکل ناتو در این رابطه گفت دیدگاههای ما حول موضوعات خطرناک معمولاً تفاوت دارد. یکی از این موضوعات توافق اتمی با رژیم ایران است. این موضوع جدید نیست و بارها آن را دیده‌ایم و هر بار هم حول مأموریت اصلی ناتو یعنی دفاع از یکدیگر به توافق رسیده‌ایم.

در حالیکه اروپاییها منافع تجاری و روابط اقتصادی‌شان با رژیم ایران را در اولویت سایر موضوعات قرار می‌دهند اصرار واشینگتن بر اعمال تحریمهای اقتصادی علیه رژیم ایران اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر پرونده اتمی رژیم ایران را عمیق‌تر می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/443a6fcb-09ae-43be-9a46-e80a1dc1be8b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات